Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Home Energy Meter Gen 5 Energimåler


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Satt og kikket litt på Aeotec sin Home Meter Gen 5 Energimåler.  https://www.kjell.com/no/varemerker/aeotec/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-energimaler/aeotec-home-energy-meter-gen-5-energimaler-p51330  

Aeotec oppgir på sine sider max 200A, men max 60A på diverse norske sider. Hvorfor det tro? Hva skjer hvis målingen er høyere enn 60A? Vil bare målingene utebli, eller vil spolen i clampen eller noe i enheten bli ødelagt?

 

Nedenfor er koblingsskjema. Skulle tro dette er for 3 fase 230V IT-nett

Hvordan kan denne enheten vite strømforbruk uten at det er en clamp på L2 (Phase B)?

 

1403863454_230ITnett.PNG.f95e2c5cf651a7945f02380b792a46a5.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Se denne tråden: 

 

 

 

Dette finner du på Wikipedia.

Sitat

Med et perfekt balansert trefasesystem (eksakt 120° mellom fasene) er den momentane spenningen i en vilkårlig fase eksakt lik i størrelse, men motsatt retning som summen av de andre to fasene. Det betyr at returbanen for strømmen i en faseleder er de to andre faselederne. Dermed er summen av strøm i de tre faselederne alltid null og strømmen i hver faseleder er lik (og motsatt retning) av summen av strømmen av de andre to faselederne. Dermed er hver faseleder en returbane for de andre to faselederne.

Mens en énfaset vekselstrømskrets trenger to ledere, kan et trefasesystem overføre 1,73 (kvadratroten av 3) ganger så stor effekt, med én ekstra leder.

Stemmer godt overens med en lærebok jeg leste for 30 år siden om temaet på videregående.

 

 

På 18.9.2020 den 19.39, Slabbedask skrev:

Hva skjer hvis målingen er høyere enn 60A? Vil bare målingene utebli, eller vil spolen i clampen eller noe i enheten bli ødelagt?

Spolen vil ikke bli ødelagt.

Begrensningen er nok satt med bakgrunn i største standard inntak i en norsk bolig med IT-Nett tilkobling. 3x63A.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2021 den 10.46, Tormm skrev:

Hei, fant du noe ut av dette? Evt prøvde du det ut? JEg sendte en mail til Aeotec, som svarte at det da blir unøyaktige målinger...

Ble aldri så jeg skaffet meg dette pga usikkerhet om det funket bra, da jeg har IT-nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har 3 slike og de virker bra. Jeg har TN-nett :)

 

Jeg måtte oppdatere de til nyeste FW før de virket. og det er mange parametere som må settes for å få de resultatene jeg ville ha. 

Lastet ned et xls ark fra en side og fikk satt dette riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clio75 skrev (3 timer siden):

Har 3 slike og de virker bra. Jeg har TN-nett :)

 

Jeg måtte oppdatere de til nyeste FW før de virket. og det er mange parametere som må settes for å få de resultatene jeg ville ha. 

Lastet ned et xls ark fra en side og fikk satt dette riktig

Har du link til denne siden?

 

Og hvilke parametere er det snakk om? Interessant å vite hva andre gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.