Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Apex Smart Plug (16A ZigBee innstikkmodul med strømmåling)


Venin

Anbefalte innlegg

1 time siden, ZoRaC skrev:

Ser ikke ut til at det fungerer likevel, har nå satt 60/3600/50, men likevel oppdaterer den både hyppigere enn 1 gang i minuttet og ved mindre endring enn 50 watt (eller prosent):

image.png.abcc50d3b875395c33052a56f3589acc.png

 

Når jeg tar "read config", så leser den tilbake 60/3600/50, så innstillingene blir lagret.

 

Noen innspill, @Datek Harald? Er jeg på villspor eller er det en bug som gjør at den ignorerer disse innstillingene?

Litt usikker her, må sjekke med utviklere. Det skal være mulig å endre reporting i plug. I vår løsning gjør vi dette fra plattform/backend på mange ulike sensorer (f.eks. HAN adapter). Skal sjekke litt i morgen, jeg er ikke teknisk nok selv dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Ser ikke ut til at det fungerer likevel, har nå satt 60/3600/50, men likevel oppdaterer den både hyppigere enn 1 gang i minuttet og ved mindre endring enn 50 watt (eller prosent):

image.png.abcc50d3b875395c33052a56f3589acc.png

 

Når jeg tar "read config", så leser den tilbake 60/3600/50, så innstillingene blir lagret.

 

Noen innspill, @Datek Harald? Er jeg på villspor eller er det en bug som gjør at den ignorerer disse innstillingene?

 

Hei. Sjekket med utvikler hos oss som bekrefter at det er mulig å endre repporting slik du har gjort og at dette lagres til APEX Smart Plug. Det må da være andre grunner til at dette ikke virker som ønsket. Litt blank på hva det kan være dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Datek Harald skrev:

 

Hei. Sjekket med utvikler hos oss som bekrefter at det er mulig å endre repporting slik du har gjort og at dette lagres til APEX Smart Plug. Det må da være andre grunner til at dette ikke virker som ønsket. Litt blank på hva det kan være dessverre.


Er det da riktig at de to første angis i sekunder og den siste i watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ZoRaC skrev:


Nei, men jeg har tenkt samme tanke og skal teste når jeg kommer hjem. :) 


Det hjalp ikke...

 

På 5.3.2021 den 10.07, Datek Harald skrev:

Sjekket med utvikler hos oss som bekrefter at det er mulig å endre repporting slik du har gjort og at dette lagres til APEX Smart Plug. Det må da være andre grunner til at dette ikke virker som ønsket. Litt blank på hva det kan være dessverre.


Virker jo som innstillingene blir lagret i pluggen, for «read config» leser jo tilbake de verdiene jeg har satt. Virker dette hos dere? Enten i deCONZ eller i andre hub'er? Kan ikke skjønne det skal være et problem i deCONZ, så lenge config faktisk blir lagret så skal jo ikke deCONZ kunne forårsake at pluggen rapporterer oftere enn config tilsier...?

 

Slik det er nå tror jeg ikke jeg kan ha mer enn 1 stk, for flere vil rett og slett kunne gi for mye trafikk i nettet... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:


Det hjalp ikke...

 


Virker jo som innstillingene blir lagret i pluggen, for «read config» leser jo tilbake de verdiene jeg har satt. Virker dette hos dere? Enten i deCONZ eller i andre hub'er? Kan ikke skjønne det skal være et problem i deCONZ, så lenge config faktisk blir lagret så skal jo ikke deCONZ kunne forårsake at pluggen rapporterer oftere enn config tilsier...?

 

Slik det er nå tror jeg ikke jeg kan ha mer enn 1 stk, for flere vil rett og slett kunne gi for mye trafikk i nettet... :( 

 

Det høres litt rart ut med for mye trafikk i nettet. Jeg har sett Zigbee nettverk med over 100 enheter. Hos meg (har to av våre Hub, en hjemme og en på hytta) har jeg over 20 enheter på hver. På hytta har jeg 6 APEX Smart Plug. Mener de rapporterer hvert 20 sekund. Vet at noen enheter (IKEA lyspærer f.eks.) blir lei hvis det blir for mye meldinger og kan slutte å videresende. Vår HAN adapter sender data hvert 5 sekund, men kan settes ned til hvert sekund uten at det blir problemer for nettet.

