Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybygg - Diverse spørsmål


Stigris

Spørsmål

Hei!

Vi bygger nytt hus, og innen en ukes tid må vi bestemme oss for alt skjult elektriker skal legge opp for oss. Jeg er ikke spesielt teknisk begavet, og tenkte først da jeg begynte å lese på forumet at dette ble for avansert. Atskillige timer med lesing her har virkelig tent interessen, og tenker nå å kjøre veldig mye smart. Tenker å ha det Z-wave basert med Homey som mastermind (med mindre jeg plutselig mot formodning avanserer til HomeSeer), med innskudd av enkelte Zigbee-dingser der det er lurest. Sitter med noen spørsmål her på tampen som jeg håper å kunne få hjelp til:

 

Trådløse Trykkbrytere: Direkte assosiasjon til Hue går ikke uten å gå om Homey, men kan for eksempel en trådløs veggbryter med 4 knapper styre Z-wave og Hue om hverandre? Eks: Knapp 1 styrer en Hue-pære via Homey, knapp 2 styrer direkte en Fibaro dimmer 2. Hvis Homey faller ut, så virker fortsatt knappene for Fibaro, mens knappen til Hue ikke fungerer..?

 

Rullgardinstyring: Ser Ikea har egne batteridrevne rullgardiner, og at Homey støtter den, men vinduene våre er dessverre 190cm brede mens IKEA sine er maks 140. Noen tips til andre produsenter til elektriske rullgardiner? Med IKEA sine hadde jeg sluppet å legge opp strøm…men alternativet er vel å legge strøm til vinduet og la Fibaro Roller shutter styre det.

 

Screens: Registrering av sollys, ser det finnes sensorer man kan ha utendørs, men kan man likegodt ha en sensor innendørs? Fibaro multisensor registrerer 0-32.000lux, og har lest en gråværsdag er på rundt 1.000 lux, så da vil den vel fungere godt til oppgaven med å ta ned screens ved sol? Vind: Kan man koble opp registrering av vindstyrke opp mot værmelding istedenfor å ha en utendørs vindsensor? Bor et sted der det sjelden blåser mye, men det hender, og da hadde det vært greit om screens gikk opp for å ikke bli skadet.

 

Termostat Gulvvarme NIBE: Virker som måling i gulv er det mest stabile? Kan man da legge tråder i gulv, som går til et annet sted (bod/teknisk) enn en boks på veggen? Ser ikke for meg at man trenger en synlig boks på veggen man skal gå og trykke på for å stille varmen uansett… Fibaro motion sensor og HeatIt Z-smoke har begge tempmålere innebygget, noen som har erfaring med å bruke disse opp mot styringen av gulvvarme? Eller vil denne målingen være for ustabil? Produkter som fyller flere funksjoner er jo fint, men vi får ikke lagt sensorer i gulvene i ettertid hvis de viser seg å ikke være egnet…

Selve styringa av gulvvarmen er et kapittel for seg selv skjønner jeg på flere diskusjoner her, men akkurat nå er det kablinga som står i fokus mtp tidspress😊

Endret av Stigris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
20 timer siden, Stigris skrev:

Eks: Knapp 1 styrer en Hue-pære via Homey, knapp 2 styrer direkte en Fibaro dimmer 2. Hvis Homey faller ut, så virker fortsatt knappene for Fibaro, mens knappen til Hue ikke fungerer..?

 

Det fungerer ikke når du "bytter protokoll", da må husets hjerne fungere. Z-wave (Dimmer 2) kan ikke snakke direkte med Zigbee (Hue-pære) og motsatt.

 

20 timer siden, Stigris skrev:

Noen tips til andre produsenter til elektriske rullgardiner?

Finn en passende rullegardin, og undersøk Rollertrol. :)

 

20 timer siden, Stigris skrev:

men kan man likegodt ha en sensor innendørs?

Ja, vi brukte det i mange år. Men har nå gått over til utendørs måling.

 

20 timer siden, Stigris skrev:

Produkter som fyller flere funksjoner er jo fint, men vi får ikke lagt sensorer i gulvene i ettertid hvis de viser seg å ikke være egnet…

Hvis du har mulighet så er regelen: Legg ALLTID ned et trekkerør for gulvsensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Moskus skrev:

Z-wave (Dimmer 2) kan ikke snakke direkte med Zigbee (Hue-pære) og motsatt.

