Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner innen automasjon


matskristian

Spørsmål

Hei! 

Jeg er helt ny på dette forumet og har søkt litt rundt men ikke funnet helt ut av det jeg lurer på. 

Jeg skal flytte inn i nytt hus i november og kan endelig realisere drømmen om å automatisere hjemmet. Har brukt litt teldus noen år, men kun for å slå manuelt av og på lys. Har en kone som er avhengig av fysiske knapper men etter å ha lest gjennom forumet her så ser jeg for meg at waf blir høy når ting blir automatisk og fungerer 😅

 

Spørsmålene mine er som følger :

 

1. Jeg vil ha et system som skal styre både varme, lys og logikk (samt sikkert andre ting etterhvert) og har sett og lest på henholdsvis homey og homeseer. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg studerer bachelor i datateknikk slik at programmering er ikke noen hinder, men ønsker alikevell ikke å bruke for mye tid på det heller 😅 i tillegg så er den viktigste grunnen at systemet må ha en høy WAF ellers så blir ikke det noe av 🙈 hva kan anbefales? 

 

2. Jeg skal kjøpe en elektronisk dørlås og min kone ønsker alarm, er valget mitt sa i utgangspunktet kun Yale doorman? Eller kan Id lock brukes opp mot alarmselskap (for å armere/deaktivere alarmsystemet)? 

 

3. Tenker og å gå til anskaffelse av en ringeklokke med video, hvilke ville dere gått for som kan integreres og som fungerer da med en dørlås? 

 

Vet det er mange meninger rundt temaene, og jeg ser frem til svar og diskusjoner 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, matskristian skrev:

hva kan anbefales? 

Det må du faktisk finne ut selv. :)

Jeg bruker HomeSeer og har gjort det i 13 år. Andre sverger til Home Assistant. Homey er populært og det er SmartThings også. FutureHome dekker mange behov på en kjapp og enkel måte.

 

Du kan også fortsette med Telldus hvis du ønsker.

 

3 timer siden, matskristian skrev:

2. Jeg skal kjøpe en elektronisk dørlås og min kone ønsker alarm, er valget mitt sa i utgangspunktet kun Yale doorman? Eller kan Id lock brukes opp mot alarmselskap (for å armere/deaktivere alarmsystemet)? 

IDlock kan (heldigvis, vil noen si) ikke kobles direkte til alarmselskap. Jeg vil ha en dørlås som jeg kontrollerer, altså som ikke går via allverdens eksterne løsninger over internett. IDlock styres direkte via Z-wave.

 

Smak og behag, også her.

 

3 timer siden, matskristian skrev:

3. Tenker og å gå til anskaffelse av en ringeklokke med video, hvilke ville dere gått for som kan integreres og som fungerer da med en dørlås? 

Jeg vet ikke helt hva du ser for deg? Det er jo ikke direkte ønskelig å automatisk låse opp døra når noen ringer på... :P 

 

Jeg har Doorbird, og der kan jeg, via HomeSeer (hvis jeg vil), konfigurere det slik at hvis jeg bruker "lås opp"-funksjonen i app'en, så låses ytterdøra opp. Men det har jeg aldri hatt behov for å sette opp.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar! Vet det er smak og behag, men er så mye å velge mellom 😅 skal tenke litt videre på hva det blir. 

4 hours ago, Moskus said:

IDlock kan (heldigvis, vil noen si) ikke kobles direkte til alarmselskap. Jeg vil ha en dørlås som jeg kontrollerer, altså som ikke går via allverdens eksterne løsninger over internett. IDlock styres direkte via Z-wave.

Hvordan gjør du det med alarm da? Har du en event som slår på/av alarmen avhengig av tid på døgnet og status på låsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, matskristian skrev:

Hvordan gjør du det med alarm da?

Vi har jo et kodepanel som alle andre. :)

 

Når jeg tenker meg om så gir det ikke nødvendigvis mening å ha en 1-til-1-kobling. Jeg vil jo gjerne låse døra selv om det er folk hjemme... 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Moskus said:

Når jeg tenker meg om så gir det ikke nødvendigvis mening å ha en 1-til-1-kobling. Jeg vil jo gjerne låse døra selv om det er folk hjemme... 

Ser den. Kanskje jeg som har sett meg litt blind på at alarmen skal interagere med dørlåsen 😉 

Tror jeg iallefall går for id lock da det ser ut som den har flest funksjoner og muligheter, også trolig homeseer men blir nok å vente til black Friday /black month starter 😅

Ringeklokke for jeg ta litt på sikt, må opparbeide litt god WAF først 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, matskristian skrev:

også trolig homeseer men blir nok å vente til black Friday /black month starter 😅

Ja, det er jo ikke lenge til engang. Du kan installere en 30 dagers demo nå og legge inn lisensen i løpet av November. :) 

 

11 timer siden, matskristian skrev:

Ringeklokke for jeg ta litt på sikt, må opparbeide litt god WAF først 🙈

Ja, det er viktig. Har du god WAF, så genererer automasjonsbehovet nærmest seg selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Moskusdu har jo ganske god peiling på homeseer har jeg sett, har du peiling på om man kan bruke en raspberry pi som hub for å koble z wave plugg, zigbee og 433 MHz i også bruke en annen pc til å kjøre homeseer? Ønsker helst å ikke ha alle antennene veldig synlig (blir veldig dårlig WAF av det 😅

Endret av matskristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden jeg er her før @Moskus. JA. Ser2Net.

