Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Philips Hue / Namron ZigBee dimmere


braekk

Anbefalte innlegg

Oppsettet mitt er som følger:

Trådløst nettverk: Google Wifi x 3

Philips Hue Bridge

22 Philips Hue pærer (E27, GU10, Led strips)

5 Philips Hue bevegelsessensorer

12 Namron ZigBee dimmere

4 Namron ZigBee brytere (3 x 4 kanal og 1 x 2 kanal)

 

Når jeg aktiverer en preprogrammert "Scene" fra Philips Hue app slår ett eller to lyskilder tilkoblet Namron dimmer seg ikke på. Dette skjer ca halvparten av gangene eller litt sjeldnere. Det gjelder kun lyskilder tilkoblet Namron dimmere. Det skjer aldri med noen av Philips Hue pærene. Det samme skjer på et gjestebad med Philips Hue bevegelsessensor, en E27 Philips Hue pære og to lyskilder tilkoblet Namron dimmer. Halvparten av gangene tenner ikke lyskilde koblet til Namron dimmer.

Problem nummer to er ved miks bruk av app og veggbryter. Når en lyskilde tilkoblet Namron dimmer er programmert til å slås av ved aktivering av scene vil den ikke tenne igjen ved ett klikk på Namron veggbryter. Da er dimmer satt til 0 og jeg må fysisk holde inne knappen i noen sekunder for å få lyset på. Veldig irriterende.

 

Noen som har vært borti dette? Tror kanskje at problem nummer to er dårlig design, men problem nummer en må være noe annet. Kan det være avstander mellom bro og dimmer som er problemet. Avstanden er 6-15 meter ca. Noen med fri sikt til Philips Hue bro. Eventuelt noe med Google Wifi nettverket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Philips Hue Bridge som ikke er helt på bølgelengde med Namron. At det er kompatibilitetsproblemer.

Du sier du har laget en scene, men hvordan har du gruppert lyskildene? Er badet definert som et rom der både hue pæren og namron dimmer er inkludert og så setter du bevegelsesensor til å slå på lys i rom istedenfor å slå på hver enkelt lyskilde?

Det er en stund siden jeg rotet med Hue Bridge så jeg husker ikke igjen hvordan en setter opp scene og rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Du sier du har laget en scene, men hvordan har du gruppert lyskildene? Er badet definert som et rom der både hue pæren og namron dimmer er inkludert og så setter du bevegelsesensor til å slå på lys i rom istedenfor å slå på hver enkelt lyskilde?

Det stemmer. Gjestebadet er et "Rom" og bevegelsessensor aktiverer en "Scene".

Mens jeg skrev forrige innlegg slo det meg at det var verdt å prøve å gjøre det om til "Sone" og prøve med det. Skal teste litt og se om det utgjør noen forskjell. Det er bare tre muligheter med bevegelsessensor. "Alle lys", "Rom" og "Sone".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee har gruppefunksjonalitet og hvilken gruppe en lyskilde tilhører ligger lagret i hver enkelt lyskilde. Så når en slår på lyset i en gruppe så sendes det ut en "broadcast" som hver lyskilde fanger opp, sjekker om det angår denne ved å se på gruppenummer og utfører eventuellt kommandoen.

Alternativet er at det sendes individuelle kommandoer til hver enkelt lyskilde.

Jeg vet at når du lager rom/soner i Hue Bridge så vil denne opprette gruppetilhørigheten direkte i pærene. Men om dette er noe Philips Hue Bridge også gjør med 3. parts utstyr vet jeg ikke noe om. Men det er en viss mulighet for at Hue Bridge behandler Hue pærer og Namron dimmere forskjellig. Hue dimmere og hue bevegelse sensorer blir også satt opp i grupper sånn at disse skal i prinsippet virke selv om hue bridge er avslått. Jeg bruker Home Assistant sammen med deconz og disse har også denne funksjonaliteten. Men der må jeg sette det opp manuellt i motsetning til Hue Bridge som gjør dette automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene dine. 
Det hjalp ikke å bruke sone kontra rom i hvert fall. 
Litt rart av Elektroimportøren å reklamere med Philips Hue kompatibilitet når det fungerer såpass dårlig som det gjør hos meg nå. 
Vurderer å levere tilbake alt Namron å kjøpe noe annet.

