Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIt Z-TRM3: Feilsøking ifb. endring i setpoint og relé som ikke slår ut


Anbefalte innlegg

38 minutter siden, eisa01 skrev:

Må man betale for kabelen?!

 

Har nettopp bestilt fra Tibber, men har ikke sentral klar så jeg får testet om buggen er der, må nesten vurdere å sende tilbake og tape tur-retur frakt...

Jeg fikk denne beskjeden på email:

"Du betaler ikke for kabelen, men vi sender faktura så vi har en garanti for at vi får den tilbake igjen. 

Når du mottar kabel + returlapp, kan du følge denne guiden:"

etc.etc.

Jeg har ikke fått den enda, men den dukker vel opp når det blir min tur.Tipper de ikke har så mange kabler, så det kan vel ta sin tid.

Håper den kommer før helga, da skal den få en sjanse. Hvis ikke blir termostaten returnert til elektroimportøren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kabel hos meg, som blir sendt i retur så snart de får svart meg på hvorfor den ikke fungerer noe bedre etter oppdateringen. Ser noen her nevner en TA oppdatering som også må inn, men jeg finner ikke noe om hvilke fil som jeg skal pushe OTA. Prøvde med .hex filen som fulgte med i zip filen. Men den godtas ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kjetilsn skrev:

Spørsmål til dere som har oppdatert til 4.2

Er det samme J-tag kabel som er brukt på de andre heatit termostatene? Tenkte å forsøke med en "uorginal"

Tror ikke jeg ville forsøkt med en uoriginal kabel. Da kan det fort bli snakk om årsak og ansvar hvis noe går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i går 2 stykk Z-TRM3 på Elektroimportøren i Sørlandsparken i Kristiansand. Det står 4.2 i displayet når jeg setter strøm på.

Bruker en Z-stick 5, foreløpig bare gjennom en docker container som heter ZWave to MQTT (https://hub.docker.com/r/robertslando/zwave2mqtt). Dette er openZwave 1.6.1392.

Modus for termostatene er AF.

 

Når jeg setter setpunkt fra PC'en til 6-67-1-1, så skjer det ingenting på termostaten.

Men hvis jeg setter 6-112-1-9, så hører jeg releet klikke og etter 10-20sek ca så oppdateres display med nytt setpunkt. Jeg har også målt ut releet, så er sikker på at det slår inn.

Setpunktet jeg må endre er i formatet temperatur*10. Altså må jeg sette 250 når jeg vil ha 25,0 grader. Normalt? Dette er min aller første ZWave enhet. Ser ut som om dette er riktig i følge manualen, at man setter parameter 9 for endring av setpunkt?

Når jeg endrer i 6-112-1-9, så oppdaterer heller ikke 6-67-1-1 seg, men operating state (6-66-1-0) endrer seg.

Hva er 6-67-1-1 til egentlig? For den oppdaterer seg bare til gjeldende verdi når jeg skrur termostaten av og på med 6-64-1-0 "mode".

 

Mannen i kassa på elektroimportøren sa at de fikk disse enhetene inn for ca 2 uker siden, men han visste ikke hvor lenge de hadde ligget på hovedlageret.

 

Edit:

Ser ikke ut som om den ene i hvertfall rapporterer riktig temperatur:

2020-10-21T13:00:33.933Z z2m:Zwave zwave node 2: changed: 49-1-1:Temperature sensor:21.5 -> 24.6
2020-10-21T13:00:34.001Z z2m:Zwave zwave node 2: changed: 49-1-1:Temperature sensor:24.6 -> 0
2020-10-21T13:00:34.067Z z2m:Zwave zwave node 2: changed: 49-1-1:Temperature sensor:0 -> 21.5
 

Display viser 24,5, så tipper 24,6 er riktig. Hvor 21.5 kommer fra vet jeg ikke. Temp setpunkt er 24.0.
Nå får jeg heller ikke opp temperaturen til gulvsensoren. Men la også merke til at 6-67-1-1 oppdaterer seg hvis jeg endrer setpunkt fra enheten, ikke fra PC'en. Hvis jeg så prøver å sette 6-67-1-1 da fra PC, så oppdaterer verdien seg til det som ble satt fra enheten.

 

edit2:

Fjernet termostat fra Zwave nettverket, resatte Z-stikken, la til termostatenen igjen, men denne gang tok jeg vekk secure på nettet. Da kommer de opp med riktig romtemperatur, samt gulvføler-temp. Mulig openZwave kødd...

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 11.14, Heatit controls skrev:

Teknisk avdeling på Thermo-Floor/Heatit

Hei Thermo-Floor/Heatit.

