Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU/ESP8266 blir "ødelagt" over tid...


Anbefalte innlegg

Dette fant jeg ut i løpet av helgen. Jeg har hatt litt trøbbel med et par NodeMCUer, den ene som styrer vanningen og den andre som tar imot signalet fra regnsensoren. Trøbbelet har vært en stund, sannsynligvis ganske lenge. Jeg har i hodet mitt koblet det til en ny nabo med en ny router, siden det er i den (gamle) enden av huset som har vært problemet.

 

Regnsensoren har på en måte "fikset seg selv", så jeg har ikke reagert så mye på den.

Vanningen var jo ikke i bruk i fjor eller i forfjor for da var hagen slutten på en byggeplass, og i år har det ikke vært mye behov for vanning etter at jeg koblet det opp igjen. 

NodeMCUene har vært plugget i i minst 3-4 år.

 

Det ser altså ut til at NodeMCUene kan bli dårlige over tid! :(

Ha alltid en neve NodeMCUer i bakhånd!


Det kan være at de har fått noen karameller i byggeperioden da strømmen på enkelte kurser ble skrudd av og på, eller at det bare er en reduksjon av kvalitet over tid. Ikke sikkert man skal forvente så altfor mye for noe som koster rundt 10-20 kr...

 

Jeg byttet ut de to eldste to NodeMCUer, og plutselig er et par Alexaer i den enden av huset helt problemfrie. Det samme med en Zigbeepære, og jeg innbiller meg til og med at en Z-wave node i stua (rett over den enene trøblete NodeMCUen) plutselig responderer 100% (jeg har tenkt at denne var særdeles gammel, og den har stått øverst på lista over utstyr som på sikt skal byttes ut, men nå får den bli :) ). Solskjerming på 433 Mhz har forsåvidt alltid fungert, men nå reagerer de også mye raskere.

 

Det virker altså som om disse NodeMCUene har sendt ut mer bredbåndet støy, og ikke bare på 2.4 GHz (som er wifi). 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på er avkopling av støy i reguleringskretsene. Det krever noen ekstra komponenter. Disse ekstra komponentene finnes ikke på billige kretser.

Eller bare i den grad at kretsen fungerer når kortet sendes fra fabrikk.

Og komponentene endrer litt på verdiene når de eldes. Spesielt fort eldes komponenter som blir varme (de som behandler effekt).

 

Jeg ser mye støy fra Rpi4 også (LQI er dårligere når zigbeestikka står i en Rpi4 kontra min Intel NUC - begge med avslått WiFi radio)

20 timer siden, Moskus skrev:

Det virker altså som om disse NodeMCUene har sendt ut mer bredbåndet støy, og ikke bare på 2.4 GHz


Jepp, ingen grunn til å tro at støy er begrenset til det området man ser effekten av det.

I forrige årtusen så hadde vi også støyskjermer på kretskortene.

Om disse skjermene ikke har forsvunnet helt, så var nok det ett fenomen som hører forrige årtusen til (på forbrukerelektronikk).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.