Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Walli + Gira System 55


Anbefalte innlegg

Etter å ha lett etter løsninger for smarte dimmere som oppfyller kravene mine en god stund, har jeg endelig funnet en løsning som jeg synes fungerer bra.

 

Kravene mine var ikke store, men det var overraskende vanskelig å finne en løsning.

 

Jeg kunne godta både vri- og knappe-dimmer. Sistenevnte måtte kunne dimmes ved å holde ned inne for å dimme ned, og opp for å dimme opp. Jeg har opplevd løsninger hvor lyset dimmer opp og ned automatisk når den settes i dimme-modus, mens man må trykke igjen på perfekt tidspunkt for å sette riktig nivå. Hårreisende brukervennlighet. Har også opplevd brytere hvor det er to knapper. Venstre for ned og høyre for opp. Ikke like ille, men fortsatt ikke optimalt.
 

I begge tilfeller, måtte dimmeren være svart / antrasitt for å passe inn med resten av huset. Og aller helst ha mulighet for å skifte frontpaneler, da det er ganske sannsynlig at svart ikke kommer til å være like kult om noen år. Det var her problemene oppstod for vri-dimmere. Namron, HeatIt og flere andre har dimmere til OK pris, men jeg fant ikke disse i svart utføring. Elko har, men prisen er høy og etter hva jeg har lest, er de ikke alltid like enkle å få til å spille på lag med forskjellige smartsystemer. I tillegg, er det få fronter å velge mellom for Elko, og de selges som regel ikke separat.

 

Derfor begynte jeg å utforske Fibaro Walli Dimmer. Funksjonalitet, stabilitet og brukervennlighet virket veldig bra med disse, men utseendet var ikke helt min stil. Men så oppdaget jeg at man kunne bytte frontpaneler for Walli-serien. Og ikke nok med det, men man kunne bruke fronter fra flere forskjellige aktører. F.eks Schneider, Legrand og GIRA. Og det var sistnevnte som hadde flest fronter å velge mellom. De så bra ut, var billige og har mange forskjellige varianter. De har også mange knapper med symboler for de som liker det.

 

De selger noen fronter hos f.eks Elektroimportøren, men utvalget er lite og prisen er høy. På Amazon.de, er utvalget mye større og prisen mye hyggeligere. Typisk koster det rundt 30 kroner for en knapp, og 40 for en ramme, eller 60 for en dobbeltramme (https://www.amazon.de/s?k=gira+system+55+anthrazit&sprefix=gira+syst&ref=nb_sb_ss_i_2_9). Ettersom Amazon støtter det nye moms-systemet, slipper man tollgebyr og frakten går utrolig fort. Prisen man betaler inkluderer norsk moms i handlekurven. Begge gangene jeg har bestilt derfra, har jeg mottatt varene i løpet av 48 timer (begge ganger faktisk søndag kveld til tirsdag ettermiddag).

 

Fibaro Walli Dimmer koster 799 hos Elektroimportøren. Så totalt blir det rundt 900 per dimmer / bryter. For man trenger nemlig en del til for å kunne bruke Gira med Walli. Den delen var ikke like enkel å få tak i billig, men hos Smarter Home (https://smarterhome.sk/en/accessories/fibaro-walli-button-adapter-legrand-gira-10-pack-fg-wdseu221-pp-0007-620.html) får du 10-pack til €12. Frakten er rundt €10.

 

Fibaro Walli Dimmer har ganske mange konfigurasjonsmuligheter. Den har også RGB led som kan lyse opp bryteren, men ettersom jeg bruker mørke frontpaneler, er det ikke mye lys som slipper gjennom. Jeg har allikevel satt den til å lyse når lyset er av. Da kan man se en svak (i mitt tilfelle) blå-farge rundt knappen. Man kan også sette parametere for hvor fort den skal dimme opp og ned, hva som skal være maks output og hva som skal skje ved dobbeltklikk, f.eks. Man kan også sette den til å sende scenes som kan brukes som eventer i smartsystemer. F.eks at det sendes et event ved dobbeltklikk, trippelklikk, hold / release osv som ikke gjør noe annet enn å sende et event. Dette har jeg f.eks brukt til å styre hue-pærer på rommet til barna hvor det er "viktig" å kunne sette farger på lyset. Her er det ikke dimmeren som styrer lyset direkte, den brukes som en kontroller hvor man dimmer opp og ned ved hold, dobbeltklikk gir varmhvitt, trippelklikk går gjennom forskjellige farger, osv.

