Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill generasjon 3


Mathias

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, servercookie said:

Feilen som du får, kommer den når du skal navngi enheten eller dukker den opp tidligere eller senere ? 

Når jeg legger til enheten så kommer feilmeldingen når jeg skal navngi enheten etter at den tilsynelatende er lagt til. Så kommer da feilmeldingen og så er man tilbake til start igjen.

 

Men feilmeldingen kommer som sagt ofte i appen. Det virker nesten som at den er for snar til å varsle feil innimellom da den laster det jeg går inn på etter at feilmeldingen vises og jeg har ingen problemer med å bruke den. Ikke det at jeg bruker den noe, da, annet enn når jeg skal legge til enheter eller en skjelden gang sjekke at Home Assistant oppdaterer riktig.

 

Ja, jeg fikk lagt til enheten. Visste jo at det muligens er en feil i ios-appen :) 

 

15 minutes ago, servercookie said:

Det stemmer, jeg jobber hos Mill og er ansvarlig for alt Wi-Fi/Server/App/ API etc, har ikke hatt så mye med gen2 å gjøre da det var før min tid men hovedsakelig gen3.

Kult da! Da kan du jo få satt i gang med å lage en knakende god integrasjon mot Home Assistant som utnytter lokalt api. Det er litt mangelvare på panelovner som har en god integrasjon. Burde ikke være noen motsetning i å støtte denne typen integrasjon og samtidig tilby egen app for de som trenger det :) 

 

Ha en fin kveld du også. Håper du kommer innom flere ganger. Her er det mangel kloke hoder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie Takk for responsen! Det at du svarte her i Oktober og la frem et veikart var en viktig grunn til at jeg kjøpte 5-6 panelovner fra Mill :)

 

Nå som Matter er utsatt, betyr det at det er IFTTT/SmartThings integrasjoner raskere på vei? Vet at SmartThings er i beta testing av nye drivere med lokal kontroll (Edge drivere) - så timingen kunne vel ikke vært bedre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt man må gjøre for å aktivere lokalt API ut over å velge dette under advanced når man setter opp Wifi?

Jeg kjøpte en 600W Mill Gen 3 panelovn i dag med tanke på å bytte ut en gammel panelovn på "kontoret" hjemme. Siden jeg hadde sett denne tråden tenkte jeg at jeg skulle kjapt teste APIet "manuelt", med tanke på senere kanskje å koblen den til Homeseer på en eller annen måte.
Jeg fikk greit koblet til ovnen fra appen (Android) og oppgraderte firmware. Ved tilkobilng til WiFi valgte jeg "Local API, no cloud" (eller noe sånt) under Advanced.
Jeg fant IP adressen til ovnen på ruteren og bekreftet at jeg kan pinge den og at mac-adressen stemmer med det som står i appen, så jeg er sikker på at det er den korrekte adressen jeg prøver å sende til.
Så prøvde jeg å sende en kommando til den vha curl. Jeg bare kopierte en av eksemplene i API-dokumentasjonen:
curl -X GET -H "Content-Type: application/json" http://192.168.xx.xxx/status
Responsen jeg får er denne:
curl: (7) Failed to connect to 192.168.xx.xxx port 80 after 2522 ms: Connection refused

Jeg må innrømme at jeg ikke har veldig god greie på nettverk og APIer og JSON og alt dette, har bare vært borti sånt litt sporadisk tidligere.
Er det noe jeg gjør galt her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, JxxxIxxx said:

Er det noe spesielt man må gjøre for å aktivere lokalt API ut over å velge dette under advanced når man setter opp Wifi?

