Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enebolig fra 1960


Anbefalte innlegg

Da var det min tur på å gå løs på "smarthus" installasjonen i ny-overtatt enebolig. 

 

Huset er fra 1960. Ca 200kvm fordelt på 3 etasjer med kjeller, hovedetasje og loft.

Hovedetasjen blir delvis renovert med en gang, mens resten av huset blir tatt ved et senere tidspunkt.

I tillegg til dette er det en garasje, og et anneks.

 

Jeg har forsøkt med med diverse Z-wave i leiligheten, men er ikke helt fornøyd med dette, og kommer derfor til å kjøre et KNX system i grunn, med integrasjon av andre systemer på toppen. Grunnen til at jeg kommer til å bruke KNX, er fordi jeg jobber med dette til dagen, og har derfor tilgang på lisens, og gode priser på komponenter. Da huset er gammelt, kommer jeg til å trekke om store deler av det elektriske anlegget, og det derfor er rimelig trivielt å trekke med Bus-kabelen rundt i huset.  

 

System:

Jeg ønsker først å frem et system hvor de "vanlige" tingene alltid fungerer. Dette går på at lyset alltid slår seg på, og at varmen alltid fungerer. Jeg har derfor valgt KNX i bunn.

I tillegg ønsker jeg å ha et hus med mange hjelpsomme løsninger. Jeg vet at mye må integreres med API. Det er greit så lenge grunnfunksjonene alltid fungerer. Kjipt å våkne opp til et kaldt hus fordi API-et har krasjet.

Jeg kommer til å starte med HomeAssistant. Dette er fordi jeg liker den grafiske layouten, og at det er enkelt å jobbe med.

Jeg har tidligere prøvd HC3, men ble ikke helt fornøyd med det systemet av ulike grunner.

 

Lys:

På kjøkkenet må jeg fjerne taket for å kunne trekke rør til nytt sikringsskap. I den forbindelse monterer jeg Spot-belysning med DALI-driver.

Tanken er at hele hovedetasjen skal oppgraderes til Spot og DALI, men dette blir senere. I takpunktene i stue, gang og soverom monteres KNX-dimmer/Rele for styring av lys. 

Grunnen til at jeg må erstatte eksisterende lys med KNX, er at det er lite lysbrytere i stue/Kjøkken. Det resulterer i at jeg setter opp et bryterpanel ved inngangen til stuen, som kan styre lys i flere rom.

I tillegg til dette monterer jeg opp tilstedeværelsessensor i alle rom, som jeg kan bruke til å styre lyset "automagisk" ut fra lysnivå og tid på døgnet.

Utelysene er idag koblet mot vanlige brytere i gang, anneks og garasje. Da det er helt meningsløst å slå av å på utelys manuelt, kommer jeg til å montere inn KNX-rele for styring på ur.

 

Varme:

Det er pr. idag varmepumpe som oppvarming, og ellers panelovner. Jeg kommer nok ikke til å gjøre så mye med denne pr.idag. Mulig jeg får integrert varmepumpen på noe vis. I fremtiden skal jeg montere vannbåren varme, som integreres i KNX-anlegget.

 

Brannalarm:

Her er jeg mer på tynn is. Jeg ønsker et system på 230V, slik at jeg har minst mulig batterier og forholde meg til.

Jeg kunne tenkt meg en detektor med pot.fri utgang slik at jeg kan lese inn signalet til KNX-busen, og deretter styre lysene ved utløst alarm. Jeg finner dog. ingen gode systemer for dette.

Jeg vurderer Google nest protect, da denne virker å ha endel smarte funksjoner. Den mangler dog releutgang, og må derfor integreres på annen måte. Noen som har erfaring med denne og kan si litt om hvordan den er i praksis?

 

Sikkerhet/Innbrudd:

Da jeg ikke ønske kontrakt med en alarmsentral, tenker jeg å montere sensorer på alle vinduer og dører til mitt eget system. Sammen med bevegelsesdetektor bør dette kunne gi meg god varsling ved uønsket bevegelse i huset. Er det noen av dere som har andre sensorer ifbm innbrudd? Tenker da spesielt på lydsensor i forbindelse med knusing av ruter? Er dette fullstendig overkill?

 

Kamera:

Jeg har lyst til å montere kamera i rommene for å kunne se hva som skjer ved utløst alarm. Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken på å bli overvåket i eget hjem.