Ja, dette har jeg fått med meg, at Homey må være oppe og gå for at en z-wave bryter skal snakke med Zigbee-pære. Det jeg lurte på, var om en trådløs Z-wave veggbryter som kan styre opptil 4 enheter, kan feks snakke direkte assosiasjon til en dimmer 2 med "knapp1", og styre en Hue-pære via Homey med "knapp2"? Og lurer da isåfall på, hva som skjer hvis/når Homey detter ut, om direkte assosiasjonen til Dimmer2 med "knapp1" fortsatt fungerer..? 

8 timer siden, Moskus skrev:

Men har nå gått over til utendørs måling.

Fordi det funker bedre da eller....? 😉 Prøver å få det til optimalt fra starten av, så vi skal slippe å "ta hull" på veggen i ettertid og kanskje ikke få det skjult kablet...

 

Ellers tusen takk for svar, skal sjekke ut Rollertrol👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Stigris skrev:

Det jeg lurte på, var om en trådløs Z-wave veggbryter som kan styre opptil 4 enheter, kan feks snakke direkte assosiasjon til en dimmer 2 med "knapp1", og styre en Hue-pære via Homey med "knapp2"? Og lurer da isåfall på, hva som skjer hvis/når Homey detter ut, om direkte assosiasjonen til Dimmer2 med "knapp1" fortsatt fungerer..? 

Ja, det er jo hele poenget med direkte assosiasjon :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, Stigris skrev:

Fordi det funker bedre da eller....? 😉 Prøver å få det til optimalt fra starten av, så vi skal slippe å "ta hull" på veggen i ettertid og kanskje ikke få det skjult kablet...

For å si det sånn: Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake, men det var litt mer jobb å få til å fungere optimalt.

 

Man skulle egentlig hatt tre sensorer på utsiden, dvs på vest, sør og øst-siden av huset, og så en funksjon som tok max() av disse. Jeg har derimot skrevet en funksjon som sammenligner lux avhengig av tid på døgnet. Hvis sola skinner på vestsiden av huset, så måler jo ikke måleren som står på østsiden av huset at det er 30.000 Lux...

 

Men det har noen fordeler som at nå i vinterhalvåret er behovet for solskjerming betydelig mindre, selv med klar himmel, og dette håndterer systemet da automatisk. Det var ikke det jeg tenkte i utgangspunktet, men en hyggelig bi-effekt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg litt oppfølgings-spørsmål angående brytere som jeg lurer på. I mitt hode har jeg sett for meg at trådløse batteridrevne veggbrytere er "gullstandarden" for å styre smarte ting som Fibaro Dimmer 2, men har jeg misforstått? Har tenkt at dette gir max fleksibilitet både med tanke på plassering på vegg (kan flyttes) og programmering av knapper opp mot noder(kan endres ved behov).

 

Nå har jeg imidlertid fått tilbakemelding fra elektriker, som igjen har snakket med sin leverandør av Fibaro og HetaIt komponenter. De anbefaler å sette opp brytere i veggboks, som er direkte kablet til Dimmer2. Jeg er litt usikker på om dette er fordi dem jeg har snakket med mangler litt kompetanse/kunnskap, eller om det egentlig likevel er ganske lurt å gjøre det slik de anbefaler. De skal da koble Dimmer2 til en "dum" Elko fjærbelasta impulsbryter, og sier at denne bryteren vil fungere akkurat som de trådløse der man kan bestemme at feks 1 og 2 trykk gir to forskjellige beskjeder til dimmepillen (som man programmerer selv). Man slipper å bytte batterier, noe som selvfølgelig er en fordel, og sørger for en stabil kontakt mellom bryter og dimmer, og slipper risiko for at det skjer noe "tull." De virker veldig bekymret for at ting skal gå galt og ikke fungere, og har prøvd å pushe både Fibaro Homecenter og xComfort selv om jeg sier jeg har bestemt meg for HomeSeer (på egen risiko).

