Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

PANIKK - HomeSeer


Baron

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Baron skrev:

men har backup fra HomeSeer 3 som jeg kan benytte, den jeg brukte når jeg gikk over til HomeSeer4 kan det hjelpe

Det hjelper ikke. Node-informasjonen ligger på selve Z-Stick'en, det er den vi behøver å få fatt i... :( 

 

Det er strengt tatt en mulighet å restore til en gammel UZB1 med HomeSeer (for det er en backup tatt av HomeSeer), ta backup av denne UZB1'en med AeoTech-programvaren, og restore den til en ny Z-Stick...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Moskus said:

Det er strengt tatt en mulighet å restore til en gammel UZB1 med HomeSeer (for det er en backup tatt av HomeSeer), ta backup av denne UZB1'en med AeoTech-programvaren, og restore den til en ny Z-Stick...

Er det noen som faktisk har forsøkt dette i det siste? Jeg forsøkte det for litt siden, for å hjelpe espenvp fra denne tråden.

Men fikk kun opp denne feilmeldingen "restore on uzb not supported".

Jeg er ganske sikker på at jeg har "gammel" FW på de UZB1-stickene jeg testet med, men må ta et lite forbehold her. Min frykt er derfor at HS har fjernet denne muligheten HELT...

 

Om det er jeg som har gjort noe feil, og det viser seg å fungere, så kanskje noen kan hjelpe @Baron med å restore backup'en hans til en UZB1 for så å ta backup av denne med AeoTech-programmet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hillmar skrev:

Men fikk kun opp denne feilmeldingen "restore on uzb not supported".

Da har du ikke gammel nok UZB1, tror jeg. Jeg er temmelig sikker på at jeg gjorde en test på dette for "litt" siden, men jeg får vel gjerne teste igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Baron skrev:

Dessverre så er den tidligere zwave usb sticka knekt å ødelagt, så er fucked uansett da. Fader altså da må jeg hele runda pånytt! Kjenner det ligger langt inne

Gjør meg en tjeneste: Send en epost til HomeSeer der du spør hvordan du kan bruke backup'en som HomeSeer tar av nettverket. Det er nemlig en backup der.

 

Noe av grunnen til at de ikke har dette langt oppe på prioriteringslisten er at de påstår at de ikke får mange henvendelser om det... :( 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Baron said:

Dessverre så er den tidligere zwave usb sticka knekt å ødelagt, så er fucked uansett da. Fader altså da må jeg hele runda pånytt! Kjenner det ligger langt inne

Som nevnt lengre opp; HVIS du har en backup av sticken i fra HomeSeer så kan det hende denne kan restores til en UZB1-stick som har tilstrekkelig gammel Firmware.

Om @Moskus, eller noen andre, med UZB1 med gammel FW får til å restore til denne i HS så kanskje det er mulig å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Det er nemlig en backup der.

Kikka i en backup zip fil en gang og er ganske sikker på at jeg fant en. Lette litt nå og fant egentlig bare en mengde filer med bruddstykker, fra node 1 og et tilfeldig stykke oppover men ingen som så komplette ut. Filen er jo bare en enkel tekstfil med en linje pr node. Først nodenummer og så 5-6 parameter

Noen som kan peke på nøyaktig hvilken fil? Er ikke så rent få filer der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/09/2020 at 14:01, Moskus said:

Da har du ikke gammel nok UZB1, tror jeg. Jeg er temmelig sikker på at jeg gjorde en test på dette for "litt" siden, men jeg får vel gjerne teste igjen.

 

Jeg klarer ikke helt å legge fra meg følelsen av at jeg HAR "gammel" nok FW og at det er HS som har tatt bort/ødelagt restore til UZB1 HELT. Lastet derfor ned Z-way for å finne ut av hvilken FW jeg har på UZB1'en mine. Fant da følgende:

image.png.8e1063172b72a640b91abec4b0d83af5.png

Dette viser vel at sticken har 05.05, som skal være gammel nok?

 

3 hours ago, SveinHa said:

Kikka i en backup zip fil en gang og er ganske sikker på at jeg fant en. Lette litt nå og fant egentlig bare en mengde filer med bruddstykker, fra node 1 og et tilfeldig stykke oppover men ingen som så komplette ut. Filen er jo bare en enkel tekstfil med en linje pr node. Først nodenummer og så 5-6 parameter

Noen som kan peke på nøyaktig hvilken fil? Er ikke så rent få filer der...

Jeg finner Backup-filer for Z-Wave interfacet her: C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Data\Z-Wave

Er som du sier en enkel text-fil med nodenummer og noen parametere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Moskus said:

Gjør meg en tjeneste: Send en epost til HomeSeer der du spør hvordan du kan bruke backup'en som HomeSeer tar av nettverket. Det er nemlig en backup der.

 

Noe av grunnen til at de ikke har dette langt oppe på prioriteringslisten er at de påstår at de ikke får mange henvendelser om det... :( 

Jeg tok meg I nakkeskinnet og sendte inn en bug-report på dette i dag. Fikk nå følgende svar:

Quote

My apologies for the inconvenience, I have added your feedback to our internal report. I also hope that the resolution is soon to come, but I do not have a timeframe for a fix. 

