Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tidsstyrt lys fra sikringsskap - oppgradering astrour


Anbefalte innlegg

Hei,

 

På hytta har vi hva jeg tror kalles et astrour (se bilder) som styrer alle utelysene. Dette fungerer egentlig overraskende bra, da du kun stiller inn lenge- og breddegrad og så tar den seg av resten. Problemet er at strømmen går relativt ofte i dette området, og da mister den innstillingene sine.. Ser derfor på hvordan jeg kan løse dette.

 

Noen forslag til oppgradering, utbytting eller forbedring av dette systemet slik at det håndterer strømbrudd? Om det går an å gjøre det "smart" så har jeg ikke noe i mot det, men det viktigste er bare at det funker :) 

IMG_20200905_121606.jpg

IMG_20200905_121559.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er av og til det beste, som Moskus sitt forslag her. Må innrømme at den løsningen ikke var det første som slo meg heller! Er nok permanent skadet av denne hobbyen.

 

Hvis du vil ha en unnskyldning for å smartifisere hytta så se en annen vei, men f.eks. denne løser problemet ditt:

https://www.elektroimportoren.no/astrour-2-kanaler-230v-micromatic-skinnemontering/1401635/Product.html

6 års "gangreserve" på innebygget batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2020 den 9.15, Hillmar skrev:

Det enkle er av og til det beste, som Moskus sitt forslag her. Må innrømme at den løsningen ikke var det første som slo meg heller! Er nok permanent skadet av denne hobbyen.

 

Hvis du vil ha en unnskyldning for å smartifisere hytta så se en annen vei, men f.eks. denne løser problemet ditt:

https://www.elektroimportoren.no/astrour-2-kanaler-230v-micromatic-skinnemontering/1401635/Product.html

6 års "gangreserve" på innebygget batteri.

 

Herlig, tusen takk! Da har jeg et ikke-smart alternativ. Vet du, @Moskus eller noen andre om noen alternativer som kan ta over plassen til dagens ur og er "smart"? Hadde vært gøy å sette opp Home Assistant på hytta også, kommer antagelig nett der etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Home Assistant. Men i Homeseer legger man inn lokasjonen til installasjonen (lengde- og breddegrader) og kan lage eventer som trigges av soloppgang/solnedgang. Eventuelt x timer/minutter før/etter dette. Mer eller mindre som et astrour...

Overasker meg om det ikke finnes tilsvarende mulighet i Home Assistant.

 

Disse eventene kan da styre et rele (Z-Wave, Zigbee etc.) som kan ta plassen til astrouret ditt. Det finnes noen slike releer laget for DIN-skinne montering. Eventuelt så får du kapsling til Fibaro rele som kan monteres på DIN-skinne.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hillmar skrev:

Kjenner ikke Home Assistant. Men i Homeseer legger man inn lokasjonen til installasjonen (lengde- og breddegrader) og kan lage eventer som trigges av soloppgang/solnedgang. Eventuelt x timer/minutter før/etter dette. Mer eller mindre som et astrour...

Overasker meg om det ikke finnes tilsvarende mulighet i Home Assistant.

 

Disse eventene kan da styre et rele (Z-Wave, Zigbee etc.) som kan ta plassen til astrouret ditt. Det finnes noen slike releer laget for DIN-skinne montering. Eventuelt så får du kapsling til Fibaro rele som kan monteres på DIN-skinne.

Helt samme muligheter finnes selvfølgelig i Home Assistant også :) Har du link til noen slike produkter beregnet til DIN-skinne eller den kapslingen til Fibaro Releet? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.