Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brytere for Fibaro Dimmer 2 o.l.


Preference

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er helt riktig sted for dette spørsmålet da dette brukes til å styre mer enn lys, men det er vel hovedforemålet så here goes:

 

Har installert en del "dimmepiller" med impulsbryter på helt standard elko single- og dobbeltbrytere. For å tydelig skru av og på lys er disse veldig bra da det er lang "range of motion", altså mye og tydelig bevegelse i bryteren som skal til for å skru av/på. For dimming med impulsfjæren synes jeg det er litt "hardt" og langt å trykke inn toppen av bryteren samt holde den inne en stund for å få ønsket lysnivå.

 

Har dere valgt noen andre løsninger som fungerer bedre enn dette? Det er jo helt genialt at det fungerer helt smertefritt selv om HA eller Z-wave er nede, men selve styringen og trykkfølelsen er jeg ikke helt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har benyttet Berker impulsbryterer foran sine Fibaro dimmerpiller. Disse har "impulstrykk" både opp og ned, så de blir litt mer intuitive å bruke ved at på/dimming opp betjenes ved å trykke opp og av/dimming ned betjenes ved å trykke ned. De har også vesentlig kortere "range of motion" enn en elkobryter med impulsfjær.

 

"Ulempen" er at de ikke ser ut som Elko-materiell :P De "passer" sånn ca. inn i Elko-rammer, men du ser at de ikke hører hjemme der.

6E1901B1-5382-4C0B-AE77-584E66F66B76.png

Endret av Hillmar
Lagt inn bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hillmar skrev:

Kjenner en som har benyttet Berker impulsbryterer foran sine Fibaro dimmerpiller. Disse har "impulstrykk" både opp og ned, så de blir litt mer intuitive å bruke ved at på/dimming opp betjenes ved å trykke opp og av/dimming ned betjenes ved å trykke ned. De har også vesentlig kortere "range of motion" enn en elkobryter med impulsfjær.

 

"Ulempen" er at de ikke ser ut som Elko-materiell :P De "passer" sånn ca. inn i Elko-rammer, men du ser at de ikke hører hjemme der.

 

 

Takk for forslaget! Funksjonsmessig genialt, men tror ikke utseendet passerer WAF-testen 😛 

 

Er Elko Pluss bedre på dette enn vanlig Elko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Preference skrev:

Er Elko Pluss bedre på dette enn vanlig Elko?

Nei, det tror jeg ikke. Det er samme bryter bak, det er bare forskjellig plast.

 

Men jeg skal innrømme at jeg ikke opplever det som et stort problem her hos oss.  langt skal man jo ikke trykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Preference said:

 

Takk for forslaget! Funksjonsmessig genialt, men tror ikke utseendet passerer WAF-testen 😛 

 

Er Elko Pluss bedre på dette enn vanlig Elko?

Her hjemme kom ikke løsningen en gang til WAF-test stadiet grunnet utseende :P

 

Elko Pluss er samme innmat som standard Elko, så det blir ingen forskjell.

Du kan kanskje prøve deg frem med å korte inn impulsfjæren og se om "trykke-følelsen" blir mer som du vil ha den. Men "range of motion" (Godt norsk begrep for dette savnes!) vil jo forbli uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Preference skrev:

Har dere valgt noen andre løsninger som fungerer bedre enn dette? Det er jo helt genialt at det fungerer helt smertefritt selv om HA eller Z-wave er nede, men selve styringen og trykkfølelsen er jeg ikke helt fornøyd med.

Her i huset er "disse trykkgreiene" på vei ut, gir dårlig WAF.

Erstattes av vri-dimmere type Heatit og Sunricher.

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-lysstyring/dimmer-z-dim.html

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, arneolav skrev:

Her i huset er "disse trykkgreiene" på vei ut, gir dårlig WAF.

Erstattes av vri-dimmere type Heatit og Sunricher.

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-lysstyring/dimmer-z-dim.html

 

Har spurt, men de var heller ikke ønsket.. Liker også at jeg får dobbel bryter og mer funksjonalitet i en veggboks med Fibaro Dimmer 2.

 

Skal prøve å klippe fjæren litt, har jo et par ekstra. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, arneolav said:

Her i huset er "disse trykkgreiene" på vei ut, gir dårlig WAF.

Erstattes av vri-dimmere type Heatit og Sunricher.

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-lysstyring/dimmer-z-dim.html

Godt poeng og forslag selvfølgelig!

Betjeningsmessig er jeg helt enig. MEN ikke så enig at jeg bytter ut alle fult fungerende dimmepiller. De brukes uansett ikke mye, grunnet automasjon, og hvis de brukes så er det stort sett bare behov for av/på, ikke dimme.

 

Nå virker det som om kvaliteten viser seg å være grei på en del av disse nye vri-dimmerene (fra mer eller mindre anerkjente merker), men kjenner jeg fortsatt er litt skeptisk, og for flere av de så drar utseende WAF'en ned igjen... Hvis man ikke bytter til Elko Pluss plast.

Med Elko Pluss ZigBee begynner ting å falle på plass, men det var det med prisen igjen da. 316 GLED RF er ALT for dyr, men blir spennende å se hva SmartDim vri ender på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

De brukes uansett ikke mye, grunnet automasjon, og hvis de brukes så er det stort sett bare behov for av/på, ikke dimme.

Samme her, de benyttes nesten ikke manuelt. Men det MÅ være mulig, iflg. WAF.

Har montert Sunricher (z-wave) i ELKO ramme. Ingen har reagert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Venin said:

Kunne man brukt impulsbryteren fra Berker og montert Elko deksel oppå mon tro?

Med en 3D-printer, eller annen oppfinnsomhet, er det mye man KAN få til :P

Men innfestningen av Elko-vippa er helt annerledes enn Berker-vippa. Så det enkle svaret er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.