Finnes det andre måter å få det jeg har til å fungere skikkelig? Eventuelt andre dimmere eller broer som kunne gjort at det fungerer? Liker Philips Hue og ønsker å fortsette med det. Hvordan er det med Futurehome og Philips Hue kompatibilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg driver å skal koble opp et lignende system og har foreløpig tittet på sunricher og nordtronic dimmere https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer

 

https://www.proshop.no/?s=zigbee

 

Etter det du skriver skal jeg holde meg unna namron

Endret av gladiåbygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det lov å snike inn ett spørsmål angående de samme produktene over, da jeg ser du har god erfaring med dem...

 

Nettopp lagt opp spotbelysning i taket med zigbee dimmer, og skal koble dette opp mot namron 4 kanals bryter og Hue app...

Finner de ulike "instruksjonene" noe forskjellige, og får ikke ting helt til å fungere sammen. 

 

Hue app og dimmer får jeg koblet sammen ved å trykke 5 ganger på reset knapp - da dukker de opp i Hue appen. 

får da alle 3 sonene koblet opp og kan styre  via telefon/app. 

 

Skal så koble til namron 4 kanals bryter, og "tror" jeg får lagt til denne til Hue app. Trykker så 4 ganger på dimmer puck og kobler til bryter... Det går bra, og får koblet til, men da får jeg ikke kontakt med lysene via app... 

 

Hva gjør jeg galt?

Takk for svar, 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er helt motsatt,

Philips Hue Bridge og namron zigbee dimmere fungerer (for meg) *helt* optimalt. Nå skal det sies at jeg ikke bruker hue-appen annet enn for å parre nye devicer, da jeg har en Homey som er integrert mot Philips Hue Bridge.

 

Men det har ihvertfall fungert helt uten feilslag siden montering for ca 2 mnd siden.   Jeg har masse "flows"/scener i homey hvor jeg håndterer flere devicer samtidig, og det har aldri skjedd at ikke alt reagerer helt instant. 

Det skal sies at dette er enden på en lengre historie hvor jeg hadde et frustrerende halvt år med ustabilitet , da med Homey -> Namron Z-wave-dimmere, så jeg er ganske fintfølende for om ting ikke fungerer som det skal.

Men etter at jeg til slutt byttet alt til Namron Zigbee og (på elektroimportørens anbefaling) satte en philips hue inn som gateway er alt helt strålende.

Jeg  har forøvrig ca 15 zigbee-devicer spredd rundt i huset (12 zigbee-dimmere, + noe ikea-greier), så dekningen skal være ganske fornuftig.

 

Ville bare gi mine "two cents" ang Namron zigbee dimmer og philips Hue bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er det lov å snike inn ett spørsmål angående de samme produktene over, da jeg ser du har god erfaring med dem...
 
Nettopp lagt opp spotbelysning i taket med zigbee dimmer, og skal koble dette opp mot namron 4 kanals bryter og Hue app...
Finner de ulike "instruksjonene" noe forskjellige, og får ikke ting helt til å fungere sammen. 
 
Hue app og dimmer får jeg koblet sammen ved å trykke 5 ganger på reset knapp - da dukker de opp i Hue appen. 
får da alle 3 sonene koblet opp og kan styre  via telefon/app. 
 
Skal så koble til namron 4 kanals bryter, og "tror" jeg får lagt til denne til Hue app. Trykker så 4 ganger på dimmer puck og kobler til bryter... Det går bra, og får koblet til, men da får jeg ikke kontakt med lysene via app... 
 
Hva gjør jeg galt?

