Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Philips Hue / Namron ZigBee dimmere


braekk

Anbefalte innlegg

On 06/01/2021 at 20:26, braekk said:


Har du lagt til dimmerne i Philips Hue appen på riktig måte?


Sent from my iPhone using Tapatalk

@braekkkan man legge dimmere i både hue og K8 4 kanal bryter?

 

Jeg har inntrykk av at dimmerne må pares med K8 bryter og deretter må  bryteren bli lagt til i hue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[mention]hbhutta [/mention]
Spørsmål 1: Ja.

Spørsmål 2: Jeg tror ikke at rekkefølgen på paring mot Philips/K8 bryter har noen betydning.
Jeg gjorde det i denne rekkefølgen: Dimmerpuck-Bro, K8 bryter-Bro og til slutt K8 bryter-Dimmerpuck.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker @ for å nevne noen her, [mention=4498]braekk[/mention]. [emoji4] 

Ok! [emoji4]
Jeg trykte @ i Tapatalk. Da dukket søkeboksen opp for brukernavn. Regnet med et det var riktig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, braekk said:

[mention]hbhutta [/mention]
Spørsmål 1: Ja.

Spørsmål 2: Jeg tror ikke at rekkefølgen på paring mot Philips/K8 bryter har noen betydning.
Jeg gjorde det i denne rekkefølgen: Dimmerpuck-Bro, K8 bryter-Bro og til slutt K8 bryter-Dimmerpuck.


Sent from my iPhone using Tapatalk

@braekkdet jeg stusser på er at bruksanvisningene på YouTube og Bratztech sier at dimmerpuken må settes til fabrikkinstilling før ny paring.

 

Akkurat nå er pukene mine paret med K8. Hvis jeg setter de i fabrikkinstilling / reset før jeg skal pare med hue hub så vil de vel glemme K8? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hbhutta Det stemmer nok at ved å resette de så fjerning du paring med K8 bryter. Det er ikke nødvendig. Hvorfor ikke bare å prøve å pare dummerpuck med Philips Hue bro uten å resette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, braekk said:

@hbhutta Det stemmer nok at ved å resette de så fjerning du paring med K8 bryter. Det er ikke nødvendig. Hvorfor ikke bare å prøve å pare dummerpuck med Philips Hue bro uten å resette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skal prøve 😊🤞🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Slenger meg på denne tråden.
 

Namron lanserte nylig en Friends of Hue-bryter som kan legges som tilbehør i Hue-bridgen akkurat som en Hue switch. Har testet den litt og fornøyd så langt! Da slipper man å pare bryteren med hvert enkelt lys, som bare kan by på problemer.

 

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-foh-bryter-k4/4512727/Product.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering fra mine problemer. Dette skriver produktansvarlig:


«Dette er dessverre et problem mot Philips Hue. Hue opererer med Dim verdier vs On/Off. Så ved å slå av så settes dim til 0.

Ved påslag vil da dimmeren slås på med 0 i dim%, og man må dimme opp for å få lys.

Dimmerne våre har ikke støtte for en fast påslagsverdi, så når teorien til Hue er å slå av ved å dimme til 0 så oppstår dette problemet dessverre :-/ Så ingen løsning med mindre man benytter en annen smarthus hub som kan styre hue hub. (Rutine som setter dim til 50% om den er lavere ved påslåg f.eks)»


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har dere prøvd å bruke hue essentials og legge in samme kommando to eller tre ganger når dere trykker på bryter. Dvs. legge samme kommando flere ganger på rad, slik at broen sender ut kommando flere ganger etter hverandre. 

 

Problemet kan være at Namron er dårlig på mottak.

 

Jeg har kun Namron pære jeg har erfaring med. Og har ikke opplevd noe problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det. Men med to broer fungerer det nå fint.
Jeg tenker at den eneste ulempen med ditt forslag er forsinkelsen man da vil oppleve. Jeg ville i hvert fall irritert meg veldig over å vente 3-4-5-6 sekunder før lyset kommer på. Men det er bare meg... :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Dette er gjerne litt off-topic fra det som tidligere har blitt diskutert, men vanskelig å finne noe særlig med info på namrom > Philips Hue kombo noe sted på nettet. 

 

Har koblet opp et tidligere system, med Hue bridge og diverse lyspærer som virker helt uten problemer. Har også en led-strip fra Philips koblet opp mot dette. Det jeg skal gjøre er å montere ledstriper i et nedsenket "galleri"-tak. Noe "alla" dette:

spacer.png

 

På grunn av tilpasninger i denne infelte himlingen passer ikke philips hue LED optimalt inn. Så jeg har gått for Namron sitt LED-strip system, som jeg ble fortalt er kompatiblelt med Philips Hue. Har testet tilkobling opp mot Hue-Bridge uten problemer. Og hele tilkoblingen virker stabilt og funskjonelt. Alle funksjoner fungerer optimalt, som dimming og av/på slukking og fargejusteringer. Men har ikke klart å få Hue-Sync til å fungere opp mot Namron sin ledstripe. Altså funksjonen hvor musikk/filmer synkroniserer i takt med lyden etc.. Noen som har noen kjennskap til dette? Er det noe som ikke er kompatibelt mellom de to leverandørene eller er det en manglende oppdatering?

Endret av SindreBergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Heisann, vekker litt liv i denne da jeg har samme oppsett:) Namoron LED Dimmer 200W og Philips Hue Bridge.

 

Fungerer i alle rom men i går kjøpte jeg to til Namron Led dimmer 200w og koblet til en spottskinne. (har 2-3 helt like spottskinner i andre rom som fungerer ypperlig med Namron dimmeren men eksakt samme antall spotter). 

Jeg legger dimmeren inn i philips hue og alt fungerer når jeg stiller styrken på lys i app. Men med en gang jeg justerer lyset på selve dimmeren justeres lyset til 50% og begynner å "flikke". etter dette går det ikke å stille på lyset i appen eller på dimmeren. Når jeg stiller på "max" justeringen på selve immeren går lyset opp til 100% igjen men med en gang jeg justerer på lysstyrke i app eller på dimmehjulet så oppstår det samme. Om jeg resetter dimmeren, sletter den i Hue og legger den inn på ny skjer det samme igjen.

 

Noen som har vært borti dette?

 

takker for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 11/01/2021 at 10:44, braekk said:

[mention]hbhutta [/mention] Du kan bruke både K8 bryter og Philips Hue app. Det er slik jeg bruker det. Bruker dog 10% av tiden brytere og resten app og automatisering via tidspunkter eller bevegelsessensorer. Les lenger opp i tråden om de innebygde ulempene ved miks bruk bryter og app. Og til dels dårlig kompatibilitet fra Namron sin side.
Sjekk denne YouTube videoen. Den inneholder alt du trenger for å sette det opp:
 

Hei @braekk, får ikke dette til. Kjenner du til noen firmaer som er gode på automatisering av Zigbee og Hue? Har du evt mulighet og lyst å ta en titt på det? Jeg holder til på Lillestrøm. 

 


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hbhutta skrev (23 timer siden):

 


 

Hei. Skulle gjerne ha kommet å sett på det, men bor i Stavanger dessverre… Kjenner ikke til noen i ditt område som kan dette.

Om du følger videoen til punkt og prikke skal det ikke være noe problem. Jeg har fjernet og lagt til både piller og brytere på mitt system uten problemer. Hvor er det du sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.