Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Relay 25A IP55 for VV-tank


Anbefalte innlegg

OlavT skrev (12 timer siden):

@GMTrevis

 

Ser at du korrigerer for unøyaktig effektmåling. Hva er dine erfaringer med hvor nøyaktig den er?

Den bommet en del (husker ikke hvor mye da det er en stund siden).

Justerte param 15 slik at effektforbruk traff ganske bra (ikke dønn men bra nok).

Tok noen tester ved å skru bereder AV/PÅ (når termostat i VVB ligger inne/er aktiv), sjekket så total effekt (hele huset) når bereder var AV og PÅ (sjekket kanskje 5 isj ganger for å sammligne verdier) for å finne hva VVB faktisk trakk (nært nok). Justerte param 15 slik at målt effek fra VVB rele traff det jeg hadde funnet ut at bereder trakk.

image.png.ad4cea3476ba9ea4824e1c7a0c8ba4f7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle skrev (9 timer siden):

ok, men du må jo bare ha borret et passende hull i boksen slik bildet til GMTrevis viser over?

Stakk et hull med syl, det er myk gjennomføring (dedikerte kablegjennomføringer i boksen) som klemmer rundt kabler slik at boksen forblir sputsikker.

Alle kabler sitter fastmontert med kabelklammer i vegg, de fremkommer akuratt ikke på bildet.

 

Nipler som klemmer på kabel er en mer robust løsning, det vil nok være et mareritt å montere for elektrikker da det er vannvittig lite å gå på av plass mot hoved terminalene... Boksen burde vært et lite snev større slik at det fakitsk blir plass til nipler, i allefall ved hoved terminalene.

Skulle jeg hatt boksen montert ute med nipler i boksen ville jeg vurdert en boks som er et snev større.

 

GMTrevis skrev (På 21.9.2022 den 18.23):

 

For å få inn param 19 måtte jeg resette node/rele'et for så å "replace failed device" for å unngå videre byks i node nr.

Skrev så 1 til param 19, ref. fig under.

Men det fungerer ikke, om jeg tar sikring til VVB når rele'et er aktivt, skrur rele'et seg på når sikring legges inn men rele'et skrur seg av igjen etter ca. 5 sek.

Overstyrer dette fra Node Red ved å sjekke om rele er AV, har ikke hatt noen betydning for min del men det burde fungert...

 

 

Vedr. siste firmware som skal huske siste tilstand:

Fikk siste innspill av Thermofloor nå i dag og rele'et husker nå siste posisjon ved strømbrudd.

Måtte endre param 13 fra default 2 til 0, nettopp sjekket at det fungerer.

Burde sikkert ha sett den tidligere men som alt ennet, er "alt" lett når man kan det....

image.png.16ba7c3f88ba763653b4e0ee6d8a8ecd.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/01/2022 at 14:13, GMTrevis said:

Det har også kommet en ny firmware, hvor man ved å trykke på lokal "bind" knapp, toggler rele' av/på + ny parameter (nr.19) som skal huske siste tilstand ved strømbrudd.

 

Hvilken firmware versjon er dette? Manualen på nett er for "Firmware version: 0.12" og der er ikke parameter 19 beskrevet. Kommer nye enheter som er i salg med den nye formware versjonen eller må de oppgraderes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (Akkurat nå):

 

Hvilken firmware versjon er dette? Manualen på nett er for "Firmware version: 0.12" og der er ikke parameter 19 beskrevet. Kommer nye enheter som er i salg med den nye formware versjonen eller må de oppgraderes?

Se innlegget til @GMTrevis på første side av tråden her

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GMTrevishar du gjort noe med configurasjonen til relet? Ser at det er negativ verdi på ampere målinga

 

image.thumb.png.f49c94e8a663c7113ba4fa28dbf9a3f9.png

 

Kjørte temporært tidligere med et Heatit 16A rele og snittet på rundt 3-5kwh/dag - med dette relet ligger jeg nå +/- på 12kwh/dag, kjører da med den oppdateringen du postet

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkaberg skrev (22 timer siden):

@GMTrevishar du gjort noe med configurasjonen til relet? Ser at det er negativ verdi på ampere målinga

 

image.thumb.png.f49c94e8a663c7113ba4fa28dbf9a3f9.png

 

Kjørte temporært tidligere med et Heatit 16A rele og snittet på rundt 3-5kwh/dag - med dette relet ligger jeg nå +/- på 12kwh/dag, kjører da med den oppdateringen du postet

 

@jkaberg Har ikke gjort noe annet enn tidligere beskrevet, legger ved fig. av param om det kan hjelpe noe.

Ser min param 17 er 47 (default=81?). Har ikke endret den så den må ha hatt verdi 47 med firmware jeg fikk. (mtp. det som står i liten skrift under param 17...).

