Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre varmtvannsbereder, dårlig ide?


Anbefalte innlegg

En av de større strømslukene i Norske hjem er jo det varme vannet vårt som alltid står klart. Selv når det er helt unødvendig. Dette er noe som av prinsipp irriterer vettet av meg for å være ærlig. Jeg har lenge godt med tanken om å automatisere berederen noe slik at vannet holder seg kaldt når det sjeldent er i bruk, men min far mener dette kan gi problemer med oppbygning av mikroorganismer i tanken. 

 

Noen som har erfaring med dette og kan bekrefte avkrefte? Selve reguleringen bør jo være helt fint å få til, men om det går på bekostning av tanken og vedlikehold så spørs det jo om det er så lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Salvesen said:

Noen som har erfaring med dette og kan bekrefte avkrefte? Selve reguleringen bør jo være helt fint å få til, men om det går på bekostning av tanken og vedlikehold så spørs det jo om det er så lurt. 

 

VVB bør absolutt ikke krype under 60 grader da det er minimum for å drepe legionella. Med mindre man ønsker varmere varmtvann av ulike årsaker (til skylling, raskt oppkok etc.) kan VVB stilles inn til dette. Ønsker man lavere temperatur på vannet ut fra VVB enn 60 grader (av hensyn til skolding av barn eller lignende) justeres dette med blandingsventil på VVB slik at det varme vannet blandes ut med kaldtvann før det når kranen.

 

34 minutes ago, Evelen said:

Lurer også på om det egentlig er lønnsomt. Når trenger du ikke varmt vann liksom?

 

Nattertid og når folk er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vell noe av det pappa ville poengtere tenker jeg, en må da altså "kaste vekk" ett lass av energi for å holde bakteriene unna? Litt synd i grunn, men jeg vill jo ikke måtte koke vannet jeg skal drikke heller.

 

ang når en ikke trenger varmt vann er det jo som nevnt over når en ikke bruker bolig. Det kan være nattestid, jobb, andre ærend og ferie/reise. 

 

Men hvorfor oppstår det ikke problemer med det kalde vannet og bakterier? Det blir jo liggende i rør? 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Akkurat de siste 30 cm, så har du vel forsåvidt rett i det :) 

 

Hehe da lærte jeg noe nytt i dag også :D

 

Men i tillegg blir det vell problemer med dusjing og vasking osv. Vill jo ikke ha bakterier overalt heller, strømprisen er det jo ikke noe å si på i dette landet men hater å kaste bort energi :P Men da er det jo ikke bortkastet allikevel :)

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Salvesen said:

Men hvorfor oppstår det ikke problemer med det kalde vannet og bakterier? Det blir jo liggende i rør? 

 

Bakteriene trives best der det er en viss temperatur. I VVB er det overflater hvor det kan vokse på en annen måte enn i rørene som stadig "skylles", selv om ikke det er noen garanti det heller. 

 

Nye varmtvannsberedere er i dag godt isolerte, det koster relativt lite å holde temperaturen ved like, sammenlignet med hvor mye det koster å varme opp nytt vann. Det vil derfor være lite å spare på å styre VVB antar jeg. Det vil ha større effekt å justere ned temperaturen i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrick skrev:

 

Bakteriene trives best der det er en viss temperatur. I VVB er det overflater hvor det kan vokse på en annen måte enn i rørene som stadig "skylles", selv om ikke det er noen garanti det heller. 

 

Nye varmtvannsberedere er i dag godt isolerte, det koster relativt lite å holde temperaturen ved like, sammenlignet med hvor mye det koster å varme opp nytt vann. Det vil derfor være lite å spare på å styre VVB antar jeg. Det vil ha større effekt å justere ned temperaturen i tanken.

 

Takker for god info, får se på justeringsmuligheter når jeg kommer hjem og logge litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nettopp skrev:

Stod vel i en test at varmetap lå på 2,5 - 6 kWh pr. år pr. liter volum på tank. Det er jo litt, men er nok ikke så mye å hente på korttidsstyring. Jeg slår av om jeg skal på ukes ferie eller mer.

 

Varmetap er jo en ting, men når det ikke trengs varmtvann store deler av dagen så er det jo litt ¨å spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går «varmetapet» rett ut i kjøkkenet, så vinterstid er det I praksis intet tap (fordi jeg bruker panelovner ellers). 

 

Hvis vi får nye måter å betale strømmen på, f.eks økt pris på høy effekt I gitte tidsrom, så kan du kanskje spare noen kroner ved å ha den avslått inntil noen timer ut på formiddagen, til alle andre har varmet opp dusjvannet sitt igjen ;-) 

Endret av Hilmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Salvesen skrev:

 

Varmetap er jo en ting, men når det ikke trengs varmtvann store deler av dagen så er det jo litt ¨å spare :)

Varmetapet er ikke bare «én ting», det er hele greia (med dagens måte å betale strøm på).

 

Det du evt sparer på er at vannet I tanken er kaldere enn vanlig og dermed er potensialet/delta mellom vanntemperatur og lufttemperatur mindre. Jo større forskjell, jo større varmetap. Men siden du må opp igjen i temperatur, så må du ta igjen det tapte minus det du vant på mindre delta. Så vidt jeg har skjønt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi får strømpriser som varierer i løpet av døgnet blir det penger å hente på å skru av berederen når strømmen er dyrest.

 

Men om du drar på 2-3 ukers ferie og huset står tomt så kan du jo la styringen skru på strømmen igjen et døgn før du kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

Når vi får strømpriser som varierer i løpet av døgnet blir det penger å hente på å skru av berederen når strømmen er dyrest.

