Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor brukbart er dette Nobø-anlegget?


Anbefalte innlegg

En slektning av meg og hennes familie har flyttet inn i et hus hvor det fra før var installert et Nobø-anlegg for styring av varmekabler i en rekke rom.  Ved første øyekast ser både styringsenhetene og termostatene ganske datert ut. 

 

120030433_352039635985749_1951559562136426529_n2.thumb.jpg.06e4f634d802d7240f070e9336603adc.jpg

 

119829676_780426349167965_3441441418330621389_n.thumb.jpg.05fced505104f015b734854f6634054e.jpg

 

De har byttet ut to av termostatene med mer moderne varianter.

 

119979804_720897302100550_8781613487288662200_n.thumb.jpg.0e119f73e33187bf6898f3a1eec31e40.jpg

 

119894462_608495703365148_1923616091146857302_n.thumb.jpg.793b5145dbfeffe05e99aff660b816b6.jpg

 

Det de er interessert i å vite er hva de kan gjøre for å modernisere styringen.  Jeg har jo sett at Nobø har en Energy Control-plattform som kan styres med mobilapp.  Kan dette utstyret benyttes til det, eller må det eventuelt byttes ut?

 

De har jo dessuten sett at jeg holder på med HomeSeer.  Men for de tenker jeg Futurehome er mye mer passende (dels fordi de ikke er veldig interessert i å skripte og dille for mye, og dels fordi jeg ikke gidder å gjøre det for de).  Da får de en veldig brukervennlig og rein GUI.  Men kan Nobø (og nærmere bestemt *dette* Nobø-utstyret) integreres i Futurehome?  Eller blir det å bytte ut alle termostatene med Heatit eller lignende?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stigvi skrev:

Det som er der nå, tviler jeg sterkt kan brukes sammen med nytt system

Ja, det hadde du helt rett i.

 

Tok nettopp en telefon til Nobø kundeservice.  Det viser seg at Orion 512-sentralen ble levert fra begynnelsen på 80-tallet til den gikk ut av produksjon i 2006.  Så er et ganske gammelt system.  Sentralen lar seg ikke integrere utover at den har noen klemmer inni som kan kortsluttes.  Hvis man gjør det, overstyrer man konfigurasjonen på sentralen og kan bestemme om termostat-sløyfen skal slås av eller ei.  Så en kan jo tenke seg at det kan ordnes med noen releer (Shelly i3 el.l.), eksterne temperatursensorer, og regulere det i et annet system.  Men det blir helt uaktuelt i dette tilfellet.

 

Per dags dato så har visst ikke Nobø noen integrasjon mot andre systemer, annet enn at han på kundeservice kjente til at andre har laget integrasjoner med API'et deres.  Men det var ikke noe de støttet.

 

Så enden på visa blir nok at termostatene og sentralen byttes ut, og at det settes inn Heatit-termostater og Futurehome.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke noe poeng i å sette Nobø sitt nye system høyre på vurderingslisten enn andre systemer bare fordi det står et Orion 512-system der i dag. Du har fått bekreftet at 512 ikke kan integreres mot det nye, så det må uansett vekk (hvis man vil ha "smartere" styring og/eller app).

 

Jeg skal ikke si at Nobø Energy Control IKKE er et alternativ, og det kan kanskje være et greit alternativ om man KUN skal styre varme og ikke er interessert i annen hjemmeautomasjon/smart hus.

Men dere begynner i prinsippet på bar bakke, så veien til et nytt Nobø-system er like lang som andre systemer (som Futurehome og HeatIT).

Jeg ville i allefall ikke sett på Nobø for varmestyring hvis jeg samtidig da hadde sett på hvordan dette kan integreres i et annet smarthus-system. Som du allerede har fått bekreftet så støtter ikke Nobø offisielt et åpent API, så selv om det finnes fungerende integrasjon mot andre systemer i dag så kan det endre seg. Da hadde jeg heller gått for en Futurehome/HeatIT-løsning eller lignende.

 

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

Som du allerede har fått bekreftet så støtter ikke Nobø offisielt et åpent API


De har nå dokumentert sitt api på sine websider så hva som menes med "offisielt et åpent api" er jeg usikker på

https://www.glendimplex.no/produkter/varmestyring/11123610/noboe-hub/c-77/p-330

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, stigvi said:


De har nå dokumentert sitt api på sine websider så hva som menes med "offisielt et åpent api" er jeg usikker på

https://www.glendimplex.no/produkter/varmestyring/11123610/noboe-hub/c-77/p-330

Jeg to bare utgangspunkt i uttalelsen fra kundeservice, referert av ØysteinHJ: "annet enn at han på kundeservice kjente til at andre har laget integrasjoner med API'et deres.  Men det var ikke noe de støttet."

Men det er kanskje like mye/lite støttet som alle andre mer eller mindre offisielle API'er vi benytter oss av her og der...

 

Jeg ville uansett anbefalt en "alt i ett"-løsning som Futurehome el. til noen som ønsker seg smarthus uten nerding, fremfor Nobø+integrasjon med et annet system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

eg to bare utgangspunkt i uttalelsen fra kundeservice, referert av ØysteinHJ: "annet enn at han på kundeservice kjente til at andre har laget integrasjoner med API'et deres.  Men det var ikke noe de støttet."

Men det er kanskje like mye/lite støttet som alle andre mer eller mindre offisielle API'er vi benytter oss av her og der...

At de ikke har integrasjoner utelukker ikke et støttet api. Nobø sitt api blir brukt av app'en de har lagd. Denne app'en aksesserer hub lokalt hvis en er på samme nett eller via en proxy som Nobø har dersom en vil bruke app eksternt.

 

 

 

Hvis en vil ha et enkelt system for oppvarming uten "nerding" så anbefaler jeg Nobø sin hub og app. Fordelen med Nobø sitt system er at det inkluderer panelovner.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.