Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Promatic 2 garasjeportåpner, og fibaro implant


Trikket

Spørsmål

Hei .

 

Eg prøver å automatisere min garasjeportåpner.

Gjorde regne med at eg skulle få en grei oversikt den dagen eg tok av dekselet på åpneren.

Idag var den dagen, og eg har 0 oversikt.


Finner ikkje tegning heller på nettet, så håper noen her kan hjelpe.

 

Merket brytere er hvor "knappen" treffer. den til venstre er til lys, og den til høgre er start/stopp av motor.

Men eg aner ikkje hvor eg kan koble meg inn for å gi plus om start/stopp.

 

Noen som har noen ideer?

 

Takk på forhånd.

InkedPortåpner_LI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

slipperen fant bruksanvisningen for deg, og for å hjelpe ett steg til på veien så har jeg markert ut med rød ring hvilke terminaler du skal koble fibaroen inn på.

image.thumb.png.f6d79ded3f6dc1edb6b1ae04677797a6.png

 

Ser du også har postet i denne relevante tråden, men dere kom kanskje ikke til noe konklusjon.

Siden du ikker har tilkoblet trykknapp, OG du har 24 VDC tilgjengelig i åpneren så blir koblingen veldig enkel og grei. Med mine Paint-skills blir det ca slik:

image.png.ced9ddffb2e586054db39bddfe873865.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar.

 

Så da har eg noen spm til :)

 

Den oversikten i manualen fant eg også, men hvordan visste dere hva som skulle hvor uten forklaring? Eg så feks ikkje de 0-24v kontaktene som du har tegnet på @Hillmann

Så spm er om dette er ett bilde du har funnet ett annet sted?

 

Og hvordan visste du at den skulle inn på den rød, og svarte?

Endret av Trikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ang. 0-24V klemmene så må jeg innrømme at jeg "tok en spansk en" og så på tegningene i tråden jeg linket til, selv om det i den tråden var snakk om en ProMatic 3. Etter å ha sett nøyere på manualen til ProMatic 2 så ser det faktisk ut som om disse klemmene er brukt til styring av et eksternt rele, og ikke gir fast 24V ut.

image.thumb.png.48b1ac38c420aeb58dc61ff39c0c75ec.png

Beklager det, og bra du fulgte opp med kontrollspørsmål!

Etter litt mer googling KAN det se ut som om du får hentet 24 VDC fra de sorte klemmene rett til venstre for bryterene du har markert med blå ring på bilde ditt. Om noen av disse klemmene er merket med "5" og "20" så er det sannsynligvis hhv. 24V (P) og jord (GND). Hadde dette vært hos meg så hadde jeg kontrollert dette ved å måle med et multimeter før jeg hadde koblet til noe. Jeg tar derfor ikke noe ansvar for at ting fungerer, eller om noe skulle bli ødelagt dersom du forsøker å koble til.

Denne synsingen baserer jeg på følgende.

image.thumb.png.1cf4ae556c56ed4624013f5bfcd03779.png

 

Alternativt kan du skaffe en ekstern strømforsyning for å forsyne Implant'en

 

52 minutes ago, Trikket said:

Og hvordan visste du at den skulle inn på den rød, og svarte?

Usikker på hvilke klemmer du tenker på her. Om du tenker på de klemmene til høyre på skissen min så tok jeg det herifra:

image.thumb.png.4d79932cf833a530ee707ddaa302e655.png

Her vises det hvordan en kablet impulsbryter skal kobles til for å betjene portåpneren. En Fibaro Implant (satt opp på riktig måte) vil oppføre seg likt som en slik bryter (kortslutte mellom svart og rød kontakt i en kort periode når den aktiveres) og skal derfor kobles på de samme klemmene. Siden Implant'en bare en en "bryter" som kortslutter mellom svart og rød klemme så har det ingen ting å si hvilken av klemmene på Implant'en som kobles til rød klemme og hvilken som kobles til svart.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 25/09/2020 at 18:58, Hillmar said:

Kult å høre at du fant ut av det og at det fungerte @Trikket :)

 

om noen andre med samme åpner skulle dumpe innom tråden så hadde det vært fint om du hadde lagt inn beskrivelse av hvor du fant 24V 😉

Glemte denne. 

 

Fant stabil spenning uavhengig av drift av motor på inngang 1, og 3 (sett på med inngangene opp) på de sorte klemmene 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tar oppigjen denne jeg, da jeg sliter med det samme som nevnt over her.

 

Jeg har koblet implant’en inn i rød og sort klemme, men jeg er litt usikker på hvor jeg skal hente 24v og 0v.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? 🙂

Endret av DEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.