Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Musefelle i husautomasjon?


Anbefalte innlegg

Dette gjelder kjelleren på hytta. Nå har jeg hatt et røfte med å fange for til områdets ville dyr. Men det begynner å gå tregt. Og det passer bra for dette er hytte ved sjøen og derfor ikke så mye brukt om vinteren. Men jeg vil jo gjerne vite det om det blir få ledige feller. Og hva gjør man da? Selvfølgelig automatiserer man.

Jeg har tenkt på å sette opp kamera og alarmere med Zoneminder som allikevel er der. Men det er jo faderlig mye ressurser for å sjekke ei musefelle! Den utgår.

 

Så tenkte jeg å sette opp et PTZ kamera. Nå får man jo et rått kamera for 2,5Kpenger! Men det er jo ikke automatisk. Jeg må inn og sjekke manuellt. Den utgår også.

 

Neste tanke er å utstyre snepperten på musefella med en magnet. Sikret med vulketape så den ikke blir skutt over i motsatt hjørne av kjelleren ved tilslag. Dessuten en Aquara dør/vindu sensor. De sikret jeg meg et meget stort antall av før 350Kr. grensa ble bannlyst. Den tror jeg jeg går for om ikke noen kommer med en idé her som setter den i skyggen.

 

I tillegg må jeg ta en runde i dreibenken og dreie nye "forbøtter" i messing. Tror du ikke musefaan har begynt å tygge i filler fellene fra Clas Olsson før fella vinner!!

 

Endret av Einar
Feil butikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Einar said:

Ja. Jeg så på den. Men den fanger en mus og så må den ha tilsyn. Jeg trenger flere, og da blir det dyrt.
Jeg så på denne. men den har ikke WiFi, Z-Wave, Zigbee eller noe slikt.
https://www.clasohlson.com/no/Victor-Multikill,-elektrisk-musefelle/p/31-8822

 

Jeg har sett på denne og vurderer muligheten til å montere en 433hz sensor av noe slag på den. Årsaken til ønske om 433hz er meget lavt strømforbruk og at det ikke er behov for toveis kommunikasjon her. Alternativt en ESP av noe slag, men det krever mer strøm.

 

Alt man trenger er en måte å detektere når noe faller nedi oppsamlingskassetten og gjerne når den er full.

 

Da jeg ikke har sett nøye på den så vet jeg ikke hvordan den fungerer eksakt, men det burde kanskje være mulig å koble seg på den sensoren som allerede er der. Den skal jo kunne blinke når den er full osv, så det må jo være en eller annen sensor der fra før som man kan koble seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GAS said:

Aqara dør/vindu sensor er vel enkel å bruke her?

Smart :) Burde fungere fint det hvis man finner en sensor man kan koble seg på. Alternativt lage en løsning for det inni kassa.

Jeg har ingen Aquara liggende, men har noen 433'er så bruker det jeg har, men det vil uansett være samme prinsipp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store til Victor kan kjøres uten oppsamlingskassett, så blir den ganske selvgående i lang tid (om du skulle fange fler enn 10 mus)

 

Selv har jeg en 20liters bøtte med litt vann i og hjemmelaget "spindel" hengende på tverrs over bøtta som fungerer ganske bra.

Har noen "blink" kameraer som alarmerer om mus slik at jeg kan ta de vekk før det begynner å lukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Gjelsvik said:

Den store til Victor kan kjøres uten oppsamlingskassett, så blir den ganske selvgående i lang tid (om du skulle fange fler enn 10 mus)

 

Selv har jeg en 20liters bøtte med litt vann i og hjemmelaget "spindel" hengende på tverrs over bøtta som fungerer ganske bra.

Har noen "blink" kameraer som alarmerer om mus slik at jeg kan ta de vekk før det begynner å lukte.

Ett bilde hadde gjort seg for å få litt inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke noen bilder, men et par filmklipp.

 

En av fellen.

https://photos.app.goo.gl/5firvodCZA1MwaHh6

 

Og et par fra blink kameraene, er "bare nesten" filmer, da det sikkert ikke er så populært med video av ei mus som drukner her..

https://photos.app.goo.gl/E6Du3GtC1Ki9SpfL9

 

Gode klatrere:

https://photos.app.goo.gl/WrPgNkatVXP6rDUT8

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det blir nok 2 separate løsninger her.

