Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Koble Namron ZigBee dimmer 400W til Homekit via Ikea Trådfri Gateway


der Audi

Anbefalte innlegg

Hei (og håper jeg bruker forum riktig – I’m new here 😊),

Jeg har huset utstyrt med Ikea Lyspærer og Trådfri Gateway. Det funker veldig bra med Homekit kommunikasjon.

I badet er det LED spotter som er bygt inn (ikke GU10) og jeg vil styre de med Homekit. Nå har elektrikern byggd inn Namron ZigBee dimmer og jeg har koblet den til Trådfri Gateway. Den dukker opp og funker supert med Ikea appen MEN den dukker ikke opp i Homekit appen som alle andre Ikea lyspærer. Hvorfor ikke?! 

  1. Noen som har erfaring med det og klart å koble en Namron dimmer via Trådfri bridge til Homekit?
  2. Hvis ikke Trådfri bridge, med hvilen bridge kan man koble Namron til Homekit? Hue? (Ikke interessert å kjøpe Homey smarthub bare for en dimmer, men en Hue bridge koster ikke så mye).
  3. Eller: Noen inn-wall dimmer som klarer Homekit bedre? (Fibaro har bare on-off switch med homekit).

Takk!

Martin

 

Ps: Må bruke homekit som app fordi flere andre tink som skal snakke sammen via homekit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spandert på meg en Hue-hub for å teste det før jeg tok den tunge veien om Home Assistant.

 

Men hvis man åpner den døra (og da undersøker andre alternativer også, som selvfølgelig HomeSeer ;)), så er det mye du kan bruke HomeBridge til. :) 
Og bare så det er snagt: Homey snakker HomeBridge rett ut av esken, men det er vel det eneste "smartere" systemet som gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Preference said:

Det er antagelig fordi Namron dimmeren ikke er fullt støttet av IKEA eller IKEA sin HomeKit connection. Ville kjøpt en Raspberry PI og Conbee II, kjørt Home Assistant og deCONZ med HomeBrige. Da kan du få hvilken som helst enhet til HomeKit :) 

 

Støtter deCONZ Sunricher dimmeren nå? Jeg satt opp dette for  et års tid siden men jeg fikk det var eneste enheten jeg ikke fikk til å sette opp med deCONZ og endte opp med å kjøre den gjennom en Philips Hue hub. Den ligger fortsatt ikke på compatibility listen til deCONZ.

Endret av norsemanGrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, norsemanGrey skrev:

 

Støtter deCONZ Sunricher dimmeren nå? Jeg satt opp dette for  et års tid siden men jeg fikk det var eneste enheten jeg ikke fikk til å sette opp med deCONZ og endte opp med å kjøre den gjennom en Philips Hue hub. Den ligger fortsatt ikke på compatibility listen til deCONZ.

Synes jeg så noen skrive det et annet sted på forumet her, men jeg har ikke egentlig peiling. Du kan jo teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
På 2.11.2020 den 9.29, der Audi skrev:

Hei (og håper jeg bruker forum riktig – I’m new here 😊),

Jeg har huset utstyrt med Ikea Lyspærer og Trådfri Gateway. Det funker veldig bra med Homekit kommunikasjon.

I badet er det LED spotter som er bygt inn (ikke GU10) og jeg vil styre de med Homekit. Nå har elektrikern byggd inn Namron ZigBee dimmer og jeg har koblet den til Trådfri Gateway. Den dukker opp og funker supert med Ikea appen MEN den dukker ikke opp i Homekit appen som alle andre Ikea lyspærer. Hvorfor ikke?! 

  1. Noen som har erfaring med det og klart å koble en Namron dimmer via Trådfri bridge til Homekit?
  2. Hvis ikke Trådfri bridge, med hvilen bridge kan man koble Namron til Homekit? Hue? (Ikke interessert å kjøpe Homey smarthub bare for en dimmer, men en Hue bridge koster ikke så mye).
  3. Eller: Noen inn-wall dimmer som klarer Homekit bedre? (Fibaro har bare on-off switch med homekit).

Takk!

Martin

 

Ps: Må bruke homekit som app fordi flere andre tink som skal snakke sammen via homekit

Hvordan går man frem for å koble Namron dimmer til Ikea hub?

 

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, der Audi skrev:

Jeg klarte å gå gjennom IKEA appen og koble den som en lyspære: aktiver kobling fra Namron dimmer som i bruksanvisning og koble med IKEA appen (som vanlig med en lyspære; mens dimmeren er i koblingsmodus)

ok, brukte du en Ikea fjernkontroll, eller holdt du Namrom tett til Ikea hub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, der Audi skrev:

Fjernkontroll - tenk «dimmer er en lyspære»

Ok, takk! For min del valgte eg en annen løsning; la til Namrom dimmer i Phoscon / Conbee slik at den dukka opp i Home Assistant. HomeBridge sørger for å "sende videre" denne til Homekit, så då fikk eg mulighet til å styre den via Homekit app på iphone, samt legge den til i automatiseringer. Fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Namron puck/dimmer kobles til Ikea Trådfri/Dirigera slik.

1 - Reset Namron ved å trykke 5 x på reset knappen

2 - Trykk så 4x på reset knappen Namron gå i find meg modus.

3 - I ikea appen søker du etter en ny lyspære, det kan ta litt tid

4 - Namron vil kvittere med blink i lyset, og dimmeren er lagt til i appen som lys.

 

Med Trådfri gateway kunne du først registrere en fjernkontroll, så gjøre pkt 1-2, deretter holde fjernkontrollen tett til dimmeren og trykke på link knappen på fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.