Vi setter pris på at dere er tilstede her i forumet, men det har blitt stille fra dere.
Håper dere tar alle disse brukertilbakemeldingene på alvor og hjelper kundene deres så dere (og vi) får leve godt og lenge i landet.
Det kan godt hende at de tekniske problemene faktisk skyldes OpenZWave-bugs, det aner ikke jeg noe om, men da må dere nesten ta det opp med det prosjektet (det er lett å finne på GitHub) og få gjort noe med det, evt. ved å bidra i prosjektet.
Det kan fort ta litt tid, så i mellomtiden må dere hjelpe kundene så godt dere kan.

Hvordan skal jeg kunne se, i butikken, hvilken versjon av Z-Trm3 jeg er i ferd med å kjøpe?
En stor bekymring jeg har at dere faktisk har FW-endringer som må ha tilsendt en kabel fra dere for å legges inn. Hva blir det neste? At vi må finne fram loddebolten?
Hva er det med disse endringene som ikke lar seg løse OTA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heatit controls Jeg har gitt opp.

Dere dukker opp i forumet, men ignorerer direkte spørsmål.

På henvendelse pr. mail sier dere at dere vil sende en kabel, ref. innleggene over. Den har hittil ikke dukket opp, etter ganske lang tid.

Jeg kan gjerne være med og teste beta-programvare og -hardware, men da vil jeg vite om det på forhånd.

Jeg trenger ikke kabelen, termostaten er returnert til selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sluttet å svare på mail også.. En uke siden jeg oppdaterte med kabel. Etterlyser svar på om jeg faktisk må ha denne "OTA" oppdateringen også, og fremgangsmåte.

Sagt at jeg ikke tør sende kabel i retur før jeg vet om jeg må flashe de på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, noen som har status på dette nå? Jeg har hatt litt blandet erfaring med tr2-fx men vurderer tr3 for å koble opp mot home-assistant og mqtt2zwave i kjelleren nå. Yay or nay? Vil det fungere med "kun" en OTA oppdatering, eller er det mye mer styr? Finnes det evt andre gode alternativer? Tar imot alle tips, sålangt har heatit kun referert meg til denne tråden her, uten at jeg syntes det var et veldig godt innsalgstriks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 21.36, Gjelsvik skrev:

Sånn jeg har skjønt det så er 4.2 uoffisiell, og de som er i salg vil ikke bli levert med denne. HeatIT mener det er en bug i openZwave, og at det ikke er noe galt med firmwaren egentlig.

 

 

På 19.10.2020 den 21.33, Helgemor skrev:

Har noen et svar på dette?

 

4.2 er offisiell og leveres på nye produkter.

 

Mvh

Miguel

Thermo-floor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 21.02, Helgemor skrev:

Jeg fikk denne beskjeden på email:

"Du betaler ikke for kabelen, men vi sender faktura så vi har en garanti for at vi får den tilbake igjen. 

Når du mottar kabel + returlapp, kan du følge denne guiden:"

etc.etc.

Jeg har ikke fått den enda, men den dukker vel opp når det blir min tur.Tipper de ikke har så mange kabler, så det kan vel ta sin tid.

Håper den kommer før helga, da skal den få en sjanse. Hvis ikke blir termostaten returnert til elektroimportøren.

 

Det er riktig, Man skal ikke trenge å betale for oppdaterings kabelen.

 

På 21.10.2020 den 9.26, kjetilsn skrev:

Spørsmål til dere som har oppdatert til 4.2

Er det samme J-tag kabel som er brukt på de andre heatit termostatene? Tenkte å forsøke med en "uorginal"

 

Nei det er en annen type. Dette er en 8 pins kabel.

På 23.10.2020 den 17.39, Helgemor skrev:

@Heatit controls Jeg har gitt opp.

Dere dukker opp i forumet, men ignorerer direkte spørsmål.

På henvendelse pr. mail sier dere at dere vil sende en kabel, ref. innleggene over. Den har hittil ikke dukket opp, etter ganske lang tid.

Jeg kan gjerne være med og teste beta-programvare og -hardware, men da vil jeg vite om det på forhånd.

Jeg trenger ikke kabelen, termostaten er returnert til selger.

 

Det er nok best om du tar direkte kontakt med oss om dette.

 

 

På 27.10.2020 den 14.15, Gjelsvik skrev:

De har sluttet å svare på mail også.. En uke siden jeg oppdaterte med kabel. Etterlyser svar på om jeg faktisk må ha denne "OTA" oppdateringen også, og fremgangsmåte.

Sagt at jeg ikke tør sende kabel i retur før jeg vet om jeg må flashe de på nytt.

 

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Tror Heatit har gått helt offline.. Ikke svarer de her, og ikke på mail. Sitter her fortsatt med et par termostater som ikke kan brukes på zwave til tross for 4.2 updaten.

 

 

Om du ikke får svar på mail så må dette være en feiltagelse. Beklager det.

Ta kontakt med oss igjen.

 

Mvh

Miguel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Heatit controls said:

Om du ikke får svar på mail så må dette være en feiltagelse. Beklager det.

