Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Starten av et smarthjem


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i starten av å begynne å automatisere hjemmet og har landet i første omgang på å begynne med belysning.
Jeg har Varmepumpe (ikke nye, så her er jeg ikke låst til et merke da dem mest sannsynlig må skiftes snart), verisure (ingen yale enda), og Philips hue + Bridge og Google assistant.

Kommer til å bytte ut mye og oppgradere existerende ting slik at jeg kan automatisere heimen best mulig.


Jeg må legge en plan her, jeg ønsker at alle mine systemer som blir installert, skal virker under samme tak, dette taket er Google Assistant. All belysning ønsker jeg i hovedsak går via HUE der jeg igjen kan styre (om nødvendig) via Assistant.

Første problemet jeg støter på er jo lysbrytere og dimmere. Vet Hue har sin egen "dimmer" men dessverre kan jo ikke denne erstatte de integrerte på en god nok måte.
Da må jeg ha alternativer som funker med HUE, etter mye søk ser jeg at "Namrom" sin Zigbee 8 bryter kan fungere flott inn i dette systemet, og at jeg i tillegg kan få dimmer moduler til denne som kan gjøre at jeg kan koble "ikke hue" produkter til samme funksjonsnett (HUE). Virker dette systemet godt(Namron)? Noen som har noen meninger her? finner ikke andre produkter som har samme støtte virker det som? Noen som har brukt denne mot hue? 

Ellers er det andre systemer jeg burde vurdere som både løser dette problemet og kanskje har flere moduler og funksjoner mot andre deler av "smarthjemme" som kan være en fordel?

Ser og mange her driver med endel egenkoding. Er det enklet å få endel simple funksjoner fra verisure til å fungere via Google Assistant?

Kravet for alle forslag er at det skal fungere samlet mot et system (Google Assistant først og fremst). Men er og åpen om det er alternativer som kan fungere bedre andre f.eks Amazon sin alexa.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sionic skrev:

Jeg må legge en plan her, jeg ønsker at alle mine systemer som blir installert, skal virker under samme tak, dette taket er Google Assistant

Taleassistenter er festlige hjelpemidler, men det er ikke der jeg hadde lagt all automasjonen.

Verken Alexa eller Google Home (eller Homekit) er egentlig særlig smarte, men de er utmerket til å kunne styre noe annet smart. :) 

 

Hvis du vil ha noe enkelt, kan man se på f.eks. Homey. Eller FutureHome. Og så kjøper man utstyr som er støttet av det. Både Homey, FutureHome, HomeSeer, Home Assitant og mange flere støtter Google Home (og Alexa), og det er en enklere måte å styre det på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, petersv skrev:

Flest muligheter og enklest betjening er motstridende krav. Hvis førstnevnte er viktigst, kan du prøve Home Assistant.

Vel, nei det er det ikke :P skrev forøvrig "enkel i betjening"
Men fint om svarene jeg får grunn hvorfor :) Om "homey" er mer avansert, hva skiller da Homey fra Home Assistant?

Fint om noen og kan svare på spørsmålet om lysbryter :)

 

Endret av Sionic
tilleggspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sionic skrev:

Om "homey" er mer avansert, hva skiller da Homey fra Home Assistant?

Homey er mer avansert enn Google Home, men det er i prinsippet alle løsninger. :)

 

Jeg har ikke testet Hue med en Namron-dimmer, men har tenkt å gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Homey er mer avansert enn Google Home, men det er i prinsippet alle løsninger. :)

 

Jeg har ikke testet Hue med en Namron-dimmer, men har tenkt å gjøre det.

 

 

Om du får testen den før meg si gi gjerne en tilbakemelding! Ser ut som det er en av få produkter som passer mitt formål her.

Har lest nå i mange timer om disse "basene", men bortsett fra endel preferanse snakk om hva folk "brenner" for og noen enkle forklaringer på hva de forskjellige kan gjøre, så savner jeg rett og slett en liste over alle pro og kons - så det faktisk går ann å sammenligne alle alternativer som finst på samme plass.

Skjønner bransjen gjør sitt for å fremme produktet, men lite for å faktisk forklare de reelle forskjellene. Føler det er litt Windows∕iOS/Linux fan-snakk som det var gamledager :P Du har iOS gjengen som ikke bryr seg veldig om begrensninger, men ønsker et visst set med funksjoner og at alt skal virke uansett. Så har du windows gjengen hvor du skal balansere brukervennlighet/grensesnitt med litt mer muligheter for egne tekniske løsninger. Så kommer kommer linux gjengen, som egentlig ikke bryr seg om hvordan ting ser ut, her koder de jo tross alt hver løsning selv, og forventer at det skal andre gjøre og, argumente dem kommer med er at "det blir så bra som du gjør det til selv" :P 

Om noen har tid og lyst, rams gjerne opp alle produkter og forskjeller mellom dem og hvilken "brukergruppe" desse bør høre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du de som ikke gidder gjøre sin egen research... :P, *host host*


Fra semispøk til alvor, det finnes mange sammenligninger av alle disse systemene, sjekk hva d finner og spør deretter spesifikke spørsmål om spesifikke features du da ikke har funnet svaret på. I prinsippet ber du noen andre nå gjøre en massiv jobb med å sammenligne massive systemer og systematisere det for deg, som du ser så får du liten respons på en slik forespørsel. Dette sagt som et velment generelt råd, ikke noe personlig, det er en felle vi alle faller i en eller annen gang.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, petersv skrev:

Og så har du de som ikke gidder gjøre sin egen research... :P, *host host*


Haha, vet ikke om du vil tro meg eller ikke, men har nå faktisk lest i over 20 timer om smarthjem hubber (minus når jeg la meg). Men når du ikke har faktisk prøvd desse løsningene selv og ofte får bare et navn på et produkt slengt ut. Er ikke dette et tema som er systematisk forklart på produkt vs. produkt basis. 