Min HA med Conbee/Deconz har rundt 15 enheter. Ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Datek Harald skrev:

 

Det høres litt rart ut med for mye trafikk i nettet. Jeg har sett Zigbee nettverk med over 100 enheter. Hos meg (har to av våre Hub, en hjemme og en på hytta) har jeg over 20 enheter på hver. På hytta har jeg 6 APEX Smart Plug. Mener de rapporterer hvert 20 sekund. Vet at noen enheter (IKEA lyspærer f.eks.) blir lei hvis det blir for mye meldinger og kan slutte å videresende. Vår HAN adapter sender data hvert 5 sekund, men kan settes ned til hvert sekund uten at det blir problemer for nettet.

Min HA med Conbee/Deconz har rundt 15 enheter. Ingen problemer med det.


Alle enheter bidrar til å «fylle begeret», men det kan godt hende det fungerer helt greit til jeg f.eks om ett år kjøper lyspære nr 40 og at da er nettverket «fullt». Akkurat nå har jeg 17 lys og 31 sensorer. Kan være tilfeldig, men dagen etter Apex ble lagt til så ble en IKEA RGB-pære «unresponsive» (og 3 brytere, som brukte den pæren som mesh) og måtte tas strømmen av og på. 
 

Et godt eksempel på lignede problemer er Heatit Z-trm2. Der har mange opplevd ustabile Z-Wave nettverk, fordi den rapporterer for ofte og overbelastet nettet. 
 

Så jeg ønsker jo å justere ned trafikken til bare det som er nødvendig, for å slippe evt problemer senere. 

 

Men siden du opplever rapport hver 20. sekund, har du da endret på den første parameteren fra 1 til 20? Hva hvis du endrer den til f.eks 600, får du da rapport bare hvert 10. minutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, ZoRaC skrev:

Alle enheter bidrar til å «fylle begeret», men det kan godt hende det fungerer helt greit til jeg f.eks om ett år kjøper lyspære nr 40 og at da er nettverket «fullt». Akkurat nå har jeg 17 lys og 31 sensorer. Kan være tilfeldig, men dagen etter Apex ble lagt til så ble en IKEA RGB-pære «unresponsive» (og 3 brytere, som brukte den pæren som mesh) og måtte tas strømmen av og på. 

Jeg har 170 enheter. I fjor høst hadde jeg store problemer med å få det stabilt, men så byttet jeg ut 6 IKEA pærer med Philips sine og etter det har det vært helt stabilt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Kan være tilfeldig, men dagen etter Apex ble lagt til så ble en IKEA RGB-pære «unresponsive»

Det er (var?) en bug i SDK fra silabs for chippen som Ikea bruker i noen av pærene.

Mener det var en buffer overflow i forbindelse med routing-beskjeder i meshet.

Når man legger til dingser så vil routingen i meshet nødvendigvis bygge seg opp på nytt.

Og dess flere dingser man har dess oftere vil man trigge denne feilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:


Alle enheter bidrar til å «fylle begeret», men det kan godt hende det fungerer helt greit til jeg f.eks om ett år kjøper lyspære nr 40 og at da er nettverket «fullt». Akkurat nå har jeg 17 lys og 31 sensorer. Kan være tilfeldig, men dagen etter Apex ble lagt til så ble en IKEA RGB-pære «unresponsive» (og 3 brytere, som brukte den pæren som mesh) og måtte tas strømmen av og på. 
 

Et godt eksempel på lignede problemer er Heatit Z-trm2. Der har mange opplevd ustabile Z-Wave nettverk, fordi den rapporterer for ofte og overbelastet nettet. 
 

Så jeg ønsker jo å justere ned trafikken til bare det som er nødvendig, for å slippe evt problemer senere. 

 

Men siden du opplever rapport hver 20. sekund, har du da endret på den første parameteren fra 1 til 20? Hva hvis du endrer den til f.eks 600, får du da rapport bare hvert 10. minutt?

 

Den står til 20 sekunder default her hos meg 0x0014. Har ikke endret noe. Reportable change står til det samme, så tolker dette til 20watt. Virker å funke fint dette, men har bare testet det på enheter med jevnt strømtrekk.

Som StigVi sier så er det ofte IKEA involvert når det blir problemer. Hadde fire pærer tilkoblet som hadde samme feil. Må skru av og på strømmen ganske ofte for at de skulle nullstilles. Buffer overflow, og videresendte ikke lenger Zigbee meldinger.