Jeg kjøpte en 600W Mill Gen 3 panelovn i dag med tanke på å bytte ut en gammel panelovn på "kontoret" hjemme. Siden jeg hadde sett denne tråden tenkte jeg at jeg skulle kjapt teste APIet "manuelt", med tanke på senere kanskje å koblen den til Homeseer på en eller annen måte.
Jeg fikk greit koblet til ovnen fra appen (Android) og oppgraderte firmware. Ved tilkobilng til WiFi valgte jeg "Local API, no cloud" (eller noe sånt) under Advanced.
Jeg fant IP adressen til ovnen på ruteren og bekreftet at jeg kan pinge den og at mac-adressen stemmer med det som står i appen, så jeg er sikker på at det er den korrekte adressen jeg prøver å sende til.
Så prøvde jeg å sende en kommando til den vha curl. Jeg bare kopierte en av eksemplene i API-dokumentasjonen:
curl -X GET -H "Content-Type: application/json" http://192.168.xx.xxx/status
Responsen jeg får er denne:
curl: (7) Failed to connect to 192.168.xx.xxx port 80 after 2522 ms: Connection refused

Jeg må innrømme at jeg ikke har veldig god greie på nettverk og APIer og JSON og alt dette, har bare vært borti sånt litt sporadisk tidligere.
Er det noe jeg gjør galt her?

 

Oppdatering:

Etter å ha slettet panelovnen i appen og prøvd å legge den til med opsjon for både cloud og lokalt API så ser det ut som det fungerer.
Så det kan se ut som opsjonen for "bare lokalt API" ikke virker (eller at jeg har misforstått noe her).

 

Det er forresten litt upraktisk at man etter å ha lagt til ovnen ikke kan se hvilken modus den er lagt til i (dvs. med/uten lokalt API, cloud etc.)
 

Et lite spørsmål til @servercookie : Jeg antar at det ikke er noen mulighet for å konfigurere den til fast IP?
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JxxxIxxx Hei, 

 

Skal høre med våre utviklere om det er noe problemer med "Local API , uten cloud" valget 

Men du kan også gå direkte inn på ovn portalen og slå på lokal API , på denne måte: 

 

1: Slå av ovnen

2: Slå på ovnen

 

3: Når display lyser opp, hold inne Wi-Fi knappen, etter 10+ sekunder så vil det dukke opp "AP" på display

Slipp så knappen, det kan hende du må prøve punkt 1-3 noen ganger om den ikke registrerer at du trykker på den ved oppstart.

 

4: Gå til telefon innstillingene dine og til Wi-Fi

5: Der vil du se en Mill SSID, koble til den (ikke noe passord)

6: Du vil bli tatt til ovnens portal hvor du kan slå på lokalt API og koble til Wi-FI etc 

 

Det kommer en oppdatering neste måned hvor du kan sette på autentisering(sette passord slikt at ikke hvem som helst på lokalt nett kan styre ovnene)

Det å sette på fast API kan du enkelt gjøre via ruteren din, men kan sikker se på dette til nesten oppdatering 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, servercookie said:

@JxxxIxxx Hei, 

 

Skal høre med våre utviklere om det er noe problemer med "Local API , uten cloud" valget 

Men du kan også gå direkte inn på ovn portalen og slå på lokal API , på denne måte: 

 

1: Slå av ovnen

2: Slå på ovnen

 

3: Når display lyser opp, hold inne Wi-Fi knappen, etter 10+ sekunder så vil det dukke opp "AP" på display

Slipp så knappen, det kan hende du må prøve punkt 1-3 noen ganger om den ikke registrerer at du trykker på den ved oppstart.

 

4: Gå til telefon innstillingene dine og til Wi-Fi

5: Der vil du se en Mill SSID, koble til den (ikke noe passord)

6: Du vil bli tatt til ovnens portal hvor du kan slå på lokalt API og koble til Wi-FI etc 

 

Det kommer en oppdatering neste måned hvor du kan sette på autentisering(sette passord slikt at ikke hvem som helst på lokalt nett kan styre ovnene)

Det å sette på fast API kan du enkelt gjøre via ruteren din, men kan sikker se på dette til nesten oppdatering 

 

 

Takker for svar.

Jeg kan greit leve med at den er oppsatt med både cloud og lokalt API for øyeblikket, så jeg lar den bare være slik.

