Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LED-pærer flimrer pga for lav belastning (?)


Anbefalte innlegg

I taket på kjøkkenet vårt har forrige eier vært så snill at han har lukket taket slik at det er umulig å få tak i trafoene som er brukt for å gi strøm til 6 stk 12v spotter. Jeg har byttet ut spottene som satt der med Gledopto Zigbee LED-spotter. Dessverre ser det ikke ut til at trafoene takler dette, da spottene flimrer veldig. Setter jeg inn en vanlig glødepære (altså bytter ut en av LED-pærene pr trafo) flimrer det ikke.

 

Er det noe jeg kan sette inn mellom trafo og pærer som gjør at jeg kan bruke LED-pærene mine? Litt teit å bare kunne slå av eller dimme fire av seks pærer...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... kan du trekke nye ledninger? Hadde vært lettere enn å herje med de gamle driverne (høres for øvrig ut som noe jeg hadde gjort noe med uansett på sikt).

 

Du kan f.eks. risikere at den gamle driveren er en AC-driver, mens de nye LED-spottene krever 12VDC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Du kan f.eks. risikere at den gamle driveren er en AC-driver, mens de nye LED-spottene krever 12VDC.

Dette er jo enkelt å måle med ett multimeter. 

Er det AC som mater spotene så kan man sette inn en likeretter og glattekondensator.

Mål så spenningen og sjekk at spotene tåler spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med trekkerør gitt (dvs det er nok trekkerør fra bryter opp til taket og kanskje til trafoene), og det er uaktuelt å ta ned taket nå.

 

On 29/09/2020 at 14:35, Moskus said:

.Du kan f.eks. risikere at den gamle driveren er en AC-driver, mens de nye LED-spottene krever 12VDC.

 

Så lenge vi snakker 12V er det vel DC? Både gamle 12v glødepærer og 12v LED virker jo, det er driverne som ikke takler for liten belastning sånn jeg ser det?

 

Ingen trafo å finne i 'spotkassene', og de sitter fast i isolasjonen så det er umulig å komme til der også.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mk1 black limited skrev:

OK, men det hadde vel funket dårlig å sette DC-spotter på AC?

De gamle glødepærene driter i om det er AC eller DC, eneste forskjellen er at er det AC så blinker den 50 ganger i sekundet.

En LED driver bør/må ha riktig spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mk1 black limited skrev:

Dårlig med trekkerør gitt (dvs det er nok trekkerør fra bryter opp til taket og kanskje til trafoene), og det er uaktuelt å ta ned taket nå.

 

 

Ingen trafo å finne i 'spotkassene', og de sitter fast i isolasjonen så det er umulig å komme til der også.

 

Er det ikke en kasse som er litt større? Noen ganger ble det brukt en større kasse hvor trafoen var. Er det et kneloft eller noe på huset hvor en trafo kan ha blitt montert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.