 

Den med Aquara og en god gammel Rapp felle er vinneren! Litt fordi jeg har funnet ut jeg må ha en slik felle, da musa ikke bare har begynt å spise opp plastfellene. Det ser ut som de har tenkt å fortsette til de har fortært hele fella!!! Ergo må jeg ha noe som er litt mer tungt fordøyelig. Og det ser ut som treverk og stål ikke smaker så godt. Jeg fant etpar slike som med litt rustbanking ble brukbare. Og nå fant jeg at Felleskjøpet fortsatt selger dem!

Og det ble et kamera til. De er bare så herlig teknologisk overkill at det ikke går an å la vær. https://www.aliexpress.com/item/4000081782420.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dX2uUQ4 
Skal du bruke dem som webcam må du bruke Explorer. Men ellers funker de fint i Blue Iris 5. Så er det bare å plassere det så det er fri sikt til alle fellene, og jeg kan sjekke dem hjemmefra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ingen grunn til å dra på hytta for å tømme feller ennå. Av 7 feller er bare en opptatt.
Og jeg kan lese av vannmåler og sjekke om det er alarm på bæsjpumpa. 30ggr zoom + pan og tilt er ikke ille.

Felle7.jpg

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ser det ut som jeg må en tur på hytta så snart som mulig. Det begynner å bli få ledige feller.
Men nå bor jeg jo i Nordre Follo. Eller "Hotel California" om du vil: "You can check out any time you like But you can never leave!"

 

Får håpe det er litt mer kortvarig da. Never er lenge til!

 

FlereMus.jpg

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Einarhar spissmus, jeg har to sorter langromper, den ene sorten er liten og atletisk, den andre større og rundere. Jeg kaller de for klatremus og bollemus. Begge sortene er noen vannvittige gode klatrere, jeg har sett at de klatrer rett opp og ned på ytterveggene!
De to beste fellene heter etter rang: Pus og Rapp.

Pus er selvgående og ferdig automatisert.

En vibrasjonssensor pr. Rapp hadde ikke vært dumt, da de er plassert på steder Pus ikke kan komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissmusene er vel egentlig ikke skadedyr?

Den på det første bildet er en spissmus. Den på det siste bildet som ser ut som den driver og reparerer noe på Rapp fella ser og ut som spissmus.

Pusefelle passer ikke så bra i kjelleren på hytta. Da ville jeg vel få Puseforeningen på nakken? Etter noen uke er det vel mulig drivstoffet ikke er så bra lenger.
Dessuten går vel musene på samme drivstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Einar skrev:

Pusefelle passer ikke så bra i kjelleren på hytta.

Nei, du har nok valgt den fella som passer bruken best 🙂

Har også samme erfaring med de plastfellene, de blir spist opp.

Rapp-fellene fantes ikke å få tak i en periode, og så dukket det opp noen Rapp-lingnende som ikke var av samme kvalitet som gamle Rapp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er det nokon her som har prøva Victor Smart-Kill? Kunne tenkt meg ei elektronisk musefelle med app-varsling, og dette ser ut som det einaste alternativet her på berget. Eg ser den får litt dårleg omtale for byggjekvalitet, batteriforbruk i kulda (tenkt bruka i kald kjellar) og dårleg WiFi-rekkjevidde.

 

Det kunne vore interessant å høyre viss nokon her har positive eller negative erfaringar med desse. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
aarpi3 skrev (På 31.10.2020 den 15.38):

 

Da er det tydelig vis flere som har tenkt på det samme og har valgt å bruke samme felle som utgangspunkt. 

Ser helt klart fordel av å bruke lora men har ikke erfaring med å bygge eller implementere lora. Jeg vet om bare en "ferdig" chip for lora som kan kjøre arduino kode direkte men den koster over 10 usd + frakt pr stk så da blir det dyrere en esp8266 og wifi løsning, men går da på bekostning av dårligere rekkevidde på wifi.

