Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg må nok lage meg ett eller annet av caching som jeg setter imellom etter oppstart.

Det er det jeg gjør, det gjør at pluginen flyter fint når den kjører, men gjør at det kan ta en del tid å starte den.

 

Så for å oppsummere:

  1. Ved oppstart scanner plugin gjennom devicer for å finne Root-devicer.
  2. Ved "oppdatering" henter plugin først data for en dings (f.eks. en ovn? ;) ), og finner den tilhørende Root-device i en intern liste.
    1. Det sjekkes at Root-devicen enda finnes, og den blir opprettet hvis den ikke gjør (regner jeg med at du gjør allerede?)
    2. For hvert "dataelement" som skal oppdateres, finner nå HS devicene ut fra associated eller child-devicer.
    3. Hvis childdevice for det aktuelle dataelementet ikke finnes, blir den opprettet.
  3. ???
  4. Profit. :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Guahtdim endret tittelen til AdaxSeer 0.0.1.0
  • 2 uker senere...

Driver litt testing av AdaxSeer, og så langt fungerer det veldig bra!

 

Har et par spørsmål :

  1. Når jeg prøver å sette "heat point" på flere ovner i et samle-Event er det bare den første ovnen i sekvensen som blir oppdatert. Er det slik at man bare kan korrigere en ovn pr. "check of cloud" (som default er satt til 2 minutter)?
  2. App'en viser også strømforbruk. Kan man få dette inn i AdaxSeer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Go4IT said:

Driver litt testing av AdaxSeer, og så langt fungerer det veldig bra!

 

Har et par spørsmål :

  1. Når jeg prøver å sette "heat point" på flere ovner i et samle-Event er det bare den første ovnen i sekvensen som blir oppdatert. Er det slik at man bare kan korrigere en ovn pr. "check of cloud" (som default er satt til 2 minutter)?
  2. App'en viser også strømforbruk. Kan man få dette inn i AdaxSeer?

1. Jeg har bare en ovn så det kan godt hende jeg har gjort noe feil som gjør at man ikke får satt mer enn en ovn av gangen. Men etter hva jeg har skjønt så sender man ikke oppdatering til en enkelt ovn, men til det rommet ovnen er i. Så hvis det er flere enn en ovn i ett rom vil alle få samme temperatur.

Jeg skal kikke på dette når jeg får tid, men tør ikke love noe dato. Jeg har litt for mange baller i luften om dagen. Men send meg en god beskrivelse på hvordan du lager samleevent (tenk deg at jeg er stokk dum og ikke kan en ting om HomeSeer og lag en forklaring med bilder slik at jeg får med meg alle detaljene)

 

2. App'en til Adax benytter ett annet api enn det vi "vanlig dødelige" har tilgang til. Alt jeg får tilbake er Id, hjemId, romId, navn, varme av/på, temperatur i rommet og satt temperatur om varmen er satt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Go4IT skrev:

App'en viser også strømforbruk. Kan man få dette inn i AdaxSeer?

Strømforbruket er kun et estimat. :(

Du legger selv inn hvor stor ovn du har og hvor mye den trekker, og så regner Adax ut for deg hvor mye den bruker ut fra hvor lenge den er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Det er godt mulig dette ikke er plugin'en, men jeg ser at enkelte ganger blir ikke nytt setpoint mottatt av ovnen. Om det er plugin, API eller ovnen vet jeg ikke...

Jeg har sendt avgårde noen spørsmål til Adax om hvordan ting fungerer for å se om det er hos de eller hos meg. Ulempen er at jeg kun har en ovn så jeg får ikke testet dette fullstending på egenhånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, daniel.h.iversen said:

Logger du eventuelle 429 errors?
Adax har ganske strikte grenser på antall requester per minutt.

Nei, jeg logger ikke de spesifikt. Men nå er ikke Adax Api så veldig godt dokumentert på hva de forskjellige feilmeldingene betyr. Eventuelt så er det min feil siden jeg bruker feil verktøy for å se på api.

Men takk for tipset. Setter det på listen over ting jeg må legge til. Jeg håper også at jeg får svar på spørsmålene jeg har sendt de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tanken er å gjøre som følger med AdaxSeer (siden man er begrenset til ett kall i minuttet mot Adax api)

 

Ved klikk i applikasjonen eller events som stiller på en ting - "holde på" det som gjøres i 20-40 sekunder i tilfelle det kommer flere klikk/eventer og sende dette samlet inn. Mulig dette gjøres til en option som man kan velge å ha eller ikke. 