All Z-Wave interfaces are able to create a backup, but only some are able to have a backup restored to them. I will see about having the restore option removed for the time being.

Best,

Matt

Jeg påpekte også at det er svært missvisende at det er mulig å ta backup fra et hvilket som helst Z-Wave interface uten at det er mulig å restore til det samme interfacet. Det burde i det minste informeres om dette når man tar backup.

Om de faktisk gjør noe med dette, eller bare skriver det gjenstår å se tenker jeg.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hillmar skrev:

det er svært missvisende at det er mulig å ta backup fra et hvilket som helst Z-Wave interface uten at det er mulig å restore til det samme interfacet.

Ja, det er helt sant. En backup det ikke er mulig å bruke er verdiløs. Det har vært slik leeeeeeenge nå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jo flere som gjør det jo heller. Jeg argumenterer for at det er litt som bilbelte: Man har ikke egentlig bruk for det før uhellet er ute, men da er det i tillegg skikkelig krise...

 

18 minutter siden, Hillmar skrev:

Jeg finner Backup-filer for Z-Wave interfacet her: C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Data\Z-Wave

Er som du sier en enkel text-fil med nodenummer og noen parametere...

Det er fordi det er det som behøves. Vet ikke helt hva de ulike gjør, men jeg har klart å endre en batterienhet til en faststrømsenhet (som hadde blitt feil identifisert) og det fungerte utmerket. Det har også tidligere vært en super måte å fjerne gjenstridige noder på, bare ta en backup, rediger backup-filen og restore til interfacet.

 

5 minutter siden, SveinHa skrev:

Det har vært slik leeeeeeenge nå...

Iallfall et par år. Det har faktisk fungert utmerket i mange år før den tid. Og med HomeSeer-interfacene fungerer det fremdeles utmerket. Mine originale Z-NETer med innebygde interfacer kan fremdeles restore backup'er.

 

Men det hadde vært OK hvis det faktisk var mulig å kjøpe EU-versjoner av interfacene deres nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Moskus skrev (På 1.10.2020 den 21.14):
SveinHa skrev (På 1.10.2020 den 21.09):

Det har vært slik leeeeeeenge nå...

Iallfall et par år. Det har faktisk fungert utmerket i mange år før den tid. Og med HomeSeer-interfacene fungerer det fremdeles utmerket. Mine originale Z-NETer med innebygde interfacer kan fremdeles restore backup'er.

 

Da skriver vi 12. januar 2023 og restore av interface til UZB1 fungerer fremdeles ikke, kan det virkelig stemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runewa skrev (På 12.1.2023 den 22.31):

kan det virkelig stemme??

Vel, når produsenten av UZB1 ikke tillater det på enkelte firmware's så er det vanskeligere.

 

På HS4 kjører de restore via sine egne servere for en eller annen konvertering. Det skal visstnok kunne fungere bedre, men uprøvd av meg. Kjører du HS3 eller 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så det er ikke Homeseer som legger denne begrensningen? Da har jeg misforstått.

 

Kjører HS4. Skal ha en ekstra UZB1 liggende (men hvor??), så jeg kan nok teste dette hvis du kan lede meg i riktig retning?

Endret av runewa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runewa skrev (4 timer siden):

Ah, så det er ikke Homeseer som legger denne begrensningen? Da har jeg misforstått.

Nei, det er jo en funksjonalitet som de ønsket å beholde.

 

Lurer på om den ligger i Z-wave UI-plugin'en, men bombesikker skal jeg ikke være.

 

EDIT: Jo, nå aktiverte jeg Z-wave UI plugin, og der dukket det opp noen nye valg under plugins, bl.a. "Advanced Controller Functions". Der fant jeg dette:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 timer siden):

EDIT: Jo, nå aktiverte jeg Z-wave UI plugin, og der dukket det opp noen nye valg under plugins, bl.a. "Advanced Controller Functions". Der fant jeg dette:

Dette testet jeg nå på en helt ny backup av kontrolleren, og får følgende feilmelding:

Capture.thumb.JPG.233308e8c1df3585efb5b27de2a33d31.JPG

 

Fungerte dette for deg?

 

  

Moskus skrev (10 timer siden):

EDIT: Jo, nå aktiverte jeg Z-wave UI plugin

Z-wave UI plugin, hva er det? Kjører versjon 4.2.16.0 av HS, men ser ikke denne? Noe jeg må installere ekstra?

Endret av runewa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runewa skrev (9 timer siden):

Fungerte dette for deg?

Jeg har Z-NET. Der fungerer det uten problemer.

 

runewa skrev (9 timer siden):

Z-wave UI plugin, hva er det? Kjører versjon 4.2.16.0 av HS, men ser ikke denne? Noe jeg må installere ekstra?

Ja. Men jeg lurer på om den ikke er der lenger.

 

Det kan være at denne funksjonaliteten er flyttet over i Z-wave plugin versjon 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.