Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer uten veggbryter


Galder

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt rundt men ikke funnet løsningen på hva jeg lurer på, og det er muligheten for Fibaro Dimmer og lys uten tilkobling til fysisk bryter.

 

De aller fleste her  virker veldig enige i at en bør ha fysiske brytere på lys uansett om en har et smarthussystem, men jeg tror at jeg kanskje har et unntak?

 

Jeg hadde en uinnredet kjeller hvor det verken var lys i trappen eller rommene, så jeg satte opp noen lys i kjelleren som jeg ble lei av å måtte slå på en og en. 

Så jeg koblet alle lysene i rommet til Nexa plugger og kjøpte en trådløs veggbryter som jeg satte oppe (slik at det ble litt lys i trappen når jeg skulle ned).

 

Men det er fortsatt ganske mørkt i trappen, og det er et punkt som muligens har vært planlagt og brukt til lys midt trappen. 

Så planen er da som følger og bare sette inn en Fibaro Dimmer 2 pille samt et lys der, og så koble den til lysbryteren som jeg allerede har satt opp utenfor døren. Ulempen med dette er veggbryteren er 433 mhz og ikke z-wave, så den forutsetter at hjemmesentralen er oppe og går.

 

Så er det mulig å bare droppe hele tilkobling til bryteren til dimmepillen? Og hvordan gjøres i så fall det når en skal inkludere den i Homeseer? 

 

Og er det noen som har noen tips om mulig z-wave veggbryter slik at en kan få en direkte assosiasjon?

 

 

traaaaapp.thumb.jpg.6f134d99333da1b8357a9191c1b857b3.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galder skrev:

 

Så er det mulig å bare droppe hele tilkobling til bryteren til dimmepillen? Og hvordan gjøres i så fall det når en skal inkludere den i Homeseer? 


Det går fint. Inkludering startes da ved å trippelklikke på den lille B-knappen på Fibaroen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette flere steder i huset. Men, som du er inne på, her vises fort verdien av å sette opp assosiasjoner mellom z-wave enheter. Er Homeseer nede får du fortsatt basic styring av lyset ditt når assosiasjonen er satt opp.

Har selv, for det meste, benyttet batteridrevet bryterpanel fra Sunricher:

 

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv9001k8-dim-g4.html

 

passer-ish i elko-rammer osv, går litt unna på batteriet og litt langdryg og få på plass assosiasjoner spesielt... men fungerer bra når den er ferdig satt opp. Tror elektroimportøren fører samme under "Namron"-merkevaren. Har valgt disse mye på grunn av at resten av familien lett forholder seg til disse som "vanlige" brytere.

 

Ellers har vi noen av denne typen som fungerer fint også:

 

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zw130.html

 

Mer hendig som "vegghengt fjernkontroll" og oppladbart batteri som holder lenge. Dimme-via-swipe funksjonaliteten på disse er dog litt oppskrytt.

 

PS: linker til Tronika er helt tilfeldig, fin butikk det, men shop rundt der det passer deg.

Endret av evensohol
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange utelys jeg ikke har noen knapper for, det er kun Home Assistant som styrer lyset av og på likevel, så pillene har ikke fysiske brytere (utenom topolt brudd-brytere). Har ikke tenkt at dette blir et problem, men ser at dersom noe skulle være nede går ikke lysene på. Jeg er ikke så kjent med direkte assosiering, men er det sånn at jeg kunne hatt en trådløs bryter på lur en plass som vil kunne styre disse lysene uavhengig av at z-wave kontroller er på feks? Og har assosiasjon noe å bety for vanlig smart styring på sol gjennom Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange utelys jeg ikke har noen knapper for, det er kun Home Assistant som styrer lyset av og på likevel, så pillene har ikke fysiske brytere (utenom topolt brudd-brytere). Har ikke tenkt at dette blir et problem, men ser at dersom noe skulle være nede går ikke lysene på. Jeg er ikke så kjent med direkte assosiering, men er det sånn at jeg kunne hatt en trådløs bryter på lur en plass som vil kunne styre disse lysene uavhengig av at z-wave kontroller er på feks? Og har assosiasjon noe å bety for vanlig smart styring på sol gjennom Home Assistant?

Nå har jeg ikke erfaring med Home Assistant som master controller for z-wave nettverk, men ja det skal i prinsippet fungere.

Jeg forstår z-wave protokollen slik at dersom to devices i z-wave nettverket begge er av typen «slave» og de har registrert en assosiasjon til hverandre så vil de kommunisere med hverandre via assosiasjon alene, selv om master controller er nede.

 

En ganske grundige gjennomgang her:

 

https://www.vesternet.com/pages/z-wave-groups-scenes-associations

 

Og assosiasjoner satt som du lurer på [mention]2jan [/mention] bør ikke ha noen innvirkning på events du har kjørende (antar det du mener med «sol») på Home Assistant.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 2jan skrev:

Jeg er ikke så kjent med direkte assosiering, men er det sånn at jeg kunne hatt en trådløs bryter på lur en plass som vil kunne styre disse lysene uavhengig av at z-wave kontroller er på feks?

Ja.

 

11 timer siden, 2jan skrev:

Og har assosiasjon noe å bety for vanlig smart styring på sol gjennom Home Assistant?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellige kontrollere med litt varierende erfaring men en som er helt super er denne: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv9001t4-dim.html

 

Assosiasjoner settes opp i HomeSeer men kommunikasjon går direkte til dimmer/switch og jeg tror heller ikke HomeSeer får noen info fra den. Rask og virker ALLTID. Krever dog 230v tilførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Jeg har litt forskjellige kontrollere med litt varierende erfaring men en som er helt super er denne: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv9001t4-dim.html

 

Assosiasjoner settes opp i HomeSeer men kommunikasjon går direkte til dimmer/switch og jeg tror heller ikke HomeSeer får noen info fra den. Rask og virker ALLTID. Krever dog 230v tilførsel

@SveinHa: den touch-fjernkontroll varianten med 230V (sunricher-dim) du har brukt der.... Har du erfaring med å dytte den i en bryterramme? F.eks ELKO? Har holdt meg tilbake fra å teste ut den varianten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.