Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

De støtter hverandre?


Gordon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer på om disse to produktene snakker i lag ?

 

gateway:

https://www.clasohlson.com/no/TellStick-Net%2C-gateway-for-smarthus/p/Pr364860000
 

device:

https://www.eldirekte.no/telldus-innfelt-mottaker-2x15kw-z-wave/cat-p/c/p10636140

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen :)

 

Støtter den nye telldus tellstick de gamle enhetene?

 

Har endel termometer rundt om.

 

ser den støtter 433 og Z -wave, de gamle enhetene er vell 433?

 

https://www.eldirekte.no/telldus-tellstick-znet-lite-gateway-v2/cat-p/c/p10636129?gclid=CjwKCAjwoc_8BRAcEiwAzJevte-m4E1MP0N6hqApjUUVQUKgspJSSCqALZmPNu9U959as6qVJbxE6RoC1MsQAvD_BwE

Endret av Gordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding.

 

Jeg har 2stk eldre panel ovner (1250w) som bare har vanlig tradisonell termostat.
Jeg tenkte å klippe av ledning til ovnene også installere TELLDUS Innfelt mottaker 2x1,5KW Z-Wave på ledningen med noen wago klemmer også putte alt inn i enn koblingboks som jeg plassere på baksden av ovnene.

Planen er å sette opp regler også styre bryteren med ekstern termometer.

Har dere noen betengligheter til denne løsningen sånn eletrisk?

https://www.eldirekte.no/telldus-innfelt-mottaker-2x15kw-z-wave/cat-p/c/p10636140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gordon skrev:

Kan jeg lage meg enn kort skjøteledning med enn slik plugg på?

Helst ikke, men hvis du har nødvendig kunnskap...

...

3 timer siden, Gordon skrev:

det ser ikke fint ut vist enn slik plugg står stikk kontakten.

 

Jeg har en del slike plugger i veggene, ingen har reagert på det.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg har koplet opp Tellstick znet v2 mot 1stk LCMR 433MHz for å styre ovn mellom +17Cog +20C. Dette virker sporadisk. 3-4 ganger ok og så feiler det igjen. Nexa tror at signalet er for svakt til å trigge bryteren. Har fått en del svada fra Telldus, så ikke mye hjelp derfra. Det ser ut til at systemet krever å trigge når temp = i.e. 17 eller 20C. passerer akkurat disse temperaturene. Dersom Telldus ikke er klar, klarer ikke LCMR å følge med. Iphone får signal og også på E-mail. Avstand fra controller ca 7-8m. Alle av/på bryterne som er montert fungerer OK på opptil 20m. Disse styres av evt.klokka. Må jeg kjøre flere pulser for av/på for å få Tellstick v2 og LcMR til å fungere. Eller er ikke systemet brukbart for å regulere temperatur. Dette skal jo være en meget enkel jobb. Temperatursensoren går på 433MHz. Ser ut av noen få uttalelser at andre har hatt samme problemer. Mottar gjerne forslag til løsning av problemet. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har ikke fått sett på konfigurasjonen enda, men jobber med automasjon styring til daglig det er viktig at du bruket <= eller => og ikke bare =, det som skjer vist du bare bruker = er at den trigger bare når målt verdi er identisk med setpoint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så AN-179 vil passe bra til Telldus Tellstick ZNet Lite v2 uten mye fixfaxeri. Og da skal du trykke kun 3 ganger på link key for å den inkludert? Kan ikke finne andre

parameter på noen av sidene til Telldus eller Nexa. Se også dagens oppsett nedenfor med LCMR-1000

 

image.thumb.png.e81213edeb117709adba0106a00da10d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjell45 skrev:

 Må jeg kjøre flere pulser for av/på for å få Tellstick v2 og LcMR til å fungere. Eller er ikke systemet brukbart for å regulere temperatur.

433 er ikke helt pålitelig. Da jeg hadde tilsvarende installasjon la jeg inn 2-3 repet med noen sekunder forsinkning, tror det var 10 og 20.

Når det finnes kabler svært nær kan det være problemet.

Plassering av motager bak en panelovn er ikke å anbefale. Metall og strømførende kabler skjermer for signalene.

 

AN-179 har fungert fint for meg for lys. Også LCMR1000 har fungert ok.

Ingen av disse er å anbefale for panelovner da de ikke tåler større last over tid. Max belastning over tid bør ikke overskride  50% av max last.

Jeg har stort sett gått over til z-wave og Heatit termostater, men sistnevnte er høyest diskutable.

 

Noen z-wave brytere starter inkludering straks de får strøm og da må telldus gjøres klar til å inkludere. 

Andre må ha tre trykk. Slikt står i bruksanvisningen for aktuell type.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da har jeg fått bekreftet at 433MHz ikke er helt pålitelig.

Ovnen er på max 350 watt og LCMR 1000 er montert midt oppe på veggen i en plast koplingsbox. Jeg har satt på en led lampe i parallell slik at jeg ser om spenninga er på eller av. Har brukt vanlig 2 leder installasjonskabel. Så kabler eller metall er nok ikke det store problemet. Snarere at Telldus kun er et hobbysystem med sine begrensninger. Alle Telldus z-wave bryterne virker OK innenfor 15-20 m. Skal jeg bruke en av disse pluggene blir det litt my Mikey Mus installasjon.

Jeg vet ikke hvordan en legger opp 2-3 repetisjoner eller forsinking ennå. Hvor finner jeg en beskrivelse av fremgangsmåten? Lurer også på om signalstyrken er for lav. Det var vel det Nexa trodde. Dessverre har jeg ikke utstyr for å måle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell45 skrev:

Da har jeg fått bekreftet at 433MHz ikke er helt pålitelig.

Tja... Det er et spørsmål om definisjoner. Jeg hadde glimrende stabilitet på systemet jeg hadde for 10-12 år siden (som i hovedsak var en kombinasjon av X10 og 433 MHz), men det var plagsomt å ikke være 100% sikker på at alt fungerte som det skulle.

 

Z-wave (og Zigbee) sender bekreftelser og man kan sjekke statusen. Det ER bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.