 

Når det gjelder fast IP så er jeg klar over at jeg normalt kan "reservere" en allerede tildelt IP på en ruter. Desverre så har jeg av ulike grunner ikke denne muligheten på den spesifikke ruteren jeg har på dette nettverket for øyeblikket, så hvis jeg skal være sikker på at IP ikke byttes over tid må jeg helst sette fast IP på enhenter som krever en stabil IP. Jeg har en plan om å få fikset dette (bytte ruter), men det har ikke vært prioritert så langt siden jeg ellers enkelt har kunnet løse problemet ved å sette fast IP på de enhetene der jeg har hatt behov for det.

 

Neste steg blir å se om jeg klarer å knytte ovnen mot Homeseer uten en eksisterende plugin.

Så vidt jeg forstår eksisterer det ikke ennå noen plugin for dette i Homeseer, og jeg har ikke nok programmeringskompetanse og Homeseer-kompetanse (elller tid for den del) til å lage en plugin selv.

Men jeg ser for meg at jeg inntil videre kan lage en enkel kvasi-løsning som gjør at jeg kan sjekke status og sette temperatur fra HS med noen events og noen scripts i HS. Jeg tror jeg har såvidt nok scripting-kompetanse til å klare å lage noen script som kommuniserer med ovnen vha APIet (bare jeg finner ut hvordan jeg sender/mottar API-kommandoene i visual basic).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var visst litt for rask til å erklære at alt fungerer.
Når jeg prøver å kjøre gjennom og teste de fleste API-kommandoene som er definert i dokumentasjonen så er det noen som ikke fungerer.

Det gjelder spesifikt alle kommandoer som inneholder  opsjonen "-d" og en påfølgende datablokk. Hvis jeg kjører disse i henhold til det som står i dokumentasjonen så returerer de konsekvent "Failed to parse message body". Dette er likt for alle kommandoer som inneholder -d.

 

Eksempel, hente setpoint-temperatur:

curl -X GET -H "Content-Type: application/json" -d '{"type":"Normal"}' http://192.168.xx.xxx/set-temperature 
 

Er det noen andre som har prøvd disse og fått det til å virke?

Kan det være en eller annen feil i API-dokumentasjonen? Eller er det jeg som gjør noe galt (det er jo den mest sannsynlige forklaringen).

Er det noen som ser noen åpenbare syntaks-feil i kommandolinjen over?

Dette er kopiert mer eller mindre direkte fra API-dokumentasjonen. @servercookie kan du bekrefte at det som er i dokumentsjonen stemmer?

De eneste endringene jeg har gjort er å sette inn IP, pluss at jeg har tatt vekk et mellomrom som var etter kolonet mellom "type" og "Normal". Så lenge dette var der fikk jeg en feilmelding fra curl: "unmatched close brace/bracket in URL position 7".

 

-------------

Edit:

 

Igjen ser det ut som jeg kan jeg kan svare selv: Etter litt leting angående curl-feilmeldingen fant jeg følgende:

Det som ser ut til å være problemet er at curl på windows ikke støtter "single quotes" (').
Hvis jeg bytter ut kommandolinjen med dette fungerer det:

curl -X GET -H "Content-Type: application/json" -d "{\"type\" : \"Normal\"}" http://192.168.10.107/set-temperature

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hadde tenkt til å gå til innkjøp av noen nye generation 3 ovner, men ser at siden det visstnok er like vanskelig å få dem i gang som generaation 2 så er det nok best å vente. Har et par stykker som jeg ikke klarer å få på nett uansett hva jeg gjør. Ingenting som virker, selv om mesh nettverket er frakoblet. 

 

Mill ser fint ut, men det er absolutt ikke enkelt å sette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/09/2022 at 13:24, MortenM said:

Hadde tenkt til å gå til innkjøp av noen nye generation 3 ovner, men ser at siden det visstnok er like vanskelig å få dem i gang som generaation 2 så er det nok best å vente. Har et par stykker som jeg ikke klarer å få på nett uansett hva jeg gjør. Ingenting som virker, selv om mesh nettverket er frakoblet. 

