Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Integrere Tibber varmestyring


kristioi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har testet varmestyring i Tibber, dag/nattsenking og away mode, og synes den ser ut til å være ganske smart. Fra før har jeg satt opp en del annen automasjon i Homey.

 

For meg ser det ut til at jeg må holde varmestyring utenfor mitt eget system siden jeg ikke kan lese status på det Tibber gjør. I Tibber sin API har de ikke støtte for å lese/sette away og de sier at de heller ikke har planer om å implementere det.

 

Er det andre som bruker Tibber varmestyring sammen med egen automasjon? Hvordan gjør dere dette? Lar dere det bare kjøre i parallell eller har dere funnet en god måte å samkjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Gjør det selv. Ser ikke at Tibber skal kunne gjøre en bedre jobb enn det jeg selv gjør.

Ok. Tar du da også hensyn til strømpris og værvarsel slik at du varierer setpunktet innenfor de ulike fasene? Ser ut til at Tibber prøver å gjøre dette ganske smart.

 

Finnes det noen ferdige algoritmer som kan ta inn parametere utover vanlig nattsenking og bortemodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kristioi skrev:

Tar du da også hensyn til strømpris og værvarsel slik at du varierer setpunktet innenfor de ulike fasene?

Jeg har lurt på det, men jeg tror helt ærlig det sannsynligvis ikke har for mye å si hvis man likevel bruker borte-senking og natt-senking. Jeg styrer imidlertid av-skruingen av borte-modus etter timepris, og tror jeg kanskje det er mulig å spare noen øre på det...

 

 

1 time siden, kristioi skrev:

Ser ut til at Tibber prøver å gjøre dette ganske smart.

Ja, stikkordet er vel "prøver", men vi vet jo ikke hvor godt dette egentlig fungerer i praksis. Jeg har, i mitt skeptiske sinn, lurt på om dette er årsaken til at de ikke eksponerer dette i APIet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville det vært helt uaktuelt å la en så viktig del av huset bli styrt av en algoritme en ikke kjenner til og som en tjeneste av et firma.

Faktisk synes jeg dette er så viktig at jeg har ikke lagt alle eggene i egen kurv heller og lar Home Assistant ha kontroll på det alene. Jeg kan når som helst bruke Nobø sin app og styre ovnene manuelt hvis automatikken feiler (og jeg ikke er hjemme). Ser for meg hvordan det skulle bli hvis vi er borte fra huset en uke midt på vinteren og du vet at huset fort kunne bli bikkjekaldt før du kommer hjem pga en feil i automatikken. Da er det greit å ha en reserveløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Moskus said:

Jeg har lurt på det, men jeg tror helt ærlig det sannsynligvis ikke har for mye å si hvis man likevel bruker borte-senking og natt-senking. Jeg styrer imidlertid av-skruingen av borte-modus etter timepris, og tror jeg kanskje det er mulig å spare noen øre på det...

 

Interessant. Hvordan gjør du det i praksis, du vil vel ha varmen på igjen til du kommer hjem? Jeg tenker det kan være mulig å lage noen enkle algoritmer for å unngå oppvarming i perioder med høy pris. Ser jo at Tibber har prisprognose fremover i tid, og ofte er det noen kortere perioder der strømprisen øker veldig (f.eks. morgen og ettermiddag). Virker gøy å kunne få til noe med dette.

 

17 hours ago, stigvi said:

For min del ville det vært helt uaktuelt å la en så viktig del av huset bli styrt av en algoritme en ikke kjenner til og som en tjeneste av et firma.

Faktisk synes jeg dette er så viktig at jeg har ikke lagt alle eggene i egen kurv heller og lar Home Assistant ha kontroll på det alene. Jeg kan når som helst bruke Nobø sin app og styre ovnene manuelt hvis automatikken feiler (og jeg ikke er hjemme). Ser for meg hvordan det skulle bli hvis vi er borte fra huset en uke midt på vinteren og du vet at huset fort kunne bli bikkjekaldt før du kommer hjem pga en feil i automatikken. Da er det greit å ha en reserveløsning.

 

Enig i at det kan være greit med reserve, men er ikke overhengende bekymra for at Tibber skal lage en algoritme som er skadelig for meg. Logger jo hvordan den oppfører seg over tid og det verste som kan skje er at det ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kristioi skrev:

Hvordan gjør du det i praksis, du vil vel ha varmen på igjen til du kommer hjem?

Ja, selvfølgelig. Ikke bare skal varmen på til jeg kommer hjem, men det skal være behagelig varmt. ;)

Holder på med et script for lastfordeling som tar hensyn til timepris, men det er ikke det som har høyest fokus så jeg har ikke noe som er ferdig nok til å deles.

 

8 minutter siden, kristioi skrev:

Ser jo at Tibber har prisprognose fremover i tid, og ofte er det noen kortere perioder der strømprisen øker veldig (f.eks. morgen og ettermiddag)

Ja, det er dette jeg bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, kristioi skrev:

Jeg tenker det kan være mulig å lage noen enkle algoritmer for å unngå oppvarming i perioder med høy pris

 

Men hvordan du tar dette og implementerer i ditt system har jeg ingen anelse om. Men det er kanskje noen tips å hente.

 

Det jeg har gjort med hensyn til pris er at jeg øker sannsynligheten for at jeg vil bruke strøm til oppvarming når strømmen er billig og reduserer sannsynligheten når strømmen er dyr.

(0,5 er nøytralt. >0,5 øker sannsynligheten og <0,5 reduserer den)

 

        - entity_id: sensor.pricelevel
          prob_given_true: 0.6
          platform: 'state'
          to_state: 'CHEAP'
        - entity_id: sensor.pricelevel
          prob_given_true: 0.66
          platform: 'state'
          to_state: 'VERY_CHEAP'
        - entity_id: sensor.pricelevel
          prob_given_true: 0.4
          platform: 'state'
          to_state: 'EXPENSIVE'
        - entity_id: sensor.pricelevel
          prob_given_true: 0.3
          platform: 'state'
          to_state: 'VERY_EXPENSIVE'



En annen "betingelse" er at jeg øker sannsynligheten for at jeg vil ha oppvarming når vi har besøk. Og dette vil f.eks. motvirke sannsynligheten for at jeg ikke ønsker oppvarming hvis strømmen er dyr.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.