Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mscMQTT: Hva er det jeg ikke forstår? Trenger hjelp!


Moskus

Anbefalte innlegg

Jeg har lekt meg med en NodeMCU og et breakout board som måler A-veide lydnivåer. Jeg har skrevet litt kode for måle/beregne forskjellige lydtekniske verdier, og vil publisere en eller flere over MQTT. 

 

Jeg har nå fått til å sende nivåer (LAeq,5s) hvert 5. sekund til topic sound/level. I tillegg kan jeg sende 0 og 1 til sound/in for å skru av eller på det blå lyset på NodeMCUen. Alt dette fungerer fint med mosquitto_sub og mosquitto_pub.

 

_sub

image.png

 

_pub

image.png

 

 

Så:

  1. Jeg vil ha en device i HomeSeer via mscMQTT-pluginen som oppdaterer seg hver gang den mottar data på topic sound/level
     
  2. Jeg vil ha en device i HomeSeer som sender hhv. 0 og 1 til topic sound/in, gjerne med dedikerte knapper.

 

Jeg har imidlertid ikke peiling på hvordan jeg gjør dette i mscMQTT. Jeg brukte en annen plugin tidligere, men den fungerte ikke like bra med større datamengder, noe som mscMQTT visstnok skal klare fint, samtidig som den ikke kunne koble seg til flere brokere.

 

Men jeg er blank. Jeg har satt opp noe som dette:

image.png

 

... og har med det fått ut et par devicer her:

 

image.png

 

... men det skjer jo ingenting! 😫

Hva er det jeg mangler?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg har fått inn sound/in. Det var enklest å lytte etter alle beskjeder, for så å finne sound/in

 

image.png

 

Her skal det være to verdier: Off = 0 og On = 1.

 

Med $$value: sender devicen 0 og 1. Hendig.

 

Her er oppsettet:

image.png

 

 

Hvis jeg velger "In Hs Device String" (rødt oppe) får jeg "0" eller "1" som device string. MEN hvis jeg velger "In HS Device Value" blir verdien +2! Altså 0 (som er Off) blir 2 og 1 (som er On) blir 3! AAAARGH!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC, samme topic må jo fungere, men tenker du på samme device?

Men hvordan gjør du det? Du har vel haugevis med eksempler! :) 

 

Jeg kom rundt problemet med en elegant og idiotisk måte. ;)

image.png

 

Så strengt tatt er problemet løst... Men det er nå kun fordi det var enkelt. Denne gangen.

 

 

Men da har jeg fått til dette:

image.png

 

... som etter bare 2-3 timer fra blank .ino-fil til ferdig i HomeSeer ikke er så verst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Moskus skrev:

@ZoRaC, samme topic må jo fungere, men tenker du på samme device?

 

Mener å ha lest noe i mcsMQTT-forumet om at man bør ha egne topics til set/get, men mulig det var i tidligere versjoner.

 

20 timer siden, Moskus skrev:

Men hvordan gjør du det? Du har vel haugevis med eksempler! :) 

 

Jeg tar stort sett bare imot data via MQTT og de få gangene jeg skal sende noe så gjør jeg det direkte i event i stedet for i en device:

image.png.3aea787353a6bd764cfc77d47d26938f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg tar stort sett bare imot data via MQTT og de få gangene jeg skal sende noe så gjør jeg det direkte i event i stedet for i en device:

Aha. Jeg har en plan om å lage en Bartender-implementering med MQTT, og ikke bare Arduino-plugin'en, men må til en mer strømlinjeformet måte enn det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere (før HS4 oppgradering) hatt sync'ing av tilstand på tvers av HS3-hjemme og HS3-hytta. F.eks. "precense detection". Mener å huske at det fungerte ok. Da hadde jeg lesign/ skriving av tilstand på en device hjemme mappet mot tilsvarende device på hytta slik at endringer hjemme ble propagert til hytta, og vise-versa. Såvidt jeg husker fungerte det. Jeg hadde ikke egne eventer for skriving/ lesing. 

 

Etter HS4 har jeg ikke satt opp MQTT igjen, har egentlig ikke noe sterkt behov for det nå og har mer lyst å teste ut bruk av Node-Red med Node-Red plugins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/10/2020 at 15:51, ZoRaC said:

 

Mener å ha lest noe i mcsMQTT-forumet om at man bør ha egne topics til set/get, men mulig det var i tidligere versjoner.

 

 

Jeg tar stort sett bare imot data via MQTT og de få gangene jeg skal sende noe så gjør jeg det direkte i event i stedet for i en device:

image.png.3aea787353a6bd764cfc77d47d26938f.png

Jeg bruker Set i topic'en for å gi en kommando og Stat der jeg bare leser status. Da blir det veldig ryddig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/10/2020 at 12:19, Moskus said:

Jeg har lekt meg med en NodeMCU og et breakout board som måler A-veide lydnivåer. Jeg har skrevet litt kode for måle/beregne forskjellige lydtekniske verdier, og vil publisere en eller flere over MQTT. 

 

Jeg har nå fått til å sende nivåer (LAeq,5s) hvert 5. sekund til topic sound/level. I tillegg kan jeg sende 0 og 1 til sound/in for å skru av eller på det blå lyset på NodeMCUen. Alt dette fungerer fint med mosquitto_sub og mosquitto_pub.

 

_sub

image.png

 

_pub

image.png

 

 

Så:

  1. Jeg vil ha en device i HomeSeer via mscMQTT-pluginen som oppdaterer seg hver gang den mottar data på topic sound/level
     
  2. Jeg vil ha en device i HomeSeer som sender hhv. 0 og 1 til topic sound/in, gjerne med dedikerte knapper.

 

Jeg har imidlertid ikke peiling på hvordan jeg gjør dette i mscMQTT. Jeg brukte en annen plugin tidligere, men den fungerte ikke like bra med større datamengder, noe som mscMQTT visstnok skal klare fint, samtidig som den ikke kunne koble seg til flere brokere.

 

Men jeg er blank. Jeg har satt opp noe som dette:

image.png

 

... og har med det fått ut et par devicer her:

 

image.png

 

... men det skjer jo ingenting! 😫

Hva er det jeg mangler?!

clear existing values. Legg inn verdiene du ønsker og velg button. Husk å legge inn publish topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gullfrode skrev:

Jeg endra til . Som desimalskilletegn på Windows 10-pc med Homeseer, fikk ikke til på noen annen måte mot Influxdb. 

Jo, klart det er en fin hack, men jeg nekter at det skal være dette som gjør at jeg må endre det... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.