Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron 4/8-switch assosiasjon


Preference

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har fått til assosiasjon av:

 

Namron Z-Wave 4 kanaler bryter K8

eller

Namron Z-Wave 2 kanaler bryter K4

 

Hvis du har fått det til, hvilket oppsett og system?

Får det ikke til med Home Assistant og OZW (1.6). Har prøvd både via controlleren og ved å følge manuell assosiasjons-oppsettet fra Namron produkt-manualen, men ingen av delene fungerer :( Trenger sårt noen trådløse Z-wave switcher som kan assosieres slik at samboer alltid kan få på lyset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er mulig å få til i hvert fall. Prøvde med Silabs PC Controller software også, men skjønte ikke helt hvordan man satte assosiasjoner der. Får prøve igjen med OZW i HA senere og hvis ikke det går kan jeg jo installere HomeSeer bare for dette, men hadde håpet å slippe! 😛 

 

Er den fullverdig enhet i HomeSeer med korrekt produkt-info? Både i OZW og Silabs ser det ikke ut til at de kjenner igjen (ikke i databasen) den spesifikke Namron devicen, de blir registrert som Unknown/Generic. Kanskje jeg må bruke litt tid på å lære meg Z-wave og få lagt til Namron-dingser i OZW databasen.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde veldig mye krøll med å få disse inn i HA på en skikkelig måte, for de ble tilsynelatende sett på som alltid-på devicer istedenfor sovende devicer. Det førte til at nettverket ble ustabil hver gang den restartet (OZW prøver å få kontakt med alle devicer når nettet startes).

Når jeg etterhvert fikk OZW til å skjønne at disse switchene faktisk sover, var alle problemene borte. Litt for lenge siden til å huske alle detaljene, med skal forsøke å finne fram min XML fil til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Steve0 skrev:

Husker jeg hadde veldig mye krøll med å få disse inn i HA på en skikkelig måte, for de ble tilsynelatende sett på som alltid-på devicer istedenfor sovende devicer. Det førte til at nettverket ble ustabil hver gang den restartet (OZW prøver å få kontakt med alle devicer når nettet startes).

Når jeg etterhvert fikk OZW til å skjønne at disse switchene faktisk sover, var alle problemene borte. Litt for lenge siden til å huske alle detaljene, med skal forsøke å finne fram min XML fil til deg.

 

Takk for info! Har ikke merket noe til ustabilt nett, men kan jo være det er derfor den tilsynelatende ikke sender assosieringskommandoer videre fra OZW til enhetene. Ser gjerne på XML-filen for disse enhetene om du har :) Vet ikke om jeg får til å legge de inn selv da volumet ikke ser ut til å være tilgjengelig når man har installert via HA, men om det ikke fungerer neste gang jeg prøver så installerer jeg kanskje i docker selv på en annen enhet for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Måtte slutte å utsette dette problemet og fikk det heldigvis til denne gangen. Poster her for egen referanse og hvis noen andre får samme utfordring.

 

Tror problemet bare var at det er batteri-enheter slik at de må vekkes før de mottar kommandoer. Løste dette ved å holde inne de to øverste knappene ( I og O ) samtidig i 3-4 sekunder. Sendte så kommando med MQTT-explorer til 

OpenZWave/1/command/addassociation/

med dette som JSON-body:

{
  "node": 15,
  "group": 2,
  "target": "11.0"
}

 

Hvor node 15 er Namron switchen og node 11 er Aeotec Nano Dimmeren jeg skulle assosiere med :) 

God WAF nå! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.