Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkel fjernstyring av panelovner på hytta for svigefar


Anbefalte innlegg

Svigefar har hytte som snart får bredbånd/fiber. Han har enkle panelovner som han gjerne vil kunne slå på hjemmefra før han drar dit. Det må være enkelt, dvs ikke noe mekking selv.

Er det en av de Telldus-pakkene som da er aktuelle? Vil det fortsatt fungere når gratisabonnementet går ut?

Er det andre alternativer han burde se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme oppgave for svigermor som fikk bredbånd på hytta og ønsket styring av gamle panelovner for oppvarming før en kommer på hytta. Så for å gjøre det enkelt kjøpte jeg et par TP-Link HS110 smart plugger, de tåler 3.6kw på 16A sikring så takler de fleste panelovner. Bruker Kasa app som er gratis til TP-Link til fjernstyring og automasjon som er enkel å bruke slik at-til-og-med-svigermor greier å bruke den. Suksess fra første oppvarming :-) 

 

https://www.tp-link.com/no/home-networking/smart-plug/hs110/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse Mill ovner. Veldig bra app og muligheter gjennom den. Utfordringen har vært at det av og til er svært krevende å få lagt til nye ovner. Om noen trykker på ovnene så slettes innstillingene raskt og så står man der. Man kan heller ikke styre ovnene direkte fra ovnen når de er på nett, da må man bruke appen. Funker bra for meg, men dårligere for foreldre, kone, gjester på hytta etc. Ser derfor etter noe som er litt mer stabilt og som kan styres også lokalt. Hører gjerne fra andre om Adax, Dimplex, Glamox, MicroMatic erfaring. Er nå på jakt etter en løsning for alle ovner i mine foreldres hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nobø sine ovner og app er samkjørte i innstillinger. Også i Home Assistant. Uanz hvor en endrer så endres tilsvarende i app og Home Assistant også. I tillegg kan en låse ovn for endring der hvis en vil det slik at det kun er mulig via app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2020 den 19.34, kodax skrev:

Er det en av de Telldus-pakkene som da er aktuelle? Vil det fortsatt fungere når gratisabonnementet går ut?

Den kan benyttes og det behøves ikke noe abonnement for enkel bruk.

Men for en slik enkel løsning vil det bli unødig dyrt:

Man må anskaffe Telldusen + plugg(er) til varmeovnene.

 

WIFI pluggene koster ikke stort mer enn (f.eks z-wave) pluggene for Telldus

og da bør det bli billigere. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2020 at 17:47, Aswet said:

Man kan heller ikke styre ovnene direkte fra ovnen når de er på nett, da må man bruke appen. 

 

Det er kun når ovnen er lagt til et "rom" i Mill-appen at du ikke kan sette thermostaten lokalt på ovnen. Anbefaler å ta de vekk fra rommene, og heller fikse den biten i ditt HA-system. Så kan "folk" overstyre temp om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.