Jeg har lenge lekt med tanken om å lage en musefelle med wifi. Jeg begynte selv å eksperimentere med Arduino og ESP8266 i 2020 og har bygd noen smartløsninger basert på denne brikken. Har brukt nodemcu protoboard i testfaser men har valgt å lage egne kretskort til mine prosjekt. Mitt første test med musefelle så var en av utfordringene strømforbruk, noe som er spesielt viktig når ting skal kjøres på batteri. Eksperimenterte litt med deepsleep, den bruker 20uA når den sover men maks sleep tid er 71 minutter ved bruk av intern klokke og den bruker mye mer hver gang den våkner ca en gang i timen så strømforbruket var fortsatt høyt for å kjøre på batteri. Jeg har valgt en løsning hvor esp8266 er i dvale helt til fellen blir utløst og esp8266 blir vekket, under dvale er strømforbruket bare 3uA og den kan kjøre i flere måneder på et lite batteri. Når fellen blir utløst så måler den batterispenningen og sender melding til meg på Whatsapp med navn på fellen, spenning på batteriet og status på mikrobryteren før den går i deepsleep i 60 minutter før den våkner igjen og sender ny melding med status. Jeg kan også om ønskelig få den til å gå i deepsleep uten å våkne igjen om jeg ønsker det. Jeg ønsket å bruke en felle som var lett tilgjengelig på markedet og som det var mulig å skjule elektronikk og batteri i selve fellen. Av de fellene jeg kom over var den som Jula selger en jeg så kunne passe og kostet bare 49,- for 2 stk.  Litt spesielt å bestille batteri etter plassen som var under fellen, men jeg ønsket å modifiser fellen minst mulig og samtidig ha størst mulig batteri. Jeg var også inne på tanken å lage kretskortet slik at det også kunne fungere som lokk men lot vær å gjøre det da det var plass nok til å kunne designe et kort som fikk plass i sporet under fellen.

IMG_20220103_202659.jpg

IMG_20220103_202646.jpg

IMG_20220103_202749.jpg

Endret av Ruben_L
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (På 4.1.2022 den 0.51):

Den så veldig fin ut! Så fin at den kanskje fortjener en guide? Fikk lyst til å kopiere den!

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 

Jeg valgte å designe et eget kretskort for at det skulle bli så lite som mulig for å passe mellom skilleveggene under fellen. Om du er interessert så kan jeg dele det med deg. Det krever at du har grunnleggende kunnskaper om lodding. Jeg valgte å teste ut å få montert komponentene på siste bestilling og ble veldig fornøyd med resultatet. Kretskortet har komponenter på begge sider men det var kun mulig å få montert på en side så jeg valgte å få montert undersiden da den inneholder flest små komponenter. For å programmere esp8266 når den er montert på kortet må du ha en ekstern usb ftdi programmerer eller du kan bruke en nodemcu om du har til å programmere esp8266. Det er ikke så vanskelig men selvfølgelig en fordel om en har litt kjennskap til elektronikk fra før.   

Endret av Ruben_L
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har flere Victor Smart-Kill både på hytten og hjemme. De er litt kostbare, men fungerer så bra at jeg kjøpte flere. Ikke noe søl, og det virker som de avliver raskt. Batteriet på mine varer ganske lenge når det ikke er noen fangst, da de bare rapporterer på wifi 1 gang i døgnet når ingenting har skjedd.

 

Jeg har også laget en integrasjon (https://github.com/toreamun/victorsmartkill-homeassistant) for den til Home Assistant, og deretter laget en Home Assistant automasjon slik at min Sonos meg med tale når det er fangst...

 

image.png.2781b0cc2fe87c1dfc907ffae2862570.png

Endret av Tore Amundsen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av mine musefeller stående i en luftekanal på kontoret hvor det tidligere har vært tilfeller med mus/rotter som har forsøkt å gnage seg inn.

I natt fikk jeg melding på whatsapp om at fellen var utløst kl 0312. Ingen mus i fella men en diger rotte. Musefella går på et lite batteri og på 107 dager har spenningen falt fra 4.11v til 3.65v. Det må vel kunne sies å være bra levetid når den praktisk talt står ute i kulden.

 

WhatsApp Image 2022-02-23 at 18.52.42.jpeg

WhatsApp Image 2022-02-23 at 18.46.13.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.