Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LED-lister vinklet opp i stuetaket


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

I stuen har jeg takspotter montert i en 15 cm forsenket "kasse" langs veggen, som er rundt 16 meter i omkrets på innersiden.

 

20201025_125349.thumb.jpg.4b9bdee43ae422e5598f0145c64530f0.jpg

 

Ettersom lyset i stuen likevel oppleves litt dunkelt, ønsker jeg å montere LED-lister på den loddrette overgangen mellom kassen til takspottene og taket i midten, vinklet opp mot taket for å bruke det som reflektor.  Litt slik som det venstre bildet her:  https://res.cloudinary.com/lyskomponenter/image/upload/v1529057632/Inspirasjon LED-striper/Stue_1.jpg

 

Jeg har ikke erfaring med LED-lister fra før av, så jeg ønsker tips til valg av striper og dimmere.  Fra før av har jeg skrudimmer på spottene, samt en vippebryter på en taklampe og på et par veglampetter.

 

Fruen ønsker mulighet for leselys, så tenker meg en varmhvit/kaldhvit stripe i hvert fall.  Tenker ikke at farger er så veldig aktuelt.  Tror ikke jeg trenger skrudimmer på LED-listen.  Tenker heller noe ala en flerkanals Namron Z-Wave bryterenhet, hvor jeg kan legge opp to av knappene til dimme opp og ned, og resten til forskjellige scener.

 

Hva slags LED-list og dimmer kan anbefales?  Siden det er 16 meter rundt, går det vel neppe med én LED-list og én dimmer.  Men alle dimmerne må jo nødvendigvis kunne utstyres i parallel / samtidig.  Og hvordan monterer jeg (les: elektriker der det trengs) dimmere og strømforsyning til de uten at det blir stygt og synlig?

 

 

 

 

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ØysteinHJ endret tittelen til LED-lister vinklet opp i stuetaket
1 time siden, Moskus skrev:

Hvit, Dim-2-warm, RGB(WW)? Adresserbare eller enklere?

Man kan gå seg vill i LED-stripe-jungelen.

Ja, det tar jo fort helt av hvis en snakker WLED og LED-lister kjøpt på Ali el.l. 😊

 

Adresserbare ser jeg ikke for meg at vil bli brukt. Men RGB kan jo være. Men WW i hvert fall (ikke dim-to-warm), så enten rein WW eller RGBWW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Har du personlig erfaring med om du bruker RGB og adresserbare LEDs i fellesområder? Eller blir det bare stående ubrukt? 

Min personlige erfaring er at RGB generelt blir stående ubrukt i "fellesområder". Det blir brukt på barnerom, og som show-off til jul ("se, jeg kan få stua rød") der naboene tenker sitt og ser en annen vei.

 

Sånne ting som ser kult ut men som i praksis ikke er det for andre enn en selv. Og knapt nok det.

 

Vi bruker mest WW-kanalen på de i stua, det er sånne rimelige fra eBay/Ali. De nye (ekstremt pene men også særdeles dyre) dim-2-warm vi har i spisestua skulle jeg gjerne hatt råd til å bruke overalt. :)  

 

 

Men RGB kan brukes til notifikasjoner som er viktige nok til å måtte få dem med seg. Koblet lydsensoren på barnerom til den da de var små, blink lilla var eldstejenta, blink rosa var den yngste. Så det fungerte. Lite blink blått var vaskemaskin. Rødt var ringeklokka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i dialog med forhandler angående kjøp av LEDs og kontrollere.  Han har foreslått Sunricher kontroller:  https://www.sunricher.com/zwave-dual-color-led-lighting-device-sr-zv9101fa-cct.html  Har ingen erfaring med Sunricher fra før.  Men lurte egentlig på Fibaro sin RGBW-kontroller.  Men hvordan er Fibaro-kontroller (eller andre kontrollere) mot Sunricher?

Endret av ØysteinHJ
Feil link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Jeg får ikke åpnet denne, men det er vel denne:

https://www.tronika.no/en/smarthome/zwave-products/z-wave-lighting-control/rgbw-controller-zv9101fa-rgbw.html

 

17 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Men lurte egentlig på Fibaro sin RGBW-kontroller

Jeg har noen av disse og de nyere versjonene fungerer smertefritt, de eldre har en bug som gjør at de plutselig setter opp en haug med assosiasjoner, også til noder som ikke finnes. Hverken senere versjoner av RGBW-moduolen eller RGBW2-moduler har dette problemet.

 

Så vidt jeg kan se så har Fibaro sin et par fordeler over Sunricher sin:

- Du kan få koblet knapper på den (som kan være praktisk).

-Fibaro sin er vesentlig mindre.

men

... Fibaro sin tåler sikkert mindre strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.