 

Vedkommende sa også at da er man sikret at bryteren virker mot lyskilde selv om gateway er nede. Da jeg sa at dette kan man vel sikre seg med direkte assosiasjon, så sa han noe jeg stusser veldig på: Direkte assosiering fins ikke mer i Z-wave, fordi det er kommet ny sikkerhetsstandard på nye produkter..?! Han mente det nok hadde med datasikkerhet og hacking å gjøre, og nevnte han mente det het S2 security. Når jeg googler det nå, så er vel S2 noe som kom tilbake i 2017? Har riktignok fått med meg at man skal holde tunga rett i munn når man velger secure/nonsecure.

 

Oppsummert:

Er det virkelig tilfelle at direkte assosiasjon ikke fins på nye produkter...?

Og litt avhengig av spm over: Hva slags type brytere er vanligst, og hva ville dere satset på i et nybygg? Er det "like greit" eller evnt faktisk bedre å ha det kablet enn med trådløst? 

 

Han sa han ikke var ekspert på området, men virket likevel sikker i sin sak. Jeg kan evnt ringe tilbake i morgen å be om å få snakke med noen som kanskje kan det bedre. Har kniven på strupen for å bestemme meg innen mandags morgen...

Endret av Stigris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Stigris skrev:

Dimmer2 til en "dum" Elko fjærbelasta impulsbryter

Er ikke veldig brukervennlig.

Har fjernet nesten alle slike og Fibaro2.

 

Erstatter med z-wave dimmer med "dimmehjul".

"Alle" forstår hvordan disse brukes.

Styres fra z-wave eller manuelt.

 

-HeatIt dimmer har fått bra skussmål.

Har i det senere fått montert noen z-wave Namron dimmere (Elektroimportøren). De lover bra og er rimeligere enn HeatIt dimmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, arneolav skrev:

Erstatter med z-wave dimmer med "dimmehjul".

Takk for tips, da sitter jo alt i bryteren og man "slipper" Dimmer2. Problemet er at det da i stue/kjøkken vil det bli 7(!) dimmere på veggen, noe som blir litt voldsomt ser jeg for meg. Med den dumme elkobryteren kan jeg ha 3 knapper per boks, og ende opp med 3 bokser. Med en trådløs med 4 brytere kommer jeg unna med 2 og har i tillegg 1 knapp til overs til noe valgfritt.  I andre rom med 1-2 dimmerpunkter så er det sikkert en god ide. 

 

Noen andre med synspunkter?

 

EDIT: Fikk tak i en annen person hos leverandør som kunne bekrefte at det som ble sagt om direkte assosiasjon ikke stemte. Han anbefalte også kablede brytere, så tror jeg har nok info til å fundere meg ferdig i helga. Blir antagelig elko impulsbrytere i kjøkken/stue, og evnt heatit dimmer på andre rom. 

Endret av Stigris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 01/11/2020 at 12:38, Moskus said:

 

On 31/10/2020 at 16:02, Stigris said:

men kan man likegodt ha en sensor innendørs?

 

Ja, vi brukte det i mange år. Men har nå gått over til utendørs måling.

 

 

Hvordan sikrer dere da at sensoren ikke registrerer det som overskyet når screensen går ned, og dermed bare går opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, BME skrev:

Hvordan sikrer dere da at sensoren ikke registrerer det som overskyet når screensen går ned, og dermed bare går opp igjen?

 

Jeg tenker at man da setter opp screens sånn at de går ned hvis sensor registrerer en viss intensitet i lux, og så at dem går opp igjen ved solnedgang (eller et annet satt tidspunkt). Hvis dem skal opp og ned hver gang det kommer en sky på en variabel soldag, så vil dem jo gå som en jojo antar jeg. Så får man heller manuelt overstyre dem hvis man ønsker å ta dem opp tidligere enn solnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, Stigris skrev:

Er det virkelig tilfelle at direkte assosiasjon ikke fins på nye produkter...?

Det finnes på alt. Men begge deler må enten være inkludert secure eller un-secure., og som du er inne på er det nå tre sikkerhetsnivåer, uten sikkerhet, med sikkerhet og med S2 sikkerhet.

Jeg har ikke fått med meg at S2 diskvalifiserer assosiasjon, og kan ikke finne bekreftelse på det heller.

 

Men for å si det sånn: Legg alt inn uten sikkerhet. Det går garantert bra, og er situasjonen med minst ukjente.

 

 

15 timer siden, arneolav skrev:

Er ikke veldig brukervennlig.

Har fjernet nesten alle slike og Fibaro2.

Hva? Det fungerer jo supert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.