Ta kontakt med oss igjen.

 

Mvh

Miguel

Sendt mail 21.okt, deretter purret 26.okt, 2.november, og nå i dag... Ikke fått svar på noen av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2020 at 11:14, Heatit controls said:

Hei,

Vi merker at flere her på forumet sliter med termostat problemer, vi opplever at det er litt forvirring rundt hva som er hva.

Vi ønsker derfor å oppklare disse tingene.

Dette gjelder Heatit Z-TRM3. (ELnr: 5430599/ 5430598)
Det er to problemer, som er helt uavhengig av hverandre.

 

Hei!

Er det et tredje problem knyttet til "Z-TRM3 going offline" - ref. diskusjonene på SmartThings forum?

Har opplevd det samme med Z-TRM3 4.2 og Fibaro HC2 4.600, og det virker som feilen ligger på Z-TRM3.

 

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/11/2020 at 22:06, Bnorst said:

Bruker alle OpenZwave i Add-on store? Jeg bruker den integrerte Zwave i HA, og der hjalp det ikke å oppdatere termostaten.

 

Det samme gjør jeg, og fikk heller ikke nytte av OTA oppdateringen, jeg har lagt til riktig oppdatert Heatit058.xml fil som tidligere beskrevet  her uten at det hjalp:

 

Mulig årsaken er at min thermostat allerede var i fw 4.2, når jeg lastet inn OTA firmware?

 

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg fikk nettopp installert  HeatIt Z-TRM3. Firmware rapporteres til 4.0. Jeg bruker HomeSeer 4 med siste stable z-wave. Jeg får ikke endret "heating setpoint" via device..

 

Jeg får heller ikke device med temperaturrapport.

 

Er ikke dette løst nå?

 

En workaround som fungerer for meg er å sette temperatur med parameter 9, slå av releet og så slå det på igjen...

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Begynner å bli sliten, ja veldig sliten av Heat-it !!!  og (Multireg Z-Wave) har nå 9 termostater  derifra,
og selvfølgelig med mye problemer, jeg  klarte å oppdatere Z-TRM2 over OTA til Version: 5,03 (Unknown) Firmware: 3.6 Hardware: 2

 

Men

HeatIt Z-TRM3:

Jeg kjører Firmware 4 på 3 stykker og jeg har problemer med å sette setpunkt over Z-Wave.

  

   «2021 0901 Heatit Z-TRM3 Problemer Firmware Homeseer 4 med Aeotec Z-Stick Gen5+ «

Thermostat som er lagt til, der du kan se firmware og Hardware.

Kunne ikke legge til termostatene med S2/S0 : Forsøk på å legge til node with secure (S)

La derfor til Thermostat som node Non Secure : Lagt til node Non Secure

 

Prøvde med alle tre termostater noe som ga samme problemstilling ! Problemer med å sette setpunkt over Z-Wave.

Jeg skal bruke termostatene med «AF»

Releet skrur seg ikke på over Z-wave og settpunkt blir ikke oppdatert i displayet, termostaten må oppdateres med ny usertifiserte firmware.

Jeg kan oppdatere termostatene over OTA ? Har gjort det med andre termostater . 

 

 

Jeg sendte en email i dag til Heat-it, så får jeg vel vente på responsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke helt innlegget ditt, lurer du på om du kan oppdatere Z-TRM3 OTA? Eller har du lagt inn ny FW og sliter med å sette settpunkt?

 

Har 7 stk Z-TRM3 fordelt på 2 lokasjoner, HomeSeer4 begge steder, alle termostatene fungerer utmerket, uke etter uke. Settpunkt styres manuelt fra HS og via event fra HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden mine Z-TRM3 ikke  tar imot temperatur styring via HomeSeer, ser temperaturen i Gulvet (sensor) og luftsensor.
Ser forbruk på strøm, men får ikke satt temperatur endringer ifra pc eller iOS.
Leste i begynnelsen av dette innlegget at Heat IT hadde en 
usertifisert firmware som kunne løse dette problemet.

Hvilken  Hardware/Firmware har du ? 

Jeg kjører Windows med Aeotec Z-Stick Gen5+.  OG Version: 6,07 (Unknown) Firmware: 4.0 Hardware: 3 på Z-TRM3
Og jeg lurte på om "uspesifisert  firmware" kunne sendes via OTA.
Hvordan la du til 
Z-TRM3 med eller uten S-0/2. ?

Fikk bare feilmeldinger når jeg prøvde å legge Z-TRM3 til med sikkerhet:
"Warning: Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 78. Device may not be added properly to HomeSeer.
Warning: If this is an import, you may need to remove and add the device as some devices cannot be added with an import."

 

Fikk denne feilmeldingen hele tiden. La derfor Z-TRM3 til uten sikkerhet.

Endret av Stein A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.