Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko med ny lansering


Moskus

Anbefalte innlegg

Elko har prøvd seg med flere lanseringer tidligere, og dette begynner å se lovende ut. :)

 

Det har kommet nye dimmere; med og uten skru-knapp, med og uten innebygging (dvs. som pille-dimmer). I tillegg kommer en 10A av/på-bryter, samt sensorer for bevegelse, temp/fukt og vannlekkasjer.

 

Noen av produktene i listen under kjenner vi fra før, mens andre er nye.

image.png

 

image.png

 

image.png

 

Til DinSide har Elko uttalt at du ikke kan legge andre produkter enn Elko sine egne til den hub'en deres. Det er jo et snålt valg når de ellers bruker en åpen protokoll, men vi spekulerer i om det er fordi det kutter ned på supporthenvendelser. I prinsippet skal man derimot ikke ha noe problem med å legge de nye produktene til en andre smarthushjerner som støtter Zigbee, og sånt liker vi jo selvfølgelig å høre. :)

 

 

Kilder: Elko, DinSide


Vis full oppføring

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel elektriker liker jeg at Elko begynner å nærme seg min type Smarthus (dvs. åpent)!

Men litt skuffet over at alle sensorene går på batteri... ZigBee bevegelse- og temp-sensorer på 230V som glir rett inn i Elko Pluss systemet hadde vært tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

De oppgir 5 år levetid og er et lite heft med tanke på hvor mye mer fleksibelt det er i forhold til plassering.

Ja, 5 år levetid (i den grad det stemmer) og plasseringsvennlighet er plusser med disse sensorene på batteri. Tenker derfor at det er bra med et slikt alternativ i eksisterende bygg, eller for å komplettere, men når man har mulighet til å planlegge fast tilkobling ifm. bygging eller oppussing vil jeg anbefale fast tilkobling 9 av 10 ganger (unntaket er hvis man virkelig MÅ spare penger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sture00 skrev:

Tror disse blir fryktelig dyre sammenlignet med f.eks Kina produkter med Zigbee.

Om kvaliteten står i forhold til prisen, så er det greit.

Jeg fant ingen pris på Feks. dør/vindusensorene nå. Men klart at det blir fort mye penger i forskjell når antallet blir stort.

 

Installatørene kommer nok til å like Elko-huben og alle dingsene.

Det er ett skikkelig potensiale for mersalg og fakturerbar oppfølging.
Forutsatt at dingsene er stabile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, aleks skrev:

Jeg har fått alle, og jobber med dem for å tilby alt dette i åpne løsninger :)

 

P.S Jobber ikke for ELKO

 

Gledelig nytt! Fantastisk at de støtter entusiaster med enheter for å fremme støtte i åpne systemer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
12 minutes ago, Moskus said:

Problemet er at det koster så mye å teste det...

Enig! Hva er vitsen med å teste det når når det finnes andre produkter som dekker samme behov, fungerer fint og koster langt mindre? :) 

For meg er i alle fall sensorene fra Elko uaktuelle. Hadde de visuelt passet bedre inn med resten av Elko-produktene (f.eks. passe i Elko-rammer), og støttet 230V tilførsel, hadde de vært mer interesante, men jeg hadde nok likevel landet på at det koster mer enn det smaker!

 

Dimmer og termostat er litt mer interessant. Ikke interessant nok til å bytte ut eksisterende smarte dimmere (Fibaro) og termostater (HeatIT) som fungerer tilfredstillende, men noe å vurdere når jeg behøver flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.