Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av software


matskristian

Spørsmål

Hei alle guruer! 

Jeg er i oppstarten av mitt smarthus (som beskrevet i tidligere topic) men vingler fortsatt mye på hvilken software jeg skal gå for. 

Ønsker en software som er enkel i bruk, som har et forståelig oppsett for å lage logikk (helst ikke tekstbasert) og som har ett godt GUI som man kan bruke til ipad/nettbrett og mobil. 

Har sett litt på homeseer (som jeg har lest er veldig bra) men synes fortsatt er litt dyrt, samt home assistant og openhab, men de to siste er jeg usikker på. 

 

Noen som har noen gode tips og hva jeg bør satse på? Vet at det er black november tilbud på homeseer 😉

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, matskristian skrev:

Hei alle guruer! 

Jeg er i oppstarten av mitt smarthus (som beskrevet i tidligere topic) men vingler fortsatt mye på hvilken software jeg skal gå for. 

Ønsker en software som er enkel i bruk, som har et forståelig oppsett for å lage logikk (helst ikke tekstbasert) og som har ett godt GUI som man kan bruke til ipad/nettbrett og mobil. 

Har sett litt på homeseer (som jeg har lest er veldig bra) men synes fortsatt er litt dyrt, samt home assistant og openhab, men de to siste er jeg usikker på. 

 

Noen som har noen gode tips og hva jeg bør satse på? Vet at det er black november tilbud på homeseer 😉

 

Takk for svar! 

For Home Assistant er det en mildt sagt enorm utvikling på i open source miljøet. Farten i nye funksjoner og forbedringer i brukergrensesnitt er stor, så jeg tipper det meste annet er frakjørt om et år eller to.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutes ago, stigvi said:

For Home Assistant er det en mildt sagt enorm utvikling på i open source miljøet. Farten i nye funksjoner og forbedringer i brukergrensesnitt er stor, så jeg tipper det meste annet er frakjørt om et år eller to.

Enig, og jeg mener at det er på tide at man faktisk oppdateres litt på hvordan HA er nå, kontra under ett år siden. Jeg ser at argumenter mot å gå for HA er at det er mer tidkrevende, mer kodefikling og lite brukervennlig. Dette er absolutt ikke tilfelle lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, Mathias said:

Enig, og jeg mener at det er på tide at man faktisk oppdateres litt på hvordan HA er nå, kontra under ett år siden. Jeg ser at argumenter mot å gå for HA er at det er mer tidkrevende, mer kodefikling og lite brukervennlig. Dette er absolutt ikke tilfelle lenger.

Vil det si at det er en visuell måte å lage logikk på? Har lest noe om node red, men er dette noe du må ha i tillegg for å lage logikk uten teksprogrammering?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutes ago, matskristian said:

Vil det si at det er en visuell måte å lage logikk på? Har lest noe om node red, men er dette noe du må ha i tillegg for å lage logikk uten teksprogrammering?😅

Kommer selvfølgelig an på hva du vil lage. Automasjoner , scener, skript, bygging av dashbord osv gjør man i GUI, eller via YAML hvis man liker det bedre. Og vil man bruke tekstbasert kode (yaml) kan omtrent alt av dette nå lastes inn via funksjon som ikke trenger omstart. (hvis du stusser på at jeg bruker norske navn på ting her så er det mest i frykt for å få kjeft fra @stigvi. Stusser litt over at han kaller miljøet Open source og ikke Åpen kildekode... :) )

 

Node red er en addon som integreres inn i HA og som føles som at det er en del av HA, bare et annet menypunkt. Jeg bruker i hovedsak ESPhome, Node red, Mosquitto og HACS av eksterne addons. Da har jeg omtrent alt jeg trenger.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, matskristian skrev:

Vet at det er black november tilbud på homeseer 😉

Bra. :)

 

Vi kan sitte her og fortelle deg hva som er bra og ikke, men det er til syvende og sist du som må bestemme.

Installer en demo av HomeSeer, og installer Home Assistant. Her er det bare å prøve! :) 

 

Du finner fort ut hva du liker. ;) 

 

Og vit at selv om du bestemmer deg for noe nå, så kan man alltid ombestemme seg senere. Det går også selvfølgelig å kombinere flere muligheter, de kan settes opp til å snakke med hverandre.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil også bare si at man kan bruke bare Node Red også, uten Home Assistant (eller noe annet). Jeg holder på med et smarthus system med bare Node Red. Får se om jeg kommer til å fortsette med det, men så langt ser det jo greit ut.

Node Red har også eget dashboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.