Ligger på ca. 3-10kWt/d.

image.thumb.png.6dc343f85e3cfcc10f5d2266aaf112e5.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en HeatIt Z-Relay 25A (firmware 0.12) og har funnet følgende problemer:

 

1) Har koblet til en temperatursensor på inngang 1 og satt konfigurasjonsparameter 3 (Thermistor type for input 1) til 1 og parameter 7 (Time interval for reports sent about input 1) til 12 (120 sekunder). Har satt Multi Channel Association for Lifeline til controller. Til tross for dette kommer det ingen meldinger for temperatur til contolleren. Har satt parameter 10 (Time interval between meter reports) til 2 (20 sekunder) og det kommer meter meldinger til kontrolleren hvert 20. sekund.

 

2) Virker som om det er litt trøbbel med Watt som rapporteres. Koblet først til en halogen arbeidslampe og slo på releet. Ca 650 Watt ble rapportert. Virker ok. Plugget ut arbeidslampen og koblet inn en bærbar PC på lading. 435 Watt ble rapportert. Dette er helt feil. Har målt den til 63 Watt med en Aeotec Smart Switch 7 som virker mer riktig. Plugget så ut laderen til PC'en helt fra HeatIt Z-Relay 25A. Selv flere minutter etter utkoblingen så rapporteres forbruket fortsatt til 435 Watt. Slo så av releet og da falt Watt målingen til 0 umiddelbart. Satt så i laderen og slo på releet. Nå rapporteres det 441 Watt. Trakk så ut laderen igjen og den rapporterer nå fortsatt 441 Watt uten noen last koblet til.

 

Noen som har tilsvarende erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heatit Z-Relay 25A kan rett og slett ikke brukes for forbruksmåling. Det er omtalt tidligere i denne eller en annen tråd at Heatit sin support har innrømmet at sensor de har brukt ikke er nøyaktig nok, og at det ikke lar seg gjøre å fikse med firmware. Jeg opplevde at den rapporterte forbruk på 3-400W selv når termostat til varmtvannstanken var av. Når tanken varmet så rapporterte den alt for høyt forbruk også. Jeg prøvde å redigere parameteren for denne sensoren men uansett verdi gjorde det minimalt/ingen utslag. Dersom man har en fast last som ikke er termostatstyrt så kan man konfigurere en watt-verdi som benyttes istedenfor måling, men det fungerer ikke for en varmtvannstank for da vil releet rapportere f.eks. 2kW så lenge releet er på, uavhengig av om varmeelementet bruker strøm eller ikke.

 

Jeg har byttet mine Heatit-releer med Aeotec Heavy Duty. Får da korrekt forbruksmåling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristianml skrev (5 timer siden):

Heatit Z-Relay 25A kan rett og slett ikke brukes for forbruksmåling.

 

Ok,tenkte jeg skulle bytte fra Aeotec Heavy Duty 40A til HeatIt Z-Relay 25A på grunn av muligheten for temperatursensor.

 

Da ryker den planen og HeatIt Z-Relay 25A blir returnert på angrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (35 minutter siden):

Ok,tenkte jeg skulle bytte fra Aeotec Heavy Duty 40A til HeatIt Z-Relay 25A på grunn av muligheten for temperatursensor.

 

Da ryker den planen og HeatIt Z-Relay 25A blir returnert på angrerett.

Forståelig, frustrerende med dupeditter som ikke fungerer som forespeilet... 

En mulighet for å få forholdsvis nøyaktig energimåling er og korrigere effekten med param som tidligere beskrevet for så å opprette en egen energisensor for VVB som ser på korrigert effekt. Da får man energimåling som ønskelig, dog ikke fra selve enheten slik den burde gitt....

 

Vedr. temp. målinger som ikke oppdateres fra enheten har jeg dessverre ikke noe annet å komme med enn assossiasjoner som fungerer hos meg, ref. fig. under.

Lykke til så løser det seg alltid til slutt med den ene eller andre løsningen.

 

image.thumb.png.f8e942f5b94174222145f22e0944d662.png

 

image.thumb.png.df9958860625423046b8879884a0a016.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk reklamert så virker det nå som relet fungerer bra. Som flere har nevnt så måler relet feil, og etter litt testing har jeg endt med følgende mal sensorer basert på det relet gir meg av informasjon. Absolutt ikke ideelt, men bedre enn ingenting.

 

vaskerom_vvb_temp_corrected - min VVB (OSO Saga 300L) kan stilles etter temperatur, og her tar jeg rett og slett utgangspunkt i hva den indre termostaten i VVB er stilt på (i mitt tilfelle 80C) og korrigerer sensoren iht det. Plassering av ds18b20 sensoren er mot stålkaret rett ved siden av VVB sin egen sensor.

vaskerom_vvb_watt_corrected - som nevnt måles det feil, etter litt frem og tilbake endt jeg på malen under. Her korrigerer jeg etter om relet er på, og i tilegg fjerner jeg feil målinger.

vaskerom_vvb_consumption_kwh_corrected - riemann sum sensor for ihv korrigering av kWh med utgangspunkt i vaskerom_vvb_watt_corrected

 

Følgende er for Home Assistant:

 