Takk for svar, 
 

Fikk varsling nå i dag (på e-post) at det var liv i tråden. Fant du ut av dimmer/bryter/bro? Beklager sen tilbakemelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering fra meg.
Problemene har jeg fortsatt og etter mye frem og tilbake med Elektroimportøren mener de at det er antall enheter på min Philips Hue bro som kan være problemet. Selv om jeg ikke har totalt 50 enheter (som er begrensningen i følge Philips) kan man visst likevel oppleve problemer som utarter seg som hos meg. Men det gjelder altså kun Namron tilkoblede lys som ikke lystrer. Vurderer å prøve med to broer og fordele enheter 50/50 og bruke app som Hue Essentials eller HueDynamic som takler flere broer i motsetning til Philips Hue app.
Problem nummer to ved miks bruk av app/bryter er en stor svakhet som de er klar over. Den kan ikke fikses...
Har også sendt en e-post til Namron. Har ikke fått svar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har 20 downlights i stua som jeg skal dele i 4 soner. Har kjøpt 4 zigbee dimmerpucker, 4 kanals Namron K8 bryter og 4 kanals Namron Fjernkontroll. 

 

Jeg ser at det finnes en YouTube bruksanvisning av elektroimportøren samt en bruksanvisning på elektroimportøren.no som heter Bratztech. Begge bruksanvisningene er forskjellige så jeg er veldig usikker. 

 

Noen som har satt opp en K8 bryter / dimmer og fjernkontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 20 downlights i stua som jeg skal dele i 4 soner. Har kjøpt 4 zigbee dimmerpucker, 4 kanals Namron K8 bryter og 4 kanals Namron Fjernkontroll. 
 
Jeg ser at det finnes en YouTube bruksanvisning av elektroimportøren samt en bruksanvisning på elektroimportøren.no som heter Bratztech. Begge bruksanvisningene er forskjellige så jeg er veldig usikker. 
 
Noen som har satt opp en K8 bryter / dimmer og fjernkontroll? 

Har satt opp mange K8 brytere og Zigbee dimmere. Dog ikke kjent med fjernkontroll da jeg bruker Philips Hue bro.
Sett dimmer i pare modus: Trykk reset 4 ganger (eventuelt slå sikring av og på).
På K8 bryter: Trykk kort på 1-tallet i den gruppen du ønsker å pare dimmer med. Hold inne 1 og 0 i gruppe 1 til LED lyser. Trykk kort på 1-tall i gruppe 2. LED blinker nå og tilkoblet lys blinker to ganger.
Til info så varer pare modus på dimmer i 3 minutter. I tilfellet du har flere dimmere i samme veggboks... Du kan da risikere å pare feil dimmer til gruppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering 2:
Da har jeg brukt to Philips Hue broer parallelt i 2-3 uker, og problemene har ikke forsvunnet, men de har blitt sjeldnere. Nå kan det gå flere dager med bruk før et lys ikke kommer på ved aktivering av en scene.
Har vært i kontakt med Elektroimportøren, men får ikke noe annet svar enn at jeg kan benytte meg av reklamasjonsretten. Jeg tror dessverre ikke at Namron er fullt ut kompatibelt med Philips Hue (selv om reklamen sier det).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting med Hue -hubben:

Alle dingser som snakker med den over ethernet MÅ bruke polling.

Det må da spørres spesifikt for hver enkelt status på alle dingser.

Så har man noen pærer og utstyr så blir det fort trafikk av det om man har flere telefoner med flere apper og annet som skal ha status inn og ut fra hubben.

 

Begrensningen ligger i API.

 

Med forbehold om at API har blitt vesentlig smartere de siste månedene..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting med Hue -hubben:
Alle dingser som snakker med den over ethernet MÅ bruke polling.
Det må da spørres spesifikt for hver enkelt status på alle dingser.
Så har man noen pærer og utstyr så blir det fort trafikk av det om man har flere telefoner og annet som skal ha status inn og ut fra hubben.
Begrensningen ligger i API.
 
Med forbehold om at API har blitt vesentlig smartere de siste månedene..

Hvorfor har jeg da aldri problemer med Philips Hue pærer?
Jeg har tidligere hatt ca 35 Philips Hue pærer på en bro uten noen som helst problemer. Og med mitt nåværende oppsett er det kun Namron produkter som gir problemer. Aldri problemer med Philips Hue pærer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@braekk Jeg bare nevner dette da Hue-hubben har noen kjente begrensninger mot omverdenen. Jeg vet ikke hvor mange telefoner og apper og systemer som prøver å snakke samen i dette tilfellet.