Skjermbilde 2021-03-06 kl. 19.41.11.png

Endret av Datek Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Datek Harald skrev:

Den står til 20 sekunder default her hos meg 0x0014. Har ikke endret noe. Reportable change står til det samme, så tolker dette til 20watt. Virker å funke fint dette, men har bare testet det på enheter med jevnt strømtrekk.


Interessant! Kanskje er det en deCONZ-bug likevel? Hos meg var default 1/300/1, så kanskje deCONZ håndterer disse verdiene med feil datatype, eller noe sånt?

 

Kunne du sjekket hva dine har som verdi i deCONZ? Og evt teste om det blir noen forskjell om du endrer på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ZoRaC skrev:


Interessant! Kanskje er det en deCONZ-bug likevel? Hos meg var default 1/300/1, så kanskje deCONZ håndterer disse verdiene med feil datatype, eller noe sånt?

 

Kunne du sjekket hva dine har som verdi i deCONZ? Og evt teste om det blir noen forskjell om du endrer på dem?

 Står blanke hos meg, vil ikke lese verdier heller. Deconz grensesnitt henger noe fryktelig hos meg, så litt vanskelig å jobbe med. Skal prøve å endre, men kjører ikke betaversjon med strømtrekk på APEX Smart Plug.

 

 

Skjermbilde 2021-03-06 kl. 21.46.22.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2021 den 19.43, Datek Harald skrev:

Den er sertifisert for 16A og dermed 3680 watt. Vaskemaskin ingen problem. Den er den minste 16A du får tak i, men på ingen måte puslete 😉

Ja, jeg ser jo hva den skal tåle på papiret. ;)

Tåler den det i praksis? Over tid? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte er par av disse i dag for bruk på vaskemaskin og tørketrommel. Det gikk glatt å få de inn i Zigbee2mqtt og home assistant, men jeg har er problem. De rapporterer ikke voltage, current eller power kun linkquality og state:

{"linkquality":249,"state":"ON"}

 

Noen som har noe peiling på problemet kan være og hvordan fikse det?

 

Oppdatert:

 

 Fungerer etter å hoppet over på development branch av Zigbee2mqtt og kjørt configure på nodene. 

Endret av Kranglefant
Fant løsning
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.1.2021 den 7.55, TKongshem skrev:

Bruker denne Apex smart pluggen med Smartthings og selv om den integrerer bra og har god rekkevidde så viser strømforbruket feil i Smartthings appen.  Ved 2500 watt vises omtrent 250 w istedet. Har søkt etter spesifikk device handler men ikke funnet

Hei. Det er nå utviklet en device handler for dette. Si fra hvis du vil ha denne tilsendt på f.eks. mail, eller send en direktemelding her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.3.2021 den 13.23, ZoRaC skrev:

Jeg opprettet et "issue" på Github. Kan jo hende de må legge til noe spesielt i koden for at endring av rapportering skal virke. :) 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/4532

Ser ut til at en PR er på vei, men jeg skjønner ikke helt hva den gjør. :)

 

@Datek Harald "Burde" ikke enheten ha en sensor for kWh (energy) i tillegg til Watt (power)? De flest av mine andre enheter har dette. Så slipper man å kalkulere det selv. Vil tro en egen kalkulasjon heller ikke er like presis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stigvi skrev:

Det finnes en egen sak for å regne ut dette i Home Assistant og den er presis nok i massevis hvis dataene som rapporteres er nøyaktige.

Ulempen er jo "Fast sampling source sensors provide better results.". Så man må hente data ofte for å få nøyaktige resultater, og ZoRaC f.eks. ønsker ikke at den oppdaterer veldig ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2021 den 10.37, Venin skrev:

Ser ut til at en PR er på vei, men jeg skjønner ikke helt hva den gjør. :)

 

@Datek Harald "Burde" ikke enheten ha en sensor for kWh (energy) i tillegg til Watt (power)? De flest av mine andre enheter har dette. Så slipper man å kalkulere det selv. Vil tro en egen kalkulasjon heller ikke er like presis.

Hei. Dette kommer i neste versjon av pluggen. Det trengs en annen chip i enheten for å lagre slik data lokalt.Den kommer nok ikke før i 2022 slik det ser ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Datek Harald skrev:

Hei. Dette kommer i neste versjon av pluggen. Det trengs en annen chip i enheten for å lagre slik data lokalt.Den kommer nok ikke før i 2022 slik det ser ut nå.

Kjekt å vite. Har du info om andre kule ting som kommer? 👼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.