 

Legge til en action som kan brukes i events slik at man har mulighet til å stille på flere rom i samme kall.

 

Jeg er usikker på når jeg kommer igang med dette, men ser at det må gjøres siden det blir litt merkelig å ikke kunne endre på mer en en innstilling/device i minuttet.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Olex said:

Plages av en feilmelding i loggen, fra 5-6 minutter og opp til 30 minutters mellomrom.

Men det ser ut som at plugin'en virker som den skal.

Noen som ser det samme eller har ein forklaring på dette?

Takk.

 

Ole

 

image.thumb.png.2650a9b5a8e2494ad7f3a4ca009db324.png

 

 

Hvor ofte prøver du å hente data? Hva er settingen Default time between check of cloud (Plug-ins->AdaxSeer->General Config)?

Hvis den er 1 minutt eller lavere så vil du få problem med at Adax mener den henter data for ofte.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Guahtdim skrev:

Hvor ofte prøver du å hente data? Hva er settingen Default time between check of cloud (Plug-ins->AdaxSeer->General Config)?

Hvis den er 1 minutt eller lavere så vil du få problem med at Adax mener den henter data for ofte.

Den står til 2 minutter.

For øyeblikket dukker feilmeldingen opp hvert 30 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. 

Har du noen eventer som regulerer temperaturen som slår inn? Det som kan skje er at du gjør en regulering og mindre enn ett minutt etter dette prøver plugin å hente data. Da vil du få en slik feilmelding siden Adax ikke tillater mer enn ett request i løpet av 60 sekunder.

 

Jeg skal begynne å kikke litt mer på den plugin. Kanskje jeg finner noe. 

Jeg må uansett gjøre noe i forhold til kun ett request per minutt så det blir å lage noe caching eller noe for å unngå slike situasjoner.

 

Selv ser jeg at jeg har kun en slik feilmelding i løpet av de siste 3 dagene, men så er det sjelden jeg bruker den ene ovnen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen events.

Men spørsmålet ditt fikk meg til å sjekke, og jeg ser nå at jeg har satt opp "Device history" til å logge/lage ein graf over interntemperaturen i ovnen over tid.

Jeg antar at DH spør for ofte, jeg får fjerne den og se hvordan det går. 

 

Edit: kan slike data legges i ein cache og at da DH/events henter data fra cache?

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2021 den 13.10, Guahtdim skrev:

Jeg synes det er rart om Device History trigger oppdatering av device siden den normalt bare leser ut verdiene som ligger i HomeSeer.

Det ser ut som at det stemmer at Device History ikke var synderen.

Synderen antar eg er SDJ-Vstat.

Har satt SDJ-Vstat til å veksle mellom high heat point på 24 grader og low heat point på 16 grader.

En Fibaro motion sensor rapporterer temperatur til SDJ-Vstat som da endrer heat point på ovnene via AdaxSeer. 

Dette fungerer fint selv om eg da får nevnte feilmeldinger. 

 

Deaktiverte SDJ-Vstat (endret control device til ingen) og det gikk ett døgn uten feilmeldinger.

Satte control device tilbake til å styre heat point for ovnen, og feilmeldingene dukker opp hvert 30. minutt igjen.

Men det rare er at SDJ-Vstat er nå i "frost" (borte) mode og temperaturen i rommet tilsier ikke at det er kaldt nok til å sette heat point opp til 24 grader og dermed varme opp. 

Siste endring av heat point er i går kveld i følge AdaxSeer, den ble da satt til 16 grader som da er "frost"/borte modus. 
Tilsynelatende ingen endring av heat point på en stund, men feilmeldingene dukker opp allikevel. 

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil når det gjelder AdaxSeer så har jeg ikke fikset det slik at den blir oppdatert i HomeSeer idet man skifter verdi, men idet verdien faktisk har endret seg hos Adax. Derfor vil du ikke se noe i Device History siden kallet feilet, men ingen oppdatering ble gjort. 

 

Jeg har såvidt begynt å titte på problemet. Usikker på når jeg har noe fornuftig i havn. Det jeg bør få løst er følgende:

* Stoppe at endringer sendes til Adax hvis det er mindre enn 1 minutt siden sist endring.

* Lage en action for å kunne endre mer enn ett rom av gangen når man gjør det fra Event.

* Oppdatere HomerSeer lokalt med ny verdi selv om denne ikke er oversendt til Adax (eventuelt oppdatere idet oversendingen gikk ok)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Guahtdim endret tittelen til AdaxSeer 0.0.1.1
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.