Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigger event på S2 på Aeotec Nano Dimmer


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Jeg har en Aeotec Nano Dimmer som jeg endelig tenkte jeg skulle benytte S2 på.  Hadde en uheldig situasjon hvor lyset slo seg av mens guttungen (som er mørkeredd) satt i badekaret.  Så tenkte jeg skulle ha en vippebryter på S2 som kan sette en virtuell device, som i praksis aktiverer eller deaktiverer automatisk slukking av lys.

 

Fikk montert opp bryteren i går.  Men jeg kan ikke finne noen vei hvordan jeg kan lese ut tilstand på S2.  Ser at jeg kan assosiere gruppe 4 (som er S2).  Men går det an å assosiere gruppe 4 til HomeSeer, og deretter rute meldinger mottatt til en virtuell device på noe vis?  Er ikke så voldsom dreven på z-wave-assosiasjoner enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om du får til dette med en Aeotec Nano Dimmer siden det ikke ser ut som om den støtter Scenes. Om den hadde støttet Scenes, slik som Fibaro Dimmer 2, så ville du hatt en egen Scenes-device i HS som hadde satt "scener" basert på forskjellige trykk på S1 og S2 (S1 enkelt klikk, S2 dobbelt klikk, S2 hold osv...) Disse kunne du benyttet til å trigge Eventer.

Ser ut som om S2 kun kan benyttes til å styre direkte assosierte Z-wave enheter. Men har du forsøkt å assosiere gruppe 4 til Homeseer og kjørt er Rescan? Om du da får opp en dimmer-device til, slik man får med Fibaro Dimmer 2, så kanskje du klarer på benytte denne på noe vis i en event...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.  Ja, begynner å tenke jeg burde valgt Fibaro Dimmer 2 i stedet.

 

Har assosiert gruppe 4 med HomeSeer, og så gjort en rescan.  Men det blir ikke lagt opp noen flere devicer så langt jeg kan se.  Men den ekstra assosiasjonen blir nevnt i loggen i hvert fall.  Er dog usikker på hva jeg kan gjøre med det, om noe.

 

2018786712_2020-10-2711_01_31-Log.thumb.png.69d6c5ea8a0949a27c45160b6e67f23d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Aeotec support, som bekreftet at det ikke går an å bruke S2 på Nano Dimmer til å kontrollere scener og slikt:

 

Sitat

Unfortunately, the nano dimmer is not able to control a scene. You can only use S2 to control other devices via an association group.

 

Så da blir det å bytte til en Fibaro Dimmer2 i stedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til Fibaro Dimmer 2.  Da fungerte det meget bedre.  Har en virtuell device nå som settes av S2 på dimmeren, og som sjekkes nå det skal eller ikke skal slås av taklys. 

 

image.thumb.png.404929bcdae693c21aba53f96a370954.png

 

Men jeg har en Light 2 device som lever sitt eget liv nå.  Virker som at Dimmer 2 støtter to dimmer-devicer.  Så langt jeg kan se i manualen så har dette med motoriserte rullgardiner/persienner å gjøre, for å styre de opp og ned.  Men denne modusen (parameter 26) er ikke aktiv.  Antar jeg bare kan ignorere disse verdiene?  Eventuelt kan jeg vel bare slette den devicen i HomeSeer, antar jeg.

 

Fant heller ikke ut hvordan å kombinere momentary switch og toggle switch.  Både S1 og S2 var enten momentary eller toggle.  Så siden jeg har impulsfjær på S1, må jeg nesten trigge på S2 Hold og S2 Released for å sette auto-slukk-devicen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.