Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmestyring Mill + Homey


Mart

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en panelovn fra Mill som jeg ønsker at skal styres basert på saker og ting i Homey. I prinsipp ønsker jeg å ha et standardprogram og så overstyre dette f.eks. hvis jeg har hjemmekontor (opp med varmen midt på dagen), vi er på ferie (lat på minimumsnivå gjennom hele døgnet eller lignende. 

 

Mill har jo en app som lar meg lage oversiktlige programmer, men såvidt jeg forstår kan ikke Homey velge MELLOM disse. Hva er da den beste måten å gjøre dette på ?

 

1. Lage standardprogram i Mill-appen og lage assosiasjoner som ved hjemmekontor/ferie setter temperatur direkte basert på definerte klokkeslett, og så stille tilbake til standardprogram når dagen/ferien er over.

2. Definere både standardprogrammet direkte i Homey med en mengde assosiasjoner basert på klokkeslett + samt hjemmekontor/ferie assosiasjoner som på en eller annet måte overstyrer standardprogrammet. (I så fall, hvordan kan la enkelte assosiasjoner overstyre andre?)

3. Bruke tredjepartsapper i Homey for å gjøre alt dette? I så fall hvilke?

 

Jeg er ny på Homey, så kjenner ikke apputvalget eller best-practice for å gjøre slik ting som dette. Er generelt litt redd for at det å gjøre litt i MIll-appen og litt i Homey vil kunne skape trøbbel, men det blir jo ikke spesielt oversiktlig å se hvilke temperaturer på hvilke tidspunkt i Homey.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg endte ganske fort opp med å styre Mill-ovnene utelukkende fra Homey - og det fungerer brillefint.
Nå er det ikke mer avansert enn at jeg stiller ned temp på natt, og opp på morraen, forskjellige triggerpoints i uke og helg. Man kan overstyre rett på ovnen, og det vil bli resatt ved neste automatiske flow.
En egen "hjemmekontor"-flow  som man bare trigger manuelt fra Homey-app'en ville f.eks kunne sette opp temperaturen til 23, og så vil det de vanlige Flow'ene som trigger på tidspunkter stille tilbake igjen neste gang de slår til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har ikke gjort så mye fancy med ovnen foreløpig, men styrer nå direkte fra Homey -- men gang i blant vil den ikke respondere på flows eller manuelt i Homey, så da må jeg inn i Mill appen å herje litt for å få det i gang igjen.

 

Veldig nysgjerrig på hvordan du overstyrer direkte på ovnen? Såvidt jeg forstår må man skru av wifi-delen for å fysisk kunne skru på gradene på ovnen og da kan jeg vel ikke få den til å respondere fra Homey igjen før jeg manuelt skrur wifi på igjen? Eller finnes det noen triks her som jeg ikke kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Mart said:

Veldig nysgjerrig på hvordan du overstyrer direkte på ovnen? Såvidt jeg forstår må man skru av wifi-delen for å fysisk kunne skru på gradene på ovnen og da kan jeg vel ikke få den til å respondere fra Homey igjen før jeg manuelt skrur wifi på igjen? Eller finnes det noen triks her som jeg ikke kjenner til?

Nå kjenner ikke jeg Homey, men har en Mill-ovn styrt fra Home Assistant som fungerer fint. Erfaringen er at hvis man skal kunne styre ovnen fritt fra HA eller direkte på ovnen må den være koblet til i appen til MIll uten å tilknyttes et rom. Altså må den være lagt til som en uavhengig enhet eller hva det heter (independent device). Jeg kan stille temperatur direkte på ovnen og få det oppdatert til HA og motsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.