Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Futurehome vs Homey


Isabell

Spørsmål

Holder på å renovere hjem og skal ha noe smartstyring via fibaro på lys, gulvvarmestyring via heat it. Har ellers smart produkter som ønskes integrert som sonos, Google nest, sensibo, ikea, Samsung, xiaomi og etc. har strøm fra tibber, så ønsker integrering mot der. Elektriker har foreslått hub fra futurehome og lurer på hva jeg bør velge av dette og Homey? Om Homey er best så lurer jeg på om det er dårlig kjøp å gå for Homey, dog ikke pro, til type 2600 kr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
19 minutter siden, Isabell skrev:

Elektriker har foreslått hub fra futurehome og lurer på hva jeg bør velge av dette og Homey?

Det kommer an på hva du vil gjøre! :)

Hvis du vil ha mulighet for gjøre avanserte funksjoner og mye automasjon, så er nok Homey det rette valget.

Hvis du derimot vil komme til dekket bord, ferdige oppsett, bruke mindre tid på automasjon, men også tar til takke med mindre muligheter, så er FutureHome enklest.

 

Men det aller viktigste er protokollen du bruker. Med Z-wave (og Zigbee) kan du velge å bytte gjerne til noe annet senere. :) 

 

23 minutter siden, Isabell skrev:

Om Homey er best så lurer jeg på om det er dårlig kjøp å gå for Homey, dog ikke pro, til type 2600 kr? 

Det er en OK pris, men spør om det er med eller uten MVA. Spør også om det er den originale eller 2.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Isabell skrev:

Det er 2.0, er det en dårlig utgave?

2.0 er bra. Jeg mistenker at prisen er oppgitt eks. MVA. Med moms blir prisen 3250,- og det samme som du betaler andre steder.

 

8 timer siden, Isabell skrev:

Jeg ønsker nokså å komme til duk og dekket bord 🙈😅 men ønsker f.eks at utebelysning går på når mørkt og av når lyst.

Det får du til med alle systemer. :) 

Men dekket bord antyder at det kan det være verdt å sjekke FutureHome. Iallfall nå, så kan du evt. bytte den ut hvis du blir bitt av basillen. FutureHome er veldig bra for det det gjør, noen har rett og slett tenkt for deg.

 

Og kan gjøres avansert også. Men hvis man vil gjøre noe mer avansert, så er det faktisk andre systemer som gjør den jobben bedre (mener nå jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fra mitt ståsted så er HOMEY mye bedre, det pga at der er så godt som alle smartthing dekket. Alt fra WiFi, Bluetooth, z-wave og zigbee og mye mye mer. 

Prisen på de smarte tingene er også en grunn, generelt er Bluetooth, zigbee og wifi billigere enn z-wave og med HOMEY kan du velge det billigste og beste istedenfor og være låst til en type utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 31.10.2020 den 5.55, sverre_telldus skrev:

Prisen på de smarte tingene er også en grunn, generelt er Bluetooth, zigbee og wifi billigere enn z-wave og med HOMEY kan du velge det billigste og beste istedenfor og være låst til en type utstyr. 

Det er bare det at "billigst" og "best" fort er utelukkende begreper. Og hvis man velger mer standardisert utstyr (som Z-wave eller Zigbee) står man friere til å kaste ut Homey, f.eks. når man er lei at den blir tregere over tid.

 

Homey forutsetter at man tar seg den tiden det tar å lage "smarte funksjoner". Det gjelder selvfølgelig også de andre systemene som HomeSeer, HomeAssistant, SmartThings, og hva som helst. Men FutureHome har veldig mye av dette innebygget.

 

Det er derimot litt synd at man ikke kan gjøre så mye mer uten at ting blir veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Det er derimot litt synd at man ikke kan gjøre så mye mer uten at ting blir veldig komplisert.

Det er også min erfaring uansett hvilket system jeg har prøvd. 

Det systemet som jeg synes var lettest og bruke når jeg var veldig ny var telldus, men der var det jo mange begrensinger som tilslutt ble for mange for meg. Men det fungerte og var stabilt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, sverre_telldus skrev:

Det systemet som jeg synes var lettest og bruke når jeg var veldig ny var telldus, men der var det jo mange begrensinger som tilslutt ble for mange for meg.

Siden du kjenne Telldus kan du jo i første omgang fortsette med det.

Jeg har styrt lys og varme hjemme og på hytta i mange år nå og det har fungert greitt.

Problemer som har vært er stort sett de samme som andre "sliter" med, da særlig Heatit termostater.

Etter at z-wave ble innført har mulighetene blitt mange og det finnes en app som etter hvert har blitt bra.

Hvis du av en eller annen grunn skulle behøve noe annet senere kan z-wave produktene flyttes over til de fleste andre systemer.

Best hjelp får du i facebook gruppen "Vi som anvãnder Telldus Live".

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. 

 

Jeg skal ikke gå inn på alle de små forskjellene mellom disse systemene, men derimot peke på det jeg synes er aller viktigst for deg her, og det er følgende:

Hva vil du systemet skal gjøre, hvilke dingser skal det styre? Det er sykt viktig å prøve å ha en oversikt over dette før du velger system. 

Deretter må du sjekke om systemet støtter disse dingsene. Du kan oppleve på begge platformene at noe ikke er støttet og da har du trøbbel.

 

Så kan du alltids sammenlikne de andre tingene andre har dratt frem her, men aller først, støttes de dingsene du vil kjøre?


Ser nå at denne tråden er veldig gammel... Men nå har jeg nå likevel skrevet svaret her så jeg poster det 🙂

Endret av norbits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.