Hvordan har dere løst det med tanke på personsikkerheten? Slår dere av kamera når det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream?

Jeg har sett litt på BlueIris, som virker til å være et godt system for kameraovervåking.

 

Dørlås/Ringeklokke:

Jeg setter disse tingene i samme kategori, da jeg helst er på jakt etter noe som kan gjøre begge deler.

Her Kan jeg tenke meg en smart ringeklokke med utgang for elektrisk sluttstykke, slik at jeg kan slippe inn folk ved behov. Gjerne med kamera.

Jeg ønsker også en kodelås for åpning av dør. 

Hva finnes i markedet som ikke går på batteri, og kan gjøre begge disse tingene?

 

Grensesnitt:

I tillegg til "vanlige" lysbrytere og bevegelsessensorer, kommer jeg til å installere en tablet på sentral lokasjon i huset for et godt grensesnitt. Finnes det noen gode rammer som kan felles inn i veggen for å få det til å se litt bra ut? 

Jeg vurderer også en Google nest hub på kjøkkenbenken som kan brukes til oppskrifter og diverse. Jeg er ikke helt komfortabel med å snakke med en maskin, så jeg er usikker på hvor mye den kommer til å bli brukt.

 

 

 

Hvilke andre ting kan være greit å inkludere i et smarthus? Hva er et "Must" i din hverdag? Er det en smart kaffetrakter, eller kanskje en oppvarmet seng? Det kan være lett å henge seg opp i de store tingene, og glemme detaljene, og siste finish som virkelig drar huset opp på "next level"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hva er et "Must" i din hverdag?

 

Her er det vi har og/eller anbefaler (i tillegg til standard-ting som styring av lys, varme, AV-utstyr, dørlåser, garasjeporter, blablabla):_

  • Dobbel CAT6 til alle rom. En til data, en til HDMI. Jeg kan spille Xbox i boblebadet. :) 
  • Trekkerør til vinduer for rullegardiner/markiser/lameller
  • Innfelte bevegelsessensorer/multisensorer. (Bruker Multisensor6, Z-wave, og er meget fornøyd). Funksjonelt og "usynlige". 

 

19 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hvordan har dere løst det med tanke på personsikkerheten? Slår dere av kamera når det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream?

Jeg har sett litt på BlueIris, som virker til å være et godt system for kameraovervåking.

Kjører nå BlueIris. Kameraer er alltid på.

Det er nok ikke snakk om å skru av kameraer for det vil man alltid kunne overstyre. Det er mer snakk om fornuftig plassering, og å fjerne barne-rom-kameraer når de er for store til å ha sånt.

 

Og det gjelder å være noe selektiv på hvor det er kameraet. Det er jo ikke kameraer på vårt soverom, gjesterom eller på bad. Det er rett og slett for ubehagelig. Men vi har kameraer stort sett overalt ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, dette blir godt over snittet i "hi-end" 🙂

7 timer siden, Tverfyll skrev:

Da det er helt meningsløst å slå av å på utelys manuelt, kommer jeg til å montere inn KNX-rele for styring på ur.

Jeg ville brukt lys-sensor hær også. Men sørg for å skaffe en med god oppløsning i den lavere enden. Plassering/sikteretning er viktig i så måte.

 

7 timer siden, Tverfyll skrev:

Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken på å bli overvåket i eget hjem.


Jeg er meget enig med din samboer!

Meg og min bedre halvdel har konkludert med ingen kamera og heller ingen mikrofoner inne!

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert kameraer på kjøkken, stue og gangen. Dette egentlig kun fordi vi har hund og ønsker å følge med når vi ikke er hjemme. Får primært varsler på lyd. Disse skrur seg på sammen med alarmen, samt at jeg prøver ut et par Homekit-kameraer som styres automatisk ut i fra GPS. Liker dog å ha mer kontroll selv, dvs å kunne skru av/på fra Home Assistant. Alle kameraer har et lite led-lys som lyser når de er aktive, så man enkelt kan se om de er på. Noen kjører på POE, mens andre har 12v adaptere med z-wave plugin-modul.

 

Har ikke ønske om å ha kameraer på soverom eller gjesterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å montere en enkel stikkontakt ved taket over hvert vindu. Her er en fin plass å koble til julestjernen når den tid kommer. Herfra trekker jeg rør ned i vinduskarmen som kan brukes til å gi strøm til rullegardin etc. 