Mange av anbefalingene og testene som og er gjort er utdaterte ifht. dagens produkt marked.

Tek.no skriver jo dette i testen sin :

"
Homey kan være et livreddende produkt for deg som verdsetter friheten til å velge eller allerede har fylt opp kåken med smartdingser av ymse produsenter og kaliber. Men for deg som snarere er på planleggingsstadiet for et smarthjem, finnes det også andre gode alternativer som kan vurderes."
 

Jaha- tenker jeg da. Jeg er jo på planleggings stadie? hva andre gode produkter mener da dem er bedre? Så da dem snakket om Fibaro, at dette er en bra løsning. Men så skriver dem ikke mer, har heller ikke sett at den testen dem skulle komme tilbake til har komt... Finner heller ingen norske tester på home sentral 3 fra fibaro, bare en svensk test som forteller om mange barnesykdommer på den.

Håper du forstår at for noen som skal gjøre et førstekjøp er dette mer eller mindre et skudd i blinde om vi skal vite om dette produktet passer oss eller ikke... 

Dette gjelder alle andre merker jeg har blitt fortalt om og.

 

Endret av Sionic
Retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dele inn systemene i følgende:

Bruke penger istedenfor tid.

Bruke tid (på å lære) istedenfor å bruke penger.

 

Futurehome - ikke så mye å kunne lære seg. Det meste blir satt opp for deg. Men du har heller ikke noe store muligheter til å tilpasse etterhvert som du ønsker nye ting.

 

Homey, Smartthings - Ferdige hubber med endel muligheter til å sette opp løsninger. Mye pek og klikke. 

 

HomeAssistang, HomeSeer - Du anskaffer/kjøper software og må sørge for all hardware selv. Her har du mye muligheter, men du må også lære deg veldig mye i tillegg til at du må kjøpe maskiner og diverse sendere/mottakere for å få det opp å kjøre.

 

Hvis du søker her i Hjemmeautomasjon.no så finner du mye om de forskjellige systemene. Ingen her har orket å lage en liste med pros og cons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sionic said:

Håper du forstår at for noen som skal gjøre et førstekjøp er dette mer eller mindre et skudd i blinde om vi skal vite om dette produktet passer oss eller ikke... 

Så slik sett bør du først finne ut følgende: Skal jeg bruke tid på å lære meg ting eller skal jeg brenne av endel penger og få det fiks ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guahtdim skrev:

Man kan dele inn systemene i følgende:

Bruke penger istedenfor tid.

Bruke tid (på å lære) istedenfor å bruke penger.

 

Futurehome - ikke så mye å kunne lære seg. Det meste blir satt opp for deg. Men du har heller ikke noe store muligheter til å tilpasse etterhvert som du ønsker nye ting.

 

Homey, Smartthings - Ferdige hubber med endel muligheter til å sette opp løsninger. Mye pek og klikke. 

 

HomeAssistang, HomeSeer - Du anskaffer/kjøper software og må sørge for all hardware selv. Her har du mye muligheter, men du må også lære deg veldig mye i tillegg til at du må kjøpe maskiner og diverse sendere/mottakere for å få det opp å kjøre.

 

Hvis du søker her i Hjemmeautomasjon.no så finner du mye om de forskjellige systemene. Ingen her har orket å lage en liste med pros og cons. 



Takk for informativt svar.
Dette er svar som gir mer klarhet. :) 

Synd techmiljøet ikke har en slik oversikt over alle pros og cons på tvers av modeller. Dette tror jeg hadde hjulpet MANGE førstegangskjøpere!

Slik du beskriver det ser det ut til at Homey eller smart things er den som kan være mest rett for meg. Er det flere i den kategorien jeg burde vurdere?

Støtter Homey mer avanserte eller kall det kanskje gjerne enklere script om det er ønskelig? Slik som jeg har lest så langt er Smart Things mer simpel i automasjonen mens Homey kan om ønskelig kjøre enkle sjølv skrevne skripts  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Guahtdim skrev:

Så slik sett bør du først finne ut følgende: Skal jeg bruke tid på å lære meg ting eller skal jeg brenne av endel penger og få det fiks ferdig.


Jeg er nok en veldig klassisk mellombruker. Jeg er for avansert for de enkle løsningene men ikke avansert nok til de mest krevende :)
Så en god mix mellom godt brukersnitt og muligheten til avanserte løsninger er en nøkkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har alla kontrollenheter både sina för och nackdelar. Välj gärna Home Assistant om du tycker det är roligt att hålla på med Raspberry Pi och testa massa olika protokoll. SmartThings håller på med omläggning av hela sitt affärskoncept och även ekosystem. De har skrämt iväg sina tredjepartsutvecklare eftersom de avser att ta bort (eller åtminstone göra mindre flexibelt) möjligheten att installera egna tilläggsfunktioner. Homey har också sina egenheter som beror mycket på att mycket är utvecklat av tredjepartsutvecklare med i vissa fall bristande kunskap.
Om man vill göra det enkelt för sig och inte redan har skaffat massa prylar, så skulle jag själv nog valt en Homey och sedan satsat på enheter som garanterat fungerar bra med Homey. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 10.22, Sionic skrev:

Tek.no skriver jo dette i testen sin :

Jeg ville ikke lagt så mye vekting på Tek sine tester, de er ganske overfladiske.

Og det er kanskje ikke så rart, det krever ganske mye innsats å teste de forskjellige systemene opp mot hverandre.

 

Man må bare ta det systemet som virker å passe hver enkelt best.

Hvilke kriterier som passer en person best er det bare den enkelte som kan finne svar på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.