Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sikringsstørrelse


Anbefalte innlegg

Jeg tar det her siden det er elektrikere på forumet som sikkert kan svare:

Jeg skal legge opp til lading av bil i garasje og funderer på sikringsstørrelsen jeg har lov å bruke. Jeg har fagbrev gruppe L og har lov å gjøre dette i egen bolig, men det er mange år siden jeg jobbet som elektriker og er ikke helt oppdatert på nye regler.

Jeg kommer nok til å bruke Easee boks som har vern for lekkasjestrømmer. Rør mellom garasje og skap er 20mm så jeg får ikke noe annet i enn 5 x 2,5mm PN. Lengde er ca 10 meter. Jeg har 400V TN i skap.

1. Jeg skal vel strengt tatt bruke 15A sikring på 2,5mm, men finner ikke forhandlere på dette (4-polt)
2. Jeg kunne brukt 16A sikring med I2=1,2  men finner ikke forhandlere på dette heller
3. Kan en Easee boks som settes opp til å trekke maks 16A defineres som en fast belastning slik at sikring i skap kun skal verne mot kortslutning? I så fall kan jeg bruke 20A? (Men det gjør jeg ikke. Da blir det 16A med I2=1,45 som forhandlere har) Parametre til Easee endres jo lett via et api så veldig i tvil på om denne kan regnes som et overbelastningsvern.

Noen synspunkter og råd?
 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du plass til 5g2.5 i 20mm k-rør da? Uansett, siden du tenker å legge opp 3-fas, så kan du nøye deg med 10A sikring? Underkant av 7kW gir deg jo ~10t ladetid for en Tesla LR (du kjører jo aldri helt tom, og bør ikke lade helt opp), og det blir jo etterhvert dyrt å lade med såpass effekt hvis NVE får viljen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye styr og eder og galle over en elektriker som ikke har festet trekkerøret skikkelig, så klarte jeg og kona å dra 5x4mm2 ledning inn til sikringskapet. Så da er det god margin med 16A sikringer og jeg trenger ikke dokumentere ledningstemperaturer eller kortslutningsstrøm slik jeg forstår reglene.

Som nevnt øverst. Jeg har fagbrev og har dermed lov å gjøre slikt arbeid på eget hus. Så nå gjenstår å montere en Easee ladeboks. De er tydeligvis populære når jeg måtte ta til takke med en med rødt deksel fordi resten er utsolgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/09/2020 at 14:38, stigvi said:

Så da er det god margin med 16A sikringer og jeg trenger ikke dokumentere ledningstemperaturer eller kortslutningsstrøm slik jeg forstår reglene.

Det er mulig du har "god margin", men det betyr vel ikke at du ikke skal dokumentere installasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.