Jeg ga opp Hue-hubben da jeg prøvde å dra Hue-dimmer-fjernkontrollen ut av hubben. Det er umulig å ikke miste tastetrykk feks.

Det eneste ikke-Hue jeg har prøvd på hue-hubben er Ikea-pærer. Etter husken gikk heller ikke det like glatt som reklamen..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2020 den 12.27, quackyo skrev:

Min erfaring er helt motsatt,

Philips Hue Bridge og namron zigbee dimmere fungerer (for meg) *helt* optimalt. Nå skal det sies at jeg ikke bruker hue-appen annet enn for å parre nye devicer, da jeg har en Homey som er integrert mot Philips Hue Bridge.

 

Men det har ihvertfall fungert helt uten feilslag siden montering for ca 2 mnd siden.   Jeg har masse "flows"/scener i homey hvor jeg håndterer flere devicer samtidig, og det har aldri skjedd at ikke alt reagerer helt instant. 

Det skal sies at dette er enden på en lengre historie hvor jeg hadde et frustrerende halvt år med ustabilitet , da med Homey -> Namron Z-wave-dimmere, så jeg er ganske fintfølende for om ting ikke fungerer som det skal.

Men etter at jeg til slutt byttet alt til Namron Zigbee og (på elektroimportørens anbefaling) satte en philips hue inn som gateway er alt helt strålende.

Jeg  har forøvrig ca 15 zigbee-devicer spredd rundt i huset (12 zigbee-dimmere, + noe ikea-greier), så dekningen skal være ganske fornuftig.

 

Ville bare gi mine "two cents" ang Namron zigbee dimmer og philips Hue bridge.

Har du noen trådløse bryter fra namron?

Jeg har samme problem som braekk, trådløs namron zigbee bryter virker fint, men jeg kan ikke styre lyse fra philips appen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen trådløse bryter fra namron?
Jeg har samme problem som braekk, trådløs namron zigbee bryter virker fint, men jeg kan ikke styre lyse fra philips appen.. 

Har du lagt til dimmerne i Philips Hue appen på riktig måte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, braekk skrev:


Har du lagt til dimmerne i Philips Hue appen på riktig måte?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe, har akkurat gjort det nå etter jeg så video på youtube, ser ut til at det virker nå..🤞 Var det det du måtte gjøre å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig ikke. Jeg har problemer med at ikke alle lyskilder tilkoblet Namron dimmer responderer på aktivering av scene i Philips Hue app, men det har blitt betraktelig bedre etter at jeg gikk over til to Philips Hue broer


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/01/2021 at 12:47, braekk said:


Har satt opp mange K8 brytere og Zigbee dimmere. Dog ikke kjent med fjernkontroll da jeg bruker Philips Hue bro.
Sett dimmer i pare modus: Trykk reset 4 ganger (eventuelt slå sikring av og på).
På K8 bryter: Trykk kort på 1-tallet i den gruppen du ønsker å pare dimmer med. Hold inne 1 og 0 i gruppe 1 til LED lyser. Trykk kort på 1-tall i gruppe 2. LED blinker nå og tilkoblet lys blinker to ganger.
Til info så varer pare modus på dimmer i 3 minutter. I tilfellet du har flere dimmere i samme veggboks... Du kan da risikere å pare feil dimmer til gruppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

@braekktakk for svar. Jeg klarte å legge dimmerne riktig inn i K8 4-kanals bryteren fra Namron. Jeg har valgt å droppe fjernkontrollen og vil heller legge dimmerne / bryteren i Philips hue hub. Kan jeg styre dimmerne både via K8 4-kanal bryter OG Hue Hub? Hadde satt pris på veiledning og instrukser. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[mention]hbhutta [/mention] Du kan bruke både K8 bryter og Philips Hue app. Det er slik jeg bruker det. Bruker dog 10% av tiden brytere og resten app og automatisering via tidspunkter eller bevegelsessensorer. Les lenger opp i tråden om de innebygde ulempene ved miks bruk bryter og app. Og til dels dårlig kompatibilitet fra Namron sin side.
Sjekk denne YouTube videoen. Den inneholder alt du trenger for å sette det opp:




Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.