 

Alt fungerer veldig bra. Jeg bruker Hubitat med en (litt modifisert) versjon av driver for Fibaro Dimmer 2. Modifiseringen var kun for å få støtte for scenes.

 

Alt fungerer utmerket, ser bra ut og til en OK pris. Det er to ting jeg ikke er helt fornøyd med:

 

1) Selve innmaten man skrur fast i veggboksen er av plast. Hvis det er litt trangt i boksen, blir plasten litt bøyd så den ikke ligger perfekt langs veggen.

 

2) Selve rammen er slitt slarkete. Jeg må rett og slett legge et par strimler med teip på innsiden av bryterpanelet for at den skal klemme rammen godt inntil veggen.

 

3) Rammen er litt mindre enn Elko sine, så hvis du har vært litt lat når du har malt veggen (og bare maskert rundt Elko-rammen), får du en glippe rundt rammen uten maling. Den tar jeg på vår kappe.

 

Så alt i alt meget fornøyd. Og nå kan jeg bytte til lilla rammer når det blir populært i 2025 🎉

 


 

 

A91019CA-0A5A-4283-B9D7-96C0EDB468A3.jpeg

Endret av Mjerda
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hva er fordelen med å modde en Fibaro Walli dimmer mot å bruke en Fibaro Dimmer 2?

Dimmer2 kan konfigureres slik at S1 dimmer opp og S2 dimmer ned.


Du tenker altså ved å f.eks bruke en vanlig Elko-bryter med fjær i kombinasjon med Fibaro Dimmer 2? Det nærmeste jeg fant da, var markisebrytere (eks: https://www.elektroimportoren.no/plus-markise-innfelt-2m-so/1410716/Product.html). Der har man to brytere ved siden av hverandre med pil opp og pil ned. Begge må trykkes inn på toppen. Jeg synes det er mindre intuitivt og ikke like estetisk som én enkeltbryter med vipping opp / ned og default midtstilling. Dessuten er utvalget fronter mye større i Gira-systemet enn hos Elko. 

Endret av Mjerda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet ser veldig bra ut, spennende og takk for at du deler! Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan du har gjort det.. Om du ser i mitt vedlagte bilde, bruker du bare del 3, og har byttet ut del 2 og 1 med Gira-enheter? I ditt bilde, har du to fibaro walli bak, eller bare en som styres av begge bryterne?

Screenshot 2020-10-03 at 21.38.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, @Preference. Jeg fjerner 1 og 2 fra ditt bilde, setter på rammen (del 1 på mitt bilde) og klikker på overgangen (del 2 på mitt bilde). Da klemmes rammen fast til veggen. Som du kanskje legger merke til på bildet mitt, har jeg litt teip i hjørnene på del 2. Det er for at del 1 skal presse del 2 skikkelig inn mot veggen. Hvis ikke synes jeg at rammen blir litt løs. Vet ikke om det er fordi delene jeg har fått fra den slovenske butikken ikke er originale eller om det er det samme med de som koster mer enn 10 ganger så mye her hjemme.

 

Til slutt kan man da bare presse på plass selve bryterlokket (del 3). 
 

Det som er fint med Gira, er at de har flere design lines (https://www.micromatic.no/smarte-losninger/merkevarer/gira-design/) å velge mellom og de fleste passer i det de kaller System 55. Det finnes flere farge- og materialvalg under hver design line. I tillegg har de som sagt også bryterlokk med symboler (lampe, nøkkel, etc). En variant man kan vurdere om man vil at lyset fra Walli skal synes litt bedre, er disse (med vindu på midten): https://www.micromatic.no/produkter/design--installasjonsmateriell/tilbehor-24994ecb/gi29028/

 

Man kan selv velge når led-lyset skal lyse, hvilken farge (preset mellom 8 farger) og hvilken lysstyrke. De kan også settes opp til å lyse grønt ved lite strømforbruk, og rødere jo mer strøm du bruker, men det er vel ikke superrelevant for en lyskilde.