 

Mill ser fint ut, men det er absolutt ikke enkelt å sette. 

Hadde null problemer med å sette opp generasjon 3 her. Både panelovner og socket:

iOS, Amplifi HD og felles SSID
iOS, Altibox wifi, og separat SSID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hadde null problemer med å sette opp generasjon 3 her. Både panelovner og socket:

 

Har ikke prøvd Gen 3 ennå, men har 4 Gen 2 ovner her i huset, og alle 4 fungerte på et tidspunkt selv om det var veldig vanskelig å sette dem opp. Fulgte instruksjonene og skrudde av Mesh nettverket, men ingen av ovnene koblet seg opp. Da jeg koblet opp mesh nettverket, så prøvde jeg en gang til. Da plutselig fant mill appen dem en etter en. ? Hvorfor skjønte jeg ikke. 

 

Står uansett nå med en ovn som har har falt ut, og den får jeg ikke koblet tilbake igjen. Uansett hva jeg gjør så nekter den. 

 

- Har prøvd å fjerne den fra mill appen da den ikke er online. 

- Prøvd å resette ovnen - Opptil flere ganger. 

- Prøvd uten mesh og med alle airties noder koblet til. 

- Prøvd alternative connection. 

Uansett så blir det failed hver eneste gang. 

 

Ønsker å få til denne og forsikre meg om at Gen 3 er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Katla skrev (57 minutter siden):

Mill har hatt tekniske problemer og skulle du være rammet så er løsningen her :  https://millheat.zendesk.com/hc/no/articles/360010804379-Driftstatus-

 

Bortsett fra at å kalle det en "løsning" er å dra det litt langt.
Som det framgår av den nettsiden du linker til så har de fortsatt problemer og mange, inkludert meg, har fortsatt ikke fått alt opp igjen.

Jeg har 6 Mill Gen3 hjemme og 4 på hytta. Alt var stort sett ute av drift/offline fra mandag morgen og fram til i formiddag. I formiddag var jeg på hytta og klarte da å få alle ovnene der opp å gå igjen ved å slette alt i appen og legge dem inn på nytt, etter at Mill hadde gitt beskjed om at alt nå var i orden. Jeg måtte måtte ta "factory reset" på alle ovnene, slette alt i appen og legge til alt på nytt, den WiFi-reseten de beskriver fungerte ikke.
Da jeg senere kom hjem var de fleste ovnene offline der også, men ikke alle. Etter en reboot av WiFi-routeren var alle ovnene offline. Jeg slettet alt i appen og resatte alle enheter, men klarte ikke å legge til en eneste ovn. Ser at de kl. 14.20 melder at mange fortsatt har problemer og at de jobber med saken.
Jeg har satt opp mine ovner med både cloud-løsning og aktivert lokalt API og bruker stort sett å styre dem lokalt fra Homeseer, bruker sjelden appen. Med en slik lokal løsning trodde jeg at ovnene skulle forsette å fungere lokalt på nettet med lokal API selv om server-løsningen gikk ned. Det gjør de tydeligvis ikke, når serveren gikk ned har ovnene ganske enkelt koblet seg fra, ikke bare fra serveren, men de har koblet seg fra den lokale WiFien og kommer ikke tilbake på nett. Idiotisk at de har laget et lokalt API som tydeligvis er avhengig av at ovnene må være koblet til cloud-serveren i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Xvani Vi har en par utviklere som jobber med Matter og håper å ha det klart mot slutten av 2022. Det kommer en firmware oppdatering til alle gen3 enheter som inkluderer wifi socket, det stemmer at Matter er offline. Sertifisering tar litt tid men ikke lenge til nå 

 

Til vår venn lenger opp så var Mill Lokal API aldri ment som en funksjon for lokal styring når sky løsningen er nede, det kommer etter hvert som en backup i slike tillfeller. 

