Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Easy Access EasyCodeTouch


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Det ser ut som du har gjort riktig, men det virker som brikken er veldig kresen på Zigbee plattformen. Her er ett utklipp fra leverandøren av låsen.

 

Beskrivelse

EasyAccess ZigBee module er en modul som knytter EasyAccess dørlåser i Touch serien (EasyFinger/EasyCode) opp mot forskjellige smarthjemsystemer samt egen app på sikt. Vi vil kontinuerlig oppdatere hvilke smarthjemsystemer som er kompatible i dag. Vi anbefaler ikke å sette ZigBee modulen i dørlåsen om den ikke skal kobles opp mot et smarthjemsystem. Da vil modulen stå i kontinuerlig «søkemodus» og tappe dørlåsen for batteri.

Etter modulen er plassert i kretskortet på innerdelen av låsen skal man kunne følge veiledning gjennom den støttede app/smarthjemløsning. Om man ikke får veiledning i app oppfordrer vi til å ta kontakt med EasyAccess kundeservice for hjelp.

 

Støtter pr i dag: Safe4, Homely, FutureHome, Homey

Under utvikling:  EasyAccess App, Unloc

 

Prosedyre for nullstilling av modulen manuelt: 
Først vil jeg anbefale at du sletter enheten fra den gamle gatewayen/huben, for så å forsøke å legge den til på den nye. Om ikke det fungerer må du holde inne knappen på ZigBee modulen i cirka 12-18 sekunder (til du får hurtigblinkende gult lys) og den skal være resatt. Ta så ut/inn et av batteriene så modulen får mulighet til å koble seg mot et nytt nettverk. Nå skal ZigBee modulen komme frem i søkemenyen på samme måte som ved første konfigurasjon.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare prøve igjen og igjen så kom den plutselig. Vet ikke helt hva som var trikset men jeg gikk i den gamle webgrensesnittet til deconz og søkte etter bryter der (åpnet nettverket), og så tok jeg ut batteriet i dørlåsen et par ganger så spratt den plutselig inn. 

 

Så blir det å finne ut hvordan jeg kan integrere denne i løsningen her hjemme. 

Screenshot 2021-10-09 at 09.08.30.png

 

Screenshot 2021-10-09 at 09.12.08.png

Endret av sbarmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HG? Gjorde du noe spesielt for å legge til zigbee modulen i futurehome? Har prøvd å legge den til x antall ganger nå uten å finne den på futurehome... Har også vært i kontakt med futurehome og de oppdaterte huben min på fredag men det har heller ikke hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta ut ett batteri fra låsen å sette det inn igjen, for att den skall komme i søkemodus , blinke gult og blått.

 

om ikke det går må du trykke på reset knappen på zigbee modulen slipp den med en gang det begynner å blinke hurtig. Dra ut strømkontakten fra HUB i 30 sek. og prøv igjen. FutureHub tar temmelig lang tid på å koble seg til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Forsøker å få grep på funksjonaliteten på denne med Zigbee og evt. hub. 
 

Med Zigbee-modulen, begrenser det seg til å låse/låse opp eller får man varsel ved opplåsning? Ser man hvilken kode eller tag som er brukt til å låse opp? Mulighet for å sette eller endre  koder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Kristian skrev (På 4.4.2022 den 17.55):

Forsøker å få grep på funksjonaliteten på denne med Zigbee og evt. hub. 
 

Med Zigbee-modulen, begrenser det seg til å låse/låse opp eller får man varsel ved opplåsning? Ser man hvilken kode eller tag som er brukt til å låse opp? Mulighet for å sette eller endre  koder?


 

installerte selv idag. Og ja ser veldig begrenset ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Kristian skrev (På 4.4.2022 den 17.55):

Forsøker å få grep på funksjonaliteten på denne med Zigbee og evt. hub. 
 

Med Zigbee-modulen, begrenser det seg til å låse/låse opp eller får man varsel ved opplåsning? Ser man hvilken kode eller tag som er brukt til å låse opp? Mulighet for å sette eller endre  koder?

 

Jeg fikk montert Easy Access Easyfingertouch i går. Har lagt den til i Zigbee2mqtt og dette er det som blir exposed fra låsen.

Har ikke forsøkt å legge til brukere her ennå siden det ikke er helt intuitivt hvilke innstillinger og IDer som gjelder.

Låsen varsler på lock_state (locked/unlocked), og action (eks. keypad_unlock), men ikke på action_user og action_source_name.

 

image.thumb.png.499e8f5d761f73546afb183129ecaf9f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange forskjellige Hubber, så jeg kan ikke uttale meg sikkert om det. Men jeg bruker nå EasyAccess sin Hub. Easyconnect Hjemmesentral. Og Appen .( nimly connect,) Den finner du i App Store. Den er utviklet av EasyAccess.