Det er jo dette som blir trukket frem som kroneksempelet på at AMS er en så fantastisk idé. Nå skal vi alle skru av oppvarming og varmtvann når den er som dyrest, og verden vil bli et nytt, bedre og fantastisk sted å være.

 

Men fra spøk til alvor så har jeg også tenkt denne tanken. Hvis det skal være noen vits i automatisk strømmåling, så må jeg kunne skru av VVB på pristoppen av døgnet. Hvis det er rundt 16-18, typisk når vi lager mat, så er det jo ikke et tidspunkt det blir dusjet mye på. Men derimot kan det bli vasket opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør det være mulig å gjøre en teoretisk beregning på.

 

Jeg sjekka OSO, deres husholdningsberedere har et varmetap som ligger mellom 50 og 100 W for normale husholdningsstørrelser 100-200 L.

La oss for enkelhets skyld velge en tenkt 200 L bereder som har et varmetap på 100 W, og en effekt på 2000 W. 

http://osohotwater.no/images/stories/oso-files/pdf/Generell_produktinformasjon/ErP-produktinformasjon-NO.pdf

 

Formel for effekttapet er ganske enkel, W = (Tvann - Tomgivelser) x "faktor", der "faktor" består av areal, isolasjonsegenskaper og litt annet snacks (i dette tilfellet er faktor 2,22). 

 

Når vi slår av berederen vil den begynne å miste varmeenergi med en effekt på 100 W. 200 L vann som holder 65 C vil ha en termisk energi som er ca 10000 Wh (10 kWh) høyere enn romtemperert vann (20 C).  Så må vi også huske å ta hensyn til tiden det vil ta å varme opp vannet igjen. Orker ikke styre med likninger, men gitt at vi da er nede på kanskje 55 C etter noen timer så vil 2000 W behøve over 1 time på å heve temperaturen igjen til 65 C.

 

Jeg vil tro at man ønsker varmt vann både om morgenen og etter jobb. Rundt regnet har man da to "vindu" på 8 timer uten behov. Disse krymper til 7 timer når man holder av 1 time til å varme opp vannet igjen. 

 

Etter 7 timer har bereder mistet 700 Wh (0,7 kWh), resterende energi i tanken er 9,3 kWh, temperaturen er da fortsatt så mye som 62 C! (forenklet ved å holde varmetap konstant).

 

Hva har man så spart på å slå av? Det man sparer er et noe lavere varmetap pga. lavere temperaturforskjell mot omgivelsene. Så hvis man forenkler litt ved å benytte 63,5 som snitt-temperatur i perioden tanken var avslått, blir varmetapet redusert med ca 3,5 Watt. 

 

Ja, det var ikke så mye å skryte av for å si det mildt. Ganger man dette med 14 timer/døgn og 365 dager vil man sitte igjen med 18 kWh spart over året. 

 

Hvis man har en eldre, dårligere isolert bereder, og denne står i et rom som holder en lavere temperatur (og der man ikke får glede av spillvarmen), vil regnestykket kunne se litt anneledes ut. Men det er nok ikke her man skal legge innsatsen, for å si det sånn.

 

Tar forbehold om regnefeil! ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nettopp skrev:

18 kWh spart over året. 

... som med en gjennomsnittlig (og omtrentlig) strømpris på 85 øre pr kWh, blir 15,3 kr pr år. Altså skal du spare strøm lenge for å tjene inn de 600 kr det koster å styre herligheten (hvis man ikke bruker en Heavy Duty switch, som jeg ville gjort). Innsparingstid er 39 år, 2 måneder og 2 uker.

 

Spennende utregning (selv med en del forbehold)!

Med andre ord er det i praksis ikke noe poeng i å slå av VVB.

 

 

Men er det noen her som har effekt-utlesing på sin varmtvannsbereder? Da kan vi jo få bekreftet eller avkreftet en del antakelser her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo greit, men skulle gjerne også sett forskjellen I forbruk hvis jeg skrur den av noen timer. Det er jo bare å lage en enkel schedule det, så kanskje... 

 

Men det er best å gjøre det på vinteren , da er innetemperaturen mest stabil. Får ta en tur til Thailand snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på loggen på en Høyax Titanium, 120ltr, ca 2Kw.

Temperaturføleren ligger i toppen ved inn/ut tilkoblingen slik at temperaturen jeg viser til er ikke hva som er inne i berederen.

Det er ikke så vesentlig, det er forskjellene som er av interesse.

 

Etter forbruk på kvelden varmer den opp til 56 grader (Husk dette er ikke inne i berederen).

I løpet av natta slipper den temperaturen ned med 14 grader og det går da 6 timer før den kobler inn.

Hvis det da ikke er noe forbruk øker den kun med ca 4 grader, til ca 46 grader.

Det går da nesten 2 timer før den igjen "fyrer" ca 4 grader.

Etter forbruk øker den igjen til ca 56 grader.

 

Jeg kjøpte denne fordi den er bedre isolert enn andre og skal være litt "smart". Det ser faktisk slik ut.

Den står i et isolert skap i et oppvarmet rom.

 

 

Endret av arneolav
Skriveleif.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har logging på vår, men ikke så mye historikk foreløpig. Har endret til 15 min polling, så får vi se om det blir noen interessante data av det.

Forøvrig et beist av en bereder, 300 L, med 3 kW kolbe. Og her i huset bades det hyppig... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.