Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Yale doorman eller ID lock?


Isabell

Spørsmål

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Litt mer informasjon om du har, eller planlegger, et smarthus-system som du ønsker å integrere låsen i er fint å få for å vurdere hvilket alternativ som kan passe best.

 

Selv har jeg ID Lock 150 og er fornøyd med denne. Jeg ser det som en stor fordel at den kan utrustes med en Z-wave module og integreres direkte i mitt smarthus-system (Homeseer). Jeg har ikke helt oversikt over hvordan Doorman kan integreres nå, men har inntrykk av at i beste fall så må man ha en egen hub og integrere smarthus-systemet mot denne. Noen andre her har kanskje mer erfaring med Doorman og hvordan den kan integreres?

Det er verdt å nevne at jeg gjerne skulle byttet ut touch-panelet på ID Lock'en med de fysiske knappene på Doorman. Mener de er mye mer brukervennlig, men med oppsettet jeg har nå så låser jeg stort sett opp ved å be Siri om å låse opp fra Apple Watch :)

Jeg er heller ikke imponert over RF-leseren i ID Lock. Den virker veldig lite følsom. Men noe av poenget med smartlås er å slippe nøkkel og dette poenget faller litt bort hvis man da må ha med en RF-brikke i stede for. Det er kanskje mer aktuelt dersom man har barn som skal kunne låse seg inn selv.

 

En fordel med Doorman, hvis du IKKE ønsker å styre så mye med integrering i et komplett smarthus-system, er jo at man har mulighet for egen hub og da kan styre den fra en egen fiks ferdig app... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skal ha endel lys og varme i gulv, sensibo styrt via futurehome, og vil da og inkludere sonos, ikea, xiaomi, Google nest. Ønsker kun bruk av koder og ikke brikker. Ser at med DnB tilbud kan jeg da kjøpe denne id lock til 3.600. Bør jeg slå til? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så den andre posten din nå, så fikk der et inntrykk av hva du er ute etter 👍

 

Ja, om du skal gå for Futurehome og ønsker å integrere låsen samtidig som du vil  beholde enkelheten i Futurehome-systemet så ville jeg valgt ID Lock. I ID Lock sin "kompabilitetsmatrise" angis det at Futurehome er godt støttet mtp. basic funksjonalitet. Det du ikke får til fra Futurehome er å administrere koder eller detaljert informasjon om hvem (hvilken kode) som låser opp døra.

 

På Prisjakt.no så ser det ikke ut som om du får låsen, inkludert Z-wave modul, billigere noe annet sted sted .Så så lenge Power ikke skrur opp prisen i morgen når DnB-tilbudet begynner så ville jeg handlet der!

 

For ordens skyld: Det kan se ut som om Futurehome har annonsert at de snart vil komme med støtte for Doorman også, men ut fra denne tråden på supportforumet deres ser det ikke ut som om det er på plass ennå. Og Futurehome har ikke den beste track record'en for å levere nye produkter og funksjoner på den tiden der har annonsert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nå installert id lock, men forstår jo nå at inntil fibaro systemet installeres neste uke så er det ikke mulig å benytte noen app her? Og koder må ordnes ved å trykke på døren? Sliter og med å få koblet til Bluetooth for å oppdatere firmware. Sliter forsovet og med å i det hele tatt få den til å låse seg 🙈😅. Noen råd/erfaringer? 😊🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Oppdater den, det skal ikke være noe problem. Hva er det som ikke fungerer med det? 

 

(Og ja, du trenger en gateway for å styre den, men hvis det er en trøst så gjelder det også Doorman. Riktignok ikke den samme Gateway en, men en eller annen behøver du) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kommer du inn i menyen? Hva skjer? Det er litt vanskelig å beskrive når eneste beskjed vi får vite er at "det fungerer ikke"... ;)

 

Jeg har aldri hatt problemer med å oppdatere via blåtann. Det er jo bare å følge bruksanvisningen punktvis, og jeg har gjort det på en del låser nå.

Når er det det stopper opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser det ikke nevnt har, men Yale Doorman kan også kjøpes med Verisure pakke, dette uten at en trenger å bli Verisure kunde. Da kan en resistrere seg gratis på Verisure og også laste ned appen deres. Da kan låsen kontrolleres fra mobilen eller PC, Har selv denne løsningen siden jeg var Verisure kunde, Har også koblet låsen mot Homey så jeg har den der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har hatt mye problemer med ID Lock dessverre. Byttet ut hele låssystemet for et par år siden og monterte det i 2019. Akkurat nå har låsen gått i stå og vil ikke automatisk låse seg. Sliter også en del med systemet når det blir rundt 15 minus ute. Ville heller hatt fysiske knapper på panelet enn det digitale og RF-brikkene er vanskelig å få registrert, samt å få panelet til å lese av dem ved åpning.

 

Kort sagt ville jeg valgt en annen produsent hadde jeg visst det jeg visst idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.