 

Z-wave og 433 MHz kan man greit kjøre opp på måten over. Jeg gjør det selv med 433MHz over RfLink.

Zigbee kan man også gjøre, men det har jeg ikke helt prøvd selv. Mener at man kan ha deconz på en rpi og koble til HomeSeer.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Guahtdim skrev:

Mener at man kan ha deconz på en rpi og koble til HomeSeer.

Riktig. Det er det jeg gjør. :)

 

Jeg har Z-NET, så jeg slipper ser2net, men det er i prasis det samme. Til RFXtrx433er (jeg har tre stykker) bruker jeg en gammel Belkin USB-til-nettverk-konverter, men det er mest fordi jeg har dem. Hadde jeg satt opp på nytt nå, hadde jeg brukt guiden over. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen og takk for lure svar! 

Har ett par spørsmål igjen:

1. Når det kommer til dimmere, så har huset mange standard dimmere. Har lest at man kan bruke Fibaro dimmer 2 puck til å putte inn bak. Men spørsmålet mitt er: Hvordan er det å bruke den fysiske dimmeren når du har Fibaro på baksiden? Vil Homeseer oppdatere hvor mange prosent dimmeren er manuelt innstilt på slik at det ikke blir blinking med lysene når man går fra automasjon til manuell til automasjon? Er avhengig at dimmeren kan brukes manuelt da min kone krever fysisk knapp :P

 

2. Noen som vet om Xiaomi hub kan brukes som zigbee adapter til homeseer, eller er det deconz som er best? Noen som har en god nettside hvor man kan handle adapteren? Vil og en telldus 433 MHz fungere på samme måte? Eller er jeg helt på bærtur? :P

 

Takk for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, matskristian skrev:

Har lest at man kan bruke Fibaro dimmer 2 puck til å putte inn bak

Bak en bryter, sikkert. Neppe bak en annen dimmer. Men jeg har ingen av de selv så ta det med litt usikkerhet. Jeg har gått 100% for smarte pærer i mitt hus, noe jeg syntes var en langt enklere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutter siden, matskristian skrev:

Når det kommer til dimmere, så har huset mange standard dimmere. Har lest at man kan bruke Fibaro dimmer 2 puck til å putte inn bak.

Som @stigvi sier, du kan ikke benytte eksisterende dimmere, de må faktisk byttes ut.

Men vil du ha skru dimmere, så kan du selvfølgelig bruke det istedenfor (Namron, Heatit, Q-light og Sunricher har skrudimmere med Z-wave, og noe Zigbee). :) 

 

 

Men i motsetning til stigvi så ville (og har) jeg valgt smarte dimmere. Det er muligens enklere med smarte pærer, men det er bedre med smarte dimmere. ;) 
Da står man friere til valg av lyskilder, og kan enklere dimme flere lyskilder på samme kurs samtidig. Smarte dimmere blir heller ikke "dumme" hvis noen skrur av bryteren.

 

40 minutter siden, matskristian skrev:

Noen som vet om Xiaomi hub kan brukes som zigbee adapter til homeseer

Nei.

(Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan helt sikkert gå veien via MQTT el.l., men det er ikke plug-n-play.)

 

40 minutter siden, matskristian skrev:

eller er det deconz som er best?

Hue fungerer fint også. :)

DeConz er teknisk sett best, men mer arbeid også.

 

40 minutter siden, matskristian skrev:

Vil og en telldus 433 MHz fungere på samme måte?

... fungere på samme måte som hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for gode svar 😊 er som sagt ganske nybegynner på dette. 

 

Da blir det nok å erstatte eksisterende dimmere med smartdimmere (eventuelt lage en egen bryter til lys). 

2 hours ago, Moskus said:

DeConz er teknisk sett best, men mer arbeid også

I hvilken grad er det mer arbeid? 😅 Skal som tidligere beskrevet bruke en RPi til å sende og motta over ethernet til homeseer. 

 

2 hours ago, Moskus said:

fungere på samme måte som hva?

Jeg tenkte om den kunne fungere som sender og mottaker i 433 nettet men forstår det slik da at man må ha en egen til det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, matskristian skrev:

I hvilken grad er det mer arbeid? 😅 Skal som tidligere beskrevet bruke en RPi til å sende og motta over ethernet til homeseer. 

Tja... du kan vurdere selv. Her er en (eldre) kjapp guide for å sette det opp: 

 

Med Hue er det nærmest bare å plugge den i nettverket. Men da har man mindre muligheter over hva man kan koble til.

 

5 minutter siden, matskristian skrev:

Jeg tenkte om den kunne fungere som sender og mottaker i 433 nettet men forstår det slik da at man må ha en egen til det 😉

Ja, iallfall hvis det skal snakke med HomeSeer. Igjen kan det være mulig å gå veien om MQTT; men jeg hadde heller bare kjøpt en RFXtrx433E. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Moskus skrev:

og kan enklere dimme flere lyskilder på samme kurs samtidig


Du må sette deg inn i programvaren. Selvfølgelig definerer en grupper av lys og styrer disse. Og det kjekke er at med smarte pærer er dette fleksibelt og ikke styrt av hvor ledningene i veggen går. En lyskilde kan også være i flere grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.