Hvilke rullegardin på fast strøm er å anbefale?

 

Jeg legger opp en boks midt i taket i hvert rom med innlagt bevegelsessensor på knx. Denne har også lyssensor. Jeg vet at multisensor 6 har flere sensorer, men for min del tror jeg det er nok med bevegelse og lys. Fra denne boksen trekker jeg ned et rør til alle vinduer, for tilkobling av vindussensor.

 

Jeg kunne tenkt meg kamera når vi var borte, da det er greit å kunne se hva som skjer om brannalarmen går, men må selvfølgelig ta WAF på alvor. Jeg har heldigvis store kneloft som gjør det mulig å ettermontere dette når jeg finner en brukanes løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hvilke rullegardin på fast strøm er å anbefale?

Det kommer an på hvor mye penger du har lyst til å bruke. 

Jeg har brukt Rollertrol i årevis og er fornøyd med dem. :) 

 

Jeg har også en Ikea-rullegardin, men den har ulempen at den ikke kan kobles på fast strøm uten videre.

 

Og LuxaFlex som dobbel plissé-gardin skal jeg selv bruke i spisestua, muligens kombinert med en Luxaflex rullegardin.

 

 

Felles for alle er at du trenger en DC-strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.10.2020 den 15.23, Tverfyll skrev:

Da var det min tur på å gå løs på "smarthus" installasjonen i ny-overtatt enebolig. 

 

Huset er fra 1960. Ca 200kvm fordelt på 3 etasjer med kjeller, hovedetasje og loft.

Hovedetasjen blir delvis renovert med en gang, mens resten av huset blir tatt ved et senere tidspunkt.

I tillegg til dette er det en garasje, og et anneks.

 

Jeg har forsøkt med med diverse Z-wave i leiligheten, men er ikke helt fornøyd med dette, og kommer derfor til å kjøre et KNX system i grunn, med integrasjon av andre systemer på toppen. Grunnen til at jeg kommer til å bruke KNX, er fordi jeg jobber med dette til dagen, og har derfor tilgang på lisens, og gode priser på komponenter. Da huset er gammelt, kommer jeg til å trekke om store deler av det elektriske anlegget, og det derfor er rimelig trivielt å trekke med Bus-kabelen rundt i huset.  

 

System:

Jeg ønsker først å frem et system hvor de "vanlige" tingene alltid fungerer. Dette går på at lyset alltid slår seg på, og at varmen alltid fungerer. Jeg har derfor valgt KNX i bunn.

I tillegg ønsker jeg å ha et hus med mange hjelpsomme løsninger. Jeg vet at mye må integreres med API. Det er greit så lenge grunnfunksjonene alltid fungerer. Kjipt å våkne opp til et kaldt hus fordi API-et har krasjet.

Jeg kommer til å starte med HomeAssistant. Dette er fordi jeg liker den grafiske layouten, og at det er enkelt å jobbe med.

Jeg har tidligere prøvd HC3, men ble ikke helt fornøyd med det systemet av ulike grunner.

 

Lys:

På kjøkkenet må jeg fjerne taket for å kunne trekke rør til nytt sikringsskap. I den forbindelse monterer jeg Spot-belysning med DALI-driver.

Tanken er at hele hovedetasjen skal oppgraderes til Spot og DALI, men dette blir senere. I takpunktene i stue, gang og soverom monteres KNX-dimmer/Rele for styring av lys. 

Grunnen til at jeg må erstatte eksisterende lys med KNX, er at det er lite lysbrytere i stue/Kjøkken. Det resulterer i at jeg setter opp et bryterpanel ved inngangen til stuen, som kan styre lys i flere rom.

I tillegg til dette monterer jeg opp tilstedeværelsessensor i alle rom, som jeg kan bruke til å styre lyset "automagisk" ut fra lysnivå og tid på døgnet.

Utelysene er idag koblet mot vanlige brytere i gang, anneks og garasje. Da det er helt meningsløst å slå av å på utelys manuelt, kommer jeg til å montere inn KNX-rele for styring på ur.

 

Varme:

Det er pr. idag varmepumpe som oppvarming, og ellers panelovner. Jeg kommer nok ikke til å gjøre så mye med denne pr.idag. Mulig jeg får integrert varmepumpen på noe vis. I fremtiden skal jeg montere vannbåren varme, som integreres i KNX-anlegget.