- platform: template
  sensors:
    vaskerom_vvb_temp_corrected:
      friendly_name: "VVB temperatur justert"
      icon_template: mdi:coolant-temperature
      unit_of_measurement: '°C'
      value_template: "{{ (states('sensor.vaskerom_vvb_air_temperature_2') | float(0) + 26.0)  | round(1) }}" # vvb er satt til 80 grader.
    vaskerom_vvb_watt_corrected:
      unit_of_measurement: 'W'
      friendly_name: 'VVB effekt justert'  
      icon_template: mdi:sine-wave  
      value_template: >-
        {% if is_state('switch.vaskerom_vvb', 'on') %}
          {% set corrected_watt = states('sensor.vaskerom_vvb_electric_consumption_w') | float(0) - 354.0 %}
          {% if corrected_watt > 25.0 %}
            {{ corrected_watt }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}
        {% else %}
          0.0
        {% endif %}
 
- platform: integration
  name: vaskerom_vvb_consumption_kwh_corrected
  unique_id: vaskerom_vvb_consumption_kwh_corrected
  source: sensor.vaskerom_vvb_watt_corrected
  unit_prefix: k
  method: left

 

 

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har fått installert et HeatIT Z-relay og lagt inn Z-Wave JS UI i Home Assistant, men er ikke i stand til å få lagt inn de assossiasjonene som skal til for å få lest av løpende verdier for effekt, temperatur og fuktighet! Kan noen være så snill å forklare meg hvordan dere har fått dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Janski said:

Jeg har fått installert et HeatIT Z-relay og lagt inn Z-Wave JS UI i Home Assistant, men er ikke i stand til å få lagt inn de assossiasjonene som skal til for å få lest av løpende verdier for effekt, temperatur og fuktighet! Kan noen være så snill å forklare meg hvordan dere har fått dette til?

Typisk så gjøres dette ved å assossiere Lifeline til controller. Da burde som regel alle disse verdiene bli sendt til kontrolleren. Når det gjelder rapportering av effekt fra HeatIt Z-relay så er det veldig unøyaktig. Jeg var såpass misfornøyd med dette at jeg returnerte produktet og kjører Aeotec Heavy Duty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre dette med ADD GROUP i Z-Wave JS UI og meldinger kommer opp om at det blir gjort, også REFRESH, men ingen dukker opp i oversikten!?

 

Har andre her gjort det på samme måte eller har jeg misforstått helt?

 

Skjønner ihvertfall ikke hva jeg gjør feil. Har også prøvd å snakke med HeatIt support, men det er ikke mye hjelp å få der, dessverre. De mener at feilen ligger i Z-Wave JS UI og fraskriver seg alt ansvar.

 

På spørsmål så fikk jeg dessuten oppgitt at siste mikrokode hadde versjon 0.12. Men det kommer ingen parameter 19 opp hos meg!? Finnes det en uoffisiell versjon ute og går også?

 

Syns det er merkelig at produsenten ikke er mer engasjert i dette og kan hjelpe til. Skulle jo tro at det var et betydelig marked for Z-Relay under HA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Janski said:

Jeg prøver å gjøre dette med ADD GROUP i Z-Wave JS UI og meldinger kommer opp om at det blir gjort, også REFRESH, men ingen dukker opp i oversikten!?

 

Har andre her gjort det på samme måte eller har jeg misforstått helt?

 

Skjønner ihvertfall ikke hva jeg gjør feil. Har også prøvd å snakke med HeatIt support, men det er ikke mye hjelp å få der, dessverre. De mener at feilen ligger i Z-Wave JS UI og fraskriver seg alt ansvar.

 

På spørsmål så fikk jeg dessuten oppgitt at siste mikrokode hadde versjon 0.12. Men det kommer ingen parameter 19 opp hos meg!? Finnes det en uoffisiell versjon ute og går også?

 

Syns det er merkelig at produsenten ikke er mer engasjert i dette og kan hjelpe til. Skulle jo tro at det var et betydelig marked for Z-Relay under HA!

Bruk PC Controller fra Silicon Labs til å sette opp dette, så slipper du feilkilder. Jeg skjønner godt at HeatIt ikke kan drive support på alt. Det er jo ikke noen feil med HeatIt sannsynligvis.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fibaro Smart implant bruker denne som temp kabel. Det står ikke om dette er 10k Ohm. Noen som vet om disse fungerer med denne Heatit?

 

 

Dette er spec:

 

DS18B20 Cable

 

Single-bus communication, 

multiple sensors can share a data line

Compatible with Arduino UNO R3 / Mega2560

Arduino library: One Wire

Working voltage: 3.0V ~ 5.25V DC

Working current: 2mA (max)

Resolution: 9~12 bit programmable

Measuring range: -55 ~ 110 'C

Measuring accuracy: +/-0.5'C @ -10~+80'C; +/-2'C @ -55 ~ + 110'C

Output connector: XH2.54MM-3P

Output leads: yellow (DATA), red (VCC), black (GND)

Lead length: 1M/2M/3M/5M/10M/15M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Janski said:

ok, takk, så da regner jeg med at disse virker med Heatit, at de ikke har lagt inn noe smart slik at man må bruke Heatit original?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.