Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telenor Zyxel P8702N v2 i kombinasjon med Netgear Mesh Wifi 6


Anbefalte innlegg

 

Hei.

 

Jeg har nylig flyttet til nytt hus og i den forbindelse gått fra Get -> Telenor Fiber. I den forbindelse kjøpte jeg (i min iver) Netgear Nighthawk Mesh Wifi 6. Jeg tenkte ikke på at den måtte støtte TV over fiber. Jeg tror kanskje den gjør det, men vet ikke helt hvordan jeg skal sette den opp for å gjøre det. Telenor ville ikke gi meg noen hint for de ga bare support til egne produkter. Det skjønner jeg.

 

Jeg fikk derfor tak i en brukt Zyxel P8702N v2. Nå virker både TV og Internett, men den dekker ikke på langt nær alle kriker og kroker i hus og garasje.

 

Så nå ønsker jeg egentlig å gå over til kun Nighthawk-ruteren. Om det ikke går så ønsker jeg å bruke Telenor for å dele opp datastrømmen i TV/Internett slik at TV-signalene går til TVen og Internett går videre til Nighthawk-ruteren.

 

Lar dette seg gjøre og i så fall hvordan? Jeg forsøkte meg hos Telenor, og de sa at jeg kunne sette den i bridge, men da falt supporten bort.

 

Er det noen flinke folk her som kan hjelpe meg? Jeg er ikke så stødig på nettverks-oppsett. Og kone og barn er ikke så fornøyde dersom oppetiden på TV/Internett blir borte fordi far flikker med ting han ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Telenor har skrevet en bruksanvisning. https://www.telenor.no/binaries/privat/kundeservice/tvhjelp/utstyr/tredjeparts-utstyr/IPTV tredjepart veiledning juni 2020.pdf

Det står "I motsetning til mange leverandører av IPTV, benytter Telenor T-We seg ikke av VLAN" - altså ingen mulighet for å dele opp datastrømmen.

Du skriver "støtte TV over fiber", det er kanskje TV over WiFi du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er i en oppussingsperiode så får ikke sett på alt det tekniske så ofte.

Nei, ikke over Wifi. Slik det er nå så kommer det inn slik.

 

Kabel fra vegg - > boks fra Canal Digital (Gjør om fiber til cat.6-kabel) -> Zyxel router -> cat. 6-kabel -> T-Wee boks 2.

 

Jeg ønsker rett å slett å fjerne Zyxel-router og bruke denne istedet: https://www.netgear.com/home/products/networking/nighthawk-mesh/mk62.aspx.

 

Men jeg antar at det ikke vil gå, også får jeg bruke Netgear-routeren som AP enn så lenge. Så kan jeg fikle med disse routerene alene når kone og barn er på ferie eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til andre som eventuelt skulle gå for Telenor og Nighthawk mesh MK62-pakken så fungerer det helt supert med Telenor rett ut av boksen bare man skrur på IGMP. Det var en feil på Telenor sin side som gjorde at den ikke virket slik den skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.