 

Brannalarm:

Her er jeg mer på tynn is. Jeg ønsker et system på 230V, slik at jeg har minst mulig batterier og forholde meg til.

Jeg kunne tenkt meg en detektor med pot.fri utgang slik at jeg kan lese inn signalet til KNX-busen, og deretter styre lysene ved utløst alarm. Jeg finner dog. ingen gode systemer for dette.

Jeg vurderer Google nest protect, da denne virker å ha endel smarte funksjoner. Den mangler dog releutgang, og må derfor integreres på annen måte. Noen som har erfaring med denne og kan si litt om hvordan den er i praksis?

 

Sikkerhet/Innbrudd:

Da jeg ikke ønske kontrakt med en alarmsentral, tenker jeg å montere sensorer på alle vinduer og dører til mitt eget system. Sammen med bevegelsesdetektor bør dette kunne gi meg god varsling ved uønsket bevegelse i huset. Er det noen av dere som har andre sensorer ifbm innbrudd? Tenker da spesielt på lydsensor i forbindelse med knusing av ruter? Er dette fullstendig overkill?

 

Kamera:

Jeg har lyst til å montere kamera i rommene for å kunne se hva som skjer ved utløst alarm. Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken på å bli overvåket i eget hjem.

Hvordan har dere løst det med tanke på personsikkerheten? Slår dere av kamera når det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream?

Jeg har sett litt på BlueIris, som virker til å være et godt system for kameraovervåking.

 

Dørlås/Ringeklokke:

Jeg setter disse tingene i samme kategori, da jeg helst er på jakt etter noe som kan gjøre begge deler.

Her Kan jeg tenke meg en smart ringeklokke med utgang for elektrisk sluttstykke, slik at jeg kan slippe inn folk ved behov. Gjerne med kamera.

Jeg ønsker også en kodelås for åpning av dør. 

Hva finnes i markedet som ikke går på batteri, og kan gjøre begge disse tingene?

 

Grensesnitt:

I tillegg til "vanlige" lysbrytere og bevegelsessensorer, kommer jeg til å installere en tablet på sentral lokasjon i huset for et godt grensesnitt. Finnes det noen gode rammer som kan felles inn i veggen for å få det til å se litt bra ut? 

Jeg vurderer også en Google nest hub på kjøkkenbenken som kan brukes til oppskrifter og diverse. Jeg er ikke helt komfortabel med å snakke med en maskin, så jeg er usikker på hvor mye den kommer til å bli brukt.

 

 

 

Hvilke andre ting kan være greit å inkludere i et smarthus? Hva er et "Must" i din hverdag? Er det en smart kaffetrakter, eller kanskje en oppvarmet seng? Det kan være lett å henge seg opp i de store tingene, og glemme detaljene, og siste finish som virkelig drar huset opp på "next level"

Vad det gäller inbrotts- och brandlarm, så är ett tips att installera ett Vanderbilt SPC. Detta är ett proffslarm med möjlighet till både trådade och trådfria sensorer. Enkelt att installera själv och kräver ingen anslutning till larmcentral. Genom att komplettera med en KNX-brygga så kan du använda alla status från larmet och larmets sensorer som triggers och villkor i ditt KNX-system. Du kan även larma av/på från KNX-systemet om du så önskar. 

Endret av Lundix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kamera, har jeg et dumt, men "smart" webkamera fra D-link i gangen. Det er normalt strømløst, og planen er at det kun får strøm dersom brannalarmen slår ut eller innbruddsmodus blir aktivert. Enn så lenge står det på så lenge jeg ikke er hjemme. Dersom noen skal få tilgang til å se meg sprade naken fra soverommet til badet, må de da både hacke HA-installasjonen min for å skru på kameraet OG skyløsningen til D-link. jeg synes det funker helt OK, men det er klart det blir en forsinkelse for kameraet ved oppstart. Noe perfekt alarmsystem utgjør det ikke. Men jeg er mest opptatt av å kunne visuelt bekrefte om det er røykutvikling så jeg kan ringe 110 hvis røykvarsleren har slått ut. Jeg har hørt det er vanskelig å få brannvesenet til å rykke ut uten.

