Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer (HS4) + Phoscon + Google Home stemmestyring på norsk. Går det? Hvordan?


Tom

Anbefalte innlegg

Jeg la til homeseer i google home appen.

 

Aktiverte voice som vist nedenfor, og kalte lyset for taklys i dette tilfellet. 

Dette i devicen som styrer lyset, ikke root. Dette er Heatit Z-dim og jeg brukte Light devicen.

 

image.thumb.png.34a84a8790a0512118cee6e91efb02b3.png

 

I HS4 er det også et lite merke på det som styres med google home. Tror ikke det var det i HS3

image.thumb.png.8e55668bd0ec9293f3ae305902feb7d1.png

 

Så er det egentlig bare å si: Hey Google, sett taklys 60% osv.

 

Jeg lurer på noe:

Jeg har noen google home hjemme, stue et soverom, bad mm.

Går det an å lagecdet slik at det kun er den google homen på soverommet som kan styre lysene på soverommet? Nå er det jo mulig å sitte i stua og styre lyset på soverommet, da jeg har en google home begge steder.  Alarm kommer heldigvis bare på den jeg snakket til da alarmtid ble lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Slabbedask skrev:

I HS4 er det også et lite merke på det som styres med google home. Tror ikke det var det i HS3

Nei. I begynnelsen tenkte HomeSeer at de skulle dytte absolutt alle devicer inn som talestyring. Men noen av oss (deriblandt meg) oppdaget at det fungerte dårlig når man har mange enheter, Alexa og Google Home var rett og slett ikke istand til å takle 2000 enheter.

 

Derfor er det nå motsatt: Man må selv aktivt skru på talestyring for de dingsene man vil styre med tale, og for å slippe mye dobbeltarbeid mtp. det, så ble det lagt på et ikon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Slabbedask skrev:

Går det an å lagecdet slik at det kun er den google homen på soverommet som kan styre lysene på soverommet?

Google Hom er er vel "rom-basert" som Alexa, er den ikke? Hvis jeg oppretter et rom i Alexa, og legger en Echo-enhet og lys inn der, så kan jeg si til den "Alexa, turn off lights", så skrur Alexa av lysene i det rommet.

 

Veldig sikker på at Google Home gjør det samme (mener jeg testet det på hytta). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Jeg droppet Phoscon, ser på meg ut som om bryterne jeg har installert (Busch Jaeger) bare fungerte sånn passe, og dermed er jeg tilbake med Hue Bridge + Homeseer igjen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

Google Hom er er vel "rom-basert" som Alexa, er den ikke? Hvis jeg oppretter et rom i Alexa, og legger en Echo-enhet og lys inn der, så kan jeg si til den "Alexa, turn off lights", så skrur Alexa av lysene i det rommet.

 

Veldig sikker på at Google Home gjør det samme (mener jeg testet det på hytta). :) 

Jeg har lagt alt som tilhører soverommet i et eget rom på google home appen. Dvs en google home, en dimmer og en wall plugin. Men nå sitter jeg i stua og slår av å på lyset oppe på loftet men stue google homen. Kan være greit for enkelte ting, men ikke lys.

Mulig det går an å stille inn i google home appen, men jeg har ikke funnet noe. I homeseer tror jeg ihvertfall det ikke er noen instillinger for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tom skrev:

Takk for innspill.

 

Jeg droppet Phoscon, ser på meg ut som om bryterne jeg har installert (Busch Jaeger) bare fungerte sånn passe, og dermed er jeg tilbake med Hue Bridge + Homeseer igjen.

 

 

 

Jeg tror ikke Phoscon har så mye å gjøre med Google Home, er vel homeseer google gir kommandoer til, som igjen sender/mottar fra Phoscon. Hvis jeg skjønner dette riktig da :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Slabbedask said:

Jeg tror ikke Phoscon har så mye å gjøre med Google Home, er vel homeseer google gir kommandoer til, som igjen sender/mottar fra Phoscon. Hvis jeg skjønner dette riktig da :D

 

Hei, joda, du har rett i det.

 

Men det jeg gjorde før (som jeg da vender tilbake til) var å kjøre stemmestyring via Google Home koblet til Hue. Alternativet er å droppe Hue i Google Home og heller da kjøre stemmestyring direkte via Homeseer... :)

 

Vet ikke hva som er best....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Moskus said:

"Best" er smak og behag.

Men du har nok mest muligheter via HomeSeer. Men de koeksisterer fint også. :) 

Fint, da har jeg noe å kose meg med i helgen :)

 

Men ett lite side spørsmål, hvordan navngi devices i Homeseer hvis formålet skal være å få dette til å være så enkelt som mulig?

 

F.eks så har jeg jo mange taklys i mange rom, og da blir det surr? Eller gir jeg de navn inklusive rom? F.eks. "Sov 2 Taklys" ?

 

 

Stue (rom, kun uike navn her så ikke noe problem...)

 - Kjøkken

 - Spisestue

 - Nisje

 - Karnapp

 - Gulv

 - Sjenk

 

Gang (rom)

 - Tak

 - Vegg

 

Sov 1 (rom)

 - Tak

 - Vegg

 

Sov 2 (rom)

 - Tak

 - Vegg

 

etc...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom skrev:

Fint, da har jeg noe å kose meg med i helgen :)

 

Men ett lite side spørsmål, hvordan navngi devices i Homeseer hvis formålet skal være å få dette til å være så enkelt som mulig?