 

Her er link til Hjemmesentral.  https://easyaccess.no/product/easyconnect/

 

Den varsler når døren blir låst opp og igjen. Den viser av sikkerhetsmessige grunner ikke koden du bruker, men du kan når som helst gå inn å lage ny kode. Og du kan legge til gjeste koder til faste perioder og klokkeslett, eller en gangs opplåsing. Den viser også de forskjellige tilgangene med det navnet eller tittelen du merker tilgangen med, så du vet til hver tid hvem som låser opp døren !

 

Den varsler også på låst telefon skjerm både visuelt og lyd og du ser hvem som har låst opp.

 

Den er veldig lett å installere , instruksjoner underveis helt til du er ferdig.

 

(Appen er under utvikling og vil få flere og utvidede funksjoner i framtiden. Det samme gjelder Hjemmesentralen.) Har jeg fått opplyst fra EasyAccess.

 

Likeså Bluetooth delen på modulen i låsen er under utvikling, så her kan man glede seg til mye 😊

 

IMG_0052.thumb.PNG.1030e8a16881c70558f9f237c109fc9d.PNG

IMG_0051.PNG

IMG_0053.PNG

IMG_0054.PNG

Låst skjerm.

image.thumb.jpeg.8782d3819bdfb05e9997bc43d579be13.jpeg

Endret av H G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ser at Deconz i siste versjon nå i desember 2022 har oppdatert støtte for EasyAccess EasyFingerTouch doorlock:

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/pull/6334

 

Jeg ser foreløpig kun battery level og har en "open door" service i Home Assistant...

Noen andre som vet om flere entities er tilgjengelige / støttes av Home Assistant (og hvordan fikk dere tilgang til disse)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Noen flere som har erfaring med denne låsen og zigbee2mqtt? Jeg fikk den i julegave og plugget den opp i dag. Kjører dagens z2m edge. Låsen fungerer fint, forholdsvis responsiv (1-2 sekunder fra jeg flikker bryteren i home assistant til låsen reagerer), jeg kan legge inn nye brukere, men jeg kan ikke se hvilken bruker som har låst opp døren. Om jeg forstår Z2M-dokmentasjonen rett skal action_user endres utifra hvilken kode som blir brukt, men når jeg låser opp er action_user alltid bare "null". Her er eventen fra Z2M-loggen:

 

info 2022-12-27 13:52:03MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Dørlås', payload '{"action":null,"action_source_name":null,"action_user":null,"auto_relock":null,"battery":100,"linkquality":255,"lock_state":"unlocked","sound_volume":"high_volume","state":"UNLOCK"}'

 

Noen som har fått action_user til å vise noe annet enn "null"? Planen var å sette opp notifications om visse brukere logger inn, eller bruke det til automatiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men jeg la inn en gjestebruker med navn Trond og kode for oppløsning. Når den da blir brukt, får jeg opp varsling på min iPhone, med navnet Trond så da vet jeg hvem som har låst seg inn, det samme gjelde om du vil legge inn en finger eller brikke for opplåning. (Husk å skrive navn på bruker.)

 

Dør låst opp

Jaleveien 58-Trond-Easy Finger touch

 

Dør låst

Jaleveien 58 Easy Finger touch

 

 

Jeg bruker App NIMLY CONNECT

 

EASYACCESS EASYCONNECT – HJEMMESENTRAL

 

Jeg har dessverre ikke erfaring med noen andre Hubber!

IMG_0322.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H G skrev (2 minutter siden):

Easy Access, har bare to låse typer å de fungerer likt, den ene har kode touch og den andre har i tillegg finger touch. men zigbee modulen fungerer i begge to.

De har noen eldre modeller som modulen også passer til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 minutter siden):

De har noen eldre modeller som modulen også passer til

Det er mulig, jeg vet ikke om låsene er noe forandret, i forhold til tidligere versjoner. Hvor gammel er låsen din, det fungerer i allefall på de som er to år gamle.

 

Etter det jeg kan skjønne fra deres hjemmeside, virker den eldre låsen bare med bluetooth modul, ikke zegbee. Jeg la ved en link til hjemmesiden deres tidligere, du kan finne ut mye der, montering og bruksanvisninger.

Endret av H G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HG: Jeg ønsker å oppnå akkurat det du gjør i appen, men jeg kommer ikke til å kjøpe Easyaccess hjemmesentralen, jeg vil få det til i home assistant, men takk for svar!

Låsen min er en easycodetouch kjøpt i høst/vinter. Ser ikke ut som det er noe særlig forskjell på den og easyfingertouch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.