 

Hvis jeg finner et kamera med innebygget PIR-sensor som både kan varsle HA og begynne å filme ved deteksjon av bevegelse når alarmmodus er på, ikke koster mye og helst går på batteri, kommer jeg nok til å gå for det. Jeg har tenkt å leke litt med ESP32-cam og se hva jeg kan få til. Men noen ekstern skyløsning for kameraer som er på inne i leiligheten mens jeg er hjemme, er uaktuelt.

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer betenkelig med å sette inn kamera fra verisure el.lignende, da man ikke har kontroll på om noen kikker på det.

Grunnen til at jeg vil ha kamera, er først å fremst mtp brann. Greit å kunne se hva som foregår ved utløst brannmelder.

 

Men tross alt er det viktigest at man slipper å bekymre seg for å bli overvåket i eget hjem.

Utfordringen med de fleste løsninger som styres av systemet, enten det er at kamera slås av og på eller en ekstern bryter som slår kamera av og på er at dette kan overstyres uten at det merkes utenfra. 

 

Den eneste "godkjente" løsningen jeg ser det, er å fysisk blokkere for kamera, slik at man med en gang kan se at kamera ikke filmer. Dette skaper en trygghet for at ikke noe skjer uten at man har kontroll selv. Dette kan f.eks løses med en Slik løsning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tverfyll skrev:

Jeg er mer betenkelig med å sette inn kamera fra verisure el.lignende, da man ikke har kontroll på om noen kikker på det.

Grunnen til at jeg vil ha kamera, er først å fremst mtp brann. Greit å kunne se hva som foregår ved utløst brannmelder.

 

Men tross alt er det viktigest at man slipper å bekymre seg for å bli overvåket i eget hjem.

Utfordringen med de fleste løsninger som styres av systemet, enten det er at kamera slås av og på eller en ekstern bryter som slår kamera av og på er at dette kan overstyres uten at det merkes utenfra. 

 

Den eneste "godkjente" løsningen jeg ser det, er å fysisk blokkere for kamera, slik at man med en gang kan se at kamera ikke filmer. Dette skaper en trygghet for at ikke noe skjer uten at man har kontroll selv. Dette kan f.eks løses med en Slik løsning

 

Du kan jo gå for dome kameraer med pan og til og snu kameraet mot veggen før du slår av strømmen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Brannalarm:

https://www.noby.no/avdelinger/brannalarm/sentraler/rekkehus/noby220ir2-brannalarmpakke-tek17-fg-en54-2-en54-4-s-211-13-noby220ir2-pk2-p0000004115

 

Denne er dønn stabil og har releutgang for integrasjon mot f.eks. KNX. Ser helt forferdelig ut, men dønn stabil.

 

Dørlås/Ringeklokke:

 

Skal du ha full pakke blir det vel vanskelig å komme utenom Gira sitt opplegg, eller eventuelt Zennio sitt GetFace eller hva det heter:

 

www.function.no

 

Slike systemer er dyre dog.

 

System:

 

Kjøp deg en Logic Machine eller en Wiser fra Schneider Electric. De baserer seg på KNX-grensesnitt ifht. gruppeadresser, mens all scripting tas i LUA. Uendelig med muligheter mot f.eks. API. Har i tillegg RS-485 utganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 17.14, Moskus skrev:

Det er jo i prinsippet like farlig å ha et nettverkskamera som et speilreflekskamera liggende på en benk... Bare fordi man har et kamera, betyr ikke at man må sende streamen ut på YouFace. :P 

 

Å ha et tilkoblet nettverkskamera innebærer å ha et kamera som hele verden kan kikke gjennom med mindre du har 100% kontroll på sikkerhet i fastvare, nettverksutstyr og tilknyttet software. Det er på ingen måte sammenliknbart med et speilreflekskamera på en hylle. Det er til enhver tid mange titalls tusen nettverkskameraer som er åpent tilgjengelig fordi folk har satt dem opp uten å lese instruksjonsboka. De færreste her på forumet hadde forhåpentligvis ikke plugget inn et tilfeldig nettverskamera uten å opprette et passord, men sikkerhetsoppdateringer er ikke alltid en selvfølge det heller.

 

Ethvert nettverkstilkoblet kamera er i utgangspunktet usikkert til du har tatt tilstrekkelige grep for å sikre tilgangen til det. Et speilreflekskamera er i utganspunktet ingen risiko med mindre du aktivt knoter det opp til å streame live på nett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.