 

Det er også noen steder jeg tidligere har hatt brytere, hvor jeg har byttet til Gira blindlokk (https://www.amazon.de/-/en/GIRA-026828-Insulation-Carrying-System-55-anthracite/dp/B000ONLKUM/ref=mp_s_a_1_11?dchild=1&keywords=gira+system+55+anthrazit&qid=1601765281&quartzVehicle=24-558&replacementKeywords=gira+system+anthrazit&sprefix=gira+system+55&sr=8-11). Det er kjekt hvis man har automatisk styring av lyset og vil hindre at folk styrer lyset manuelt. F.eks bruker jeg Ikea Floalt på vaskerommet med Aqara motion + kontaktbryter, og da funker det dårlig hvis folk skrur av den fysiske bryteren. Har også en og annen Fibaro Dimmer 2 fra før som ligger gjemt bak slike blindlokk. De er fine på den måten at de ikke har synlige skruer (skjules av del 1 på mitt bilde) og passer i alle system 55-rammer (om man har hatt to brytere før og bytter til én, men må ha dobbelramme for å skjule den andre veggboksen).

 

Og til ditt andre spørsmål, så har jeg bare tatt meg råd til én Fibaro Walli i bildet i den originale posten. Den nederste er et slikt blindlokk. Det kommer ikke tydelig frem på bildet, men den nederste er litt mer "flush" enn den øverste som faktisk er en bryter. Det kan muligens være litt forvirrende for noen at blindlokket kan forveksles med en bryter.

 

 

BB516A7F-3028-4143-B657-3FBFD89FC99C.jpeg

Endret av Mjerda
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig bestilt et par bryterpaneler med "vindu" nå, for å se hvordan effekten av lyset fra Walli blir med de. I tillegg fant jeg en push / toggle-variant som potensielt kan fungere sammen med Fibaro Dimmer 2 som skal testes ut. Spesielt i trange koblingsbokser, kan det være et bra alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2020 den 12.46, Mjerda skrev:

Du tenker altså ved å f.eks bruke en vanlig Elko-bryter med fjær i kombinasjon med Fibaro Dimmer 2? Det nærmeste jeg fant da, var markisebrytere

Hm! Jeg må innrømme at jeg ikke trodde at akkurat det var en stor begrensning. Jeg har jo sett det selv, men det er mulig at det ikke var Elko-brytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Hm! Jeg må innrømme at jeg ikke trodde at akkurat det var en stor begrensning. Jeg har jo sett det selv, men det er mulig at det ikke var Elko-brytere.

Det blir i så fall to måter for å få samme resultat. Kostnadsmessig har det nok liten betydning om det er Fibaro Walli + Gira eller Fibaro Dimmer + markise-/push-bryter. Og det er ikke "modding" i den forstand, for Fibaro Walli er laget for å bytte til cover fra de nevnte merkene. Man kan også kjøpe Walli Dimmer uten cover, men det blir i så fall for å spare miljøet, for prisene jeg har funnet er høyere.

 

Men jeg har bestilt en Gira push-bryter som jeg skal teste ut med Fibaro Dimmer 2. Dersom den fungerer bra, er det en billigere løsning. Ender vel opp med å spare rundt 200 kroner per bryter i så fall. Det eneste man mister er led-lyset, noe som egentlig ikke er viktig for min del.

 

Kommer tilbake med resultatet av testingen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2020 den 12.46, Mjerda skrev:


Du tenker altså ved å f.eks bruke en vanlig Elko-bryter med fjær i kombinasjon med Fibaro Dimmer 2? Det nærmeste jeg fant da, var markisebrytere 


Denne stemmer ikke helt, "alle" Elko sine brytere kan du hive inn ei fjær på og dermed lage "vipp" brytere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, geirra skrev:

Denne stemmer ikke helt, "alle" Elko sine brytere kan du hive inn ei fjær på og dermed lage "vipp" brytere. 

Jo, men er de default AV i midten, og gir status 1 med trykk på toppen og status 2 ved trykk på bunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazon.de leverer som alltid. Bestilt søndag og levert nå. Dessverre hadde jeg kjøpt feil bryter. Default midt, men bare momentary oppover 🙁

 

Men fikk testet knappe-frontene med "vindu", da. Det gir en veldig subtil effekt, men synes om rommet er mørkt.

Om det er noen som skjønner hvilken bryter jeg burde ha kjøpt, er det bare å si i fra, så skal jeg forsøke en ny bestilling. 
https://download.gira.de/en/index.html?id=3053

Tar også i mot forslag til andre merker dersom noen kjenner til noen som leverer momentary opp / ned (default off) i svart.
 

7AA4C716-4051-40F3-82A2-1E487DF9B448.jpeg

Endret av Mjerda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.