 

F.eks så har jeg jo mange taklys i mange rom, og da blir det surr? Eller gir jeg de navn inklusive rom? F.eks. "Sov 2 Taklys" ?

 

 

Hvis jeg kaller et lys for taklys på soverommet samt et annet lys for taklys på stue.

Så tenner begge med "hey goole, slå på taklys" (google svarer at de har slått på "2 lys") Lysene er definert i ulike rom på google home appen, og jeg har en egen google home på både soverom og stue (de er også definert i hvert sitt rom på google appen).

Hadde vært kjekt om google home på soverom bare hadde tilgang til å styre lys på soverom, men jeg har ikke funnet noen løsning.

Blir så en må ha helt unike navn på alle lysene, og det er tungvindt. 

Rart hvis det ikke går an å dele det opp, men jeg har ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Moskus said:

Hvis du ikke har lest HomeSeer-skolen, så tipser jeg om den. :) 

 

 

Takk, har lest den, ett solid stykke arbeid det der.👏

 

Ser du der anbefaler å f.eks. kalle ett lys for "Taklys". Men hvordan vil dette da fungere mhp stemmestyring?

 

Hvis jeg da sier "Hey Google, skru av taklys" så dempes alle taklys?

 

Er det da bedre å kalle det "Taklys gang?" 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tom skrev:

Hvis jeg da sier "Hey Google, skru av taklys" så dempes alle taklys?

Hvis du tilordner den et rom (dvs både google home og lyset), så mener jeg den ikke skal det.

 

I HomeSeer har du også mulighet til å spesifisere en Voice Command, noe som overstyrer navnet på enheten som sendes til Alexa eller Google Home. Vi bruker Alexa, og Alexa snakker engelsk, så jeg overstyrer med engelske navn.

 

Når jeg da er i Kjøkkenet, er det en Echo-enhet der som heter "Echo Kitchen". Både "Kitchen light" og "Echo Kitchen" er lagt til samme rom. Da holder det å si "Alexa, turn off the light", så skrur Alexa kun av lyset i Kjøkkenet.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet litt nå. Kalte et lys "Taklys soverom" og et annet "Taklys gang"

Hvis jeg sier "Hey google" skjer følgende:

-Slå på lys --> alle lys på

-Slå på taklys gang  --> taklys gang på

-Slå på taklys soverom  --> taklys soverom på

-Slå av lys  --> alle lys av

-Slå av taklys gang  --> taklys gang av

-Slå av taklys soverom --> taklys soverom av

 

Men noen ganger når jeg sier taklys soverom av, kan også lyset på gang slåes av.

Kan virke som at google home er følsom på ordet "lys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du tilordner den et rom (dvs både google home og lyset), så mener jeg den ikke skal det.

 

I HomeSeer har du også mulighet til å spesifisere en Voice Command, noe som overstyrer navnet på enheten som sendes til Alexa eller Google Home. Vi bruker Alexa, og Alexa snakker engelsk, så jeg overstyrer med engelske navn.

 

Når jeg da er i Kjøkkenet, er det en Echo-enhet der som heter "Echo Kitchen". Både "Kitchen light" og "Echo Kitchen" er lagt til samme rom. Da holder det å si "Alexa, turn off the light", så skrur Alexa kun av lyset i Kjøkkenet.

 

image.png

Jeg har som sagt eget rom (soverom) for google home og lys, men alle google home enheter kan styre lyset. Romtildelingen er gjort på google home appen, i homeseer er det ikke gjort annet en å huke av for voice, samt satt et navn til taklys på voice command. 

NB, har sync devices også mellom forandringene.

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Når jeg da er i Kjøkkenet, er det en Echo-enhet der som heter "Echo Kitchen". Både "Kitchen light" og "Echo Kitchen" er lagt til samme rom. Da holder det å si "Alexa, turn off the light", så skrur Alexa kun av lyset i Kjøkkenet.

Samme hos meg, men med GH. 

Står jeg i gangen (har en Nest Mini der) og sier "slå på lys", så er det kun lyset i gangen som slår seg på.

Dette gjelder alle rom som har en "Google" 

Endret av TN82
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som slurvet litt, hadde ikke gitt testlyset rom i google home appen.

Så må funker det slik at google home styrer bare lyset i samme rom.

Men jeg ser hvis jeg sier "hey google, slå på/av alle lys" da slår samtlige lys under google kontrol av/på. Er  det noen metoder for å slå av dette?

Er jo greit, helt til en begynner å kødde, å mørklegge hele kåken :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har ikke funnet noen. :(

 

Vi hadde en innflyttingsfest etter ombyggingen for ca. et år siden. En mann til en kollega testet "Alexa, turn off all lights". Han så ut som om han hadde funnet gull... Veldig festlig! :P 

Hehe :D Litt kjedelig hvis en synes dette er morsomt i timesvis :D :D Blir litt Rema 1000 reklame av det :D  

Skulle egentlig hadd et partymode til huset, slik at Google/Alexa ikke hadde virket på lys, samt låsen til ytterdøren åpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Slabbedask skrev:

Hehe :D Litt kjedelig hvis en synes dette er morsomt i timesvis :D :D Blir litt Rema 1000 reklame av det :D  

Skulle egentlig hadd et partymode til huset, slik at Google/Alexa ikke hadde virket på lys, samt låsen til ytterdøren åpen :)

 

En ting, Harmony Huben slik som slå på/av pc osv. Den kan jeg aktivere på andre google home som ikke er i samme rom. Alt med Harmony er i samme rom på google appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.