Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Familievennlig smarthus


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus fra 2009 som jeg ønsker å bygge opp litt etter litt som smarthus.

Litt enkle fakta

- Huset er 150 m² fordelt på 2 etasjer, grunnflate er 114 m²

- Det er installer spotter med GU10 pærer i huset, der nesten alle er byttet til LED pærer

- Stue har varmekabel på 1815 W og to soner med spotter, en med 6 pærer og en med 9 pærer

- Kjøkken har varmekabel på 1185 W og en sone med spotter som består av 7 pærer pluss benkebelysning

- Gang har varmekabel på 780 W og en sone med spotter som består av 4 pærer pluss 2 lamper i trapp med LED pærer

- Bad har varmekabel på 980 W og en sone med spotter med 5 pærer pluss speilamatur

- Soverom 1 har to taklamper med LED pærer og ingen oppvarming

- Soverom 2 og 3 i andre etasje har en panelovn hver på 800 W og en taklampe med LED pære

- Kontor i andre etasje har en panelovn på 1000 W og en taklampe med LED pære

- Ellers er det vaskerom, boder og WC alle med lamper med LED-lyskilde

- Varmtvann er produsert av varmtvannstank på 2300 W

 

Alle rom skal på sikt styres fra hjemmesentral, men skal også kunne styres utenom på en måte som ikke er vanskelig for verken kone eller barn i huset.

Samtidig så har jeg lyst til å prøve en blanding av produkter fra anerkjente merker som Elko og lignende, og rimeligere produkter HeatIt og lignende 

 

Jeg har startet med følgende utstyr:

- 1 Futurehome sentral

- Namron Z-wave switch 1 ch rele mot Namron z-wave 1 ch bryter på soverom 3

- Fibaro Single switch 2 på soverom 2, med impulsbryter

- Fibaro Single switch 2 mot HeatIt z-push button 1 ch og impulsbryter i trapp

- Fibaro Motion sensor mot Fibaro wall plug på panelovn på kontor

- HeatIt Z-dim på sone med 6 LED-pærer kjøpt på Europris i stue

 

Foreløpig har jeg funnet ut at jeg skal unngå Namron produkter fordi disse ikke integreres like bra i Futurehome sin HUB, reléet mangler for eksempel belastning i W som fibaro sin reléer har.

 

Endret av Øivind Hitsøy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Øivind Hitsøy skrev:

reléet mangler for eksempel belastning i W som fibaro sin reléer har.

Samtidig kan man stille spørsmål med hvor nyttig det er. :)

Er jo for all del godt inne i kategorien "kjekt å ha", men om det er grunn til å bytte en dimmer er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Samtidig kan man stille spørsmål med hvor nyttig det er. :)

Er jo for all del godt inne i kategorien "kjekt å ha", men om det er grunn til å bytte en dimmer er en annen diskusjon.

Dette er enkle releer og ikke dimmere. Kommer ikke til å bytte det ut, men jeg kommer ikke til å kjøpe flere releer fra Namron heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har nå fått satt inn flere komponenter i huset;

 - enda en HeatIt Z-Dim i stue på en sone som har 9 pærer, alle 9 er av samme type (europris) som tidligere

 - 2 stk ZMRZB-332 releer fra Develco som styrer varmtvannsbereder og utelys fra sikringskap, (disse har jeg nettopp fått montert, dersom disse viser seg å fungere godt skal jeg skaffe meg noen flere)

 - Tibber med "stormtrooper" er integrert i FH appen.

 

Selv om FH appen var et godt sted å starte for å bli kjent med både ZigBee og Z-wave så var det for få funksjoner i denne, jeg har nå begynt å emigrere til node-RED for ekstra funksjonalitet. Kan melde om at MQTT fra Futurehome fungerer smertefritt og dette er relativt enkelt å lære seg å bruke.

Tibber sitt API er også meget bra, her kan man også få live-verdier uten problemer.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.