Men aktiverer du lokal REST API så trenger du ikke å koble deg til internett, vennligst les dokumentasjonen her: https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API

 

Men vi har for tiden mange baller i luften her så er ikke øverst på listen 

Mill kommer til å migrerer til ny IoT platform tidlig i 2023 som vi  har utviklet og er for tiden under testing, baserer seg på AWS Serveless. Pr idag så leveres IoT platformen av en ekstern leverandør, dette ønsker vi å gå bort ifra og få mer kontroll. Så det kommer mange forbedringer med tanke på stabilitet og oppetid fremover, alt dette tar tid spesielt med tanke på migrering av brukere og deres enheter. 

 

For de som bruker dagens Open API løsning så sender vi en epost til alle brukere om at de må gjøre seg klare for migrering av sine løsninger. 

Det blir også mulig å bruke webhooks fremover på ny API, sender mer info når vi har det klart. 

 

God helg 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@eisa01 Det stemmer at vi jobber med en løsning som vil få en del ovner til å komme på nett automatisk. 

Men dessverre så kan det hende at det ikke vil fungere for alle, om ovnene dine ikke er online i morgen så vil jeg anbefale deg å resette dem å koble på nytt. 

 

Det var en uheldig bug i SDK som er levert av IoT platform leverandøren, denne har vi ordnet opp i slikt at all ovner som er på nett eller kommer på nett blir oppdatert. 

En av grunnene til at vi nå flytter til en egen plattform er nettopp for å slippe slike situasjoner, jeg synes selv det har vært altfor mye server problemer i det siste. 

Det skaper unødvendig jobb og stress for alle partner involvert 


Vi migrerer i Q1 2023  

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

vikinggeek skrev (På 4.9.2022 den 0.19):

... så jeg ønsker meg Gen2 program oppdatering slik at jeg kan bruke REST API og integrere med resten av smart huset 🙂


Dette er det flere av oss som ønsker.

Kjøpte selv 6 x Gen2 ovner for hjemmeautomasjon rett før gen 3 med REST API kom. Per nå er disse gen 2 ovnene de eneste smart dingsene jeg har i huset som fortsatt krever internett tilgang (som er ganske kjipt med tanke på at de styrer varmen i huset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat kjøpt noen Mill Generation 3 panelovner, men sliter med å få enabled "local API".

 

Fra appen velger jeg dette:

 

321675777_1105842243415802_6946763744885259104_n.thumb.jpg.742df0de380edef808d2c0e64719862d.jpg

 

Men, om jeg forsøker å kjøre et REST kall mot ovnen får jeg:

 

Request method for this URI is not handled by server

 

Det vi si at den svarer, men aksepterer ikke requesten (405 Method not allowed).

 

Åpner jeg browseren mot oven får jeg opp dette:

image.png.2b9e76434b6b9e56db3eb3280b6aff36.png 

 

I den menyen kan jeg velge "Cloud with local API", men om jeg trykker Connect så får jeg ingen tilbakemelding, men det virker nå som om ovnen hopper ut av WiFi.

 

Noen som har noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en panelovn med Gen 3, og forsøker å snakke med den uten å bruke skyen eller appen.

Jeg klarer å sette ovnen i AP-modus og koble til nettet med SSID mill-################,

men den vil gjerne ha et passord.

 

Hva er dette passordet?

 

Hvis jeg bare får den på lokalt nett med en IP fra routeren min, tror jeg at jeg får gjort det jeg skal.

 

Ståle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flipperwald Det skal ikke være noe passord, sikker på at det er en gen3 du har kjøpt og ikke en gen2 ? Hvis det er en gen2 så skal passordet været 123456789

Når du får gen3 i AP modus, når du forsøker å koble til SSID som dukker opp så vil den automatisk ta deg til en portal uten noe spørsmål om passord. 

 

Se på undersiden av lokket og se om det står gen3 der ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.