Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Apex Smart Plug (16A ZigBee innstikkmodul med strømmåling)


Venin

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Venin skrev:

Kjekt å vite. Har du info om andre kule ting som kommer? 👼

De sensorene vi slipper nå er HAN adapter, Stemningsbryter og vannsensor. Før sommeren kommer det motion sensor og dør/vindu kontakt. I Q4 slipper vi nok en del mer, men dette kan jeg ikke si så mye om enda. Vi har en del kule ting på gang. Se mer av de kommende her: 
https://shop.evasmart.no/butikk/smarthus

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, esas skrev:

@Datek HaraldSå du nevnte OTA tidligere. Vil dere gjøre oppdateringene tilgjengelige (som f.eks IKEA har gjort), slik at tjenester som Zigbee2MQTT kan benytte seg av dette?

https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

Ja, det regner jeg med ja. Må bare lage et regime for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
ZoRaC skrev (På 2021-3-7 den 13.23):

Jeg opprettet et "issue" på Github. Kan jo hende de må legge til noe spesielt i koden for at endring av rapportering skal virke. :) 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/4532

Virker som den PR-en funka, ja. Satte Reportable Change til 5 og nå oppdaterer den bare hvert 5. minutt (Max Report Interval = 300) med mindre den endrer seg minst 5 Watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (6 timer siden):

Ja, i deCONZ har strømmålinga fungert lenge.

og Zigbee2MQTT...

 

For å si det slik, alle produktene til Datek er 'OK' i Zigbee2MQTT, dvs Vannsensor er i Dev, Stemningsbryter (scene) vil være i Dev i morgen. Alt i Dev vil være i release 01. sept.

 

evasmart.no ... og nei, jobber ikke i Datek 😁

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Vintage89 skrev (29 minutter siden):

Noen som kunne forklart meg hvordan jeg får den til å rapportere strøm, effekt gjennom zigbee2mqtt? Får opp alle entities, men de viser ikke noe?

 

Hos meg var det ikke noe som måtte gjøres i Z2M, men noen entitier i HA var deaktivert, manuelt aktiverte de så kom det seg.

For og få en kwh/energi måler så kan du benytte denne kodesnutten i HA:

 

  - platform: integration
    source: sensor.apex_power
    name: apex_energy
    unit_prefix: k
    round: 2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det opp nå når jeg byttet til Zigbee2mqtt Edge. Men så viste det seg at rekkevidden fra boden til badet ikke var god nok (gjennom 2 vegger). Så da er vi tilbake til start igjen.....

 

Noen som har en bra zigbee stick å anbefale? Har per i dag bare en enkel cc2531 usb fra ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage89 skrev (13 timer siden):

Fikk det opp nå når jeg byttet til Zigbee2mqtt Edge. Men så viste det seg at rekkevidden fra boden til badet ikke var god nok (gjennom 2 vegger). Så da er vi tilbake til start igjen.....

 

Noen som har en bra zigbee stick å anbefale? Har per i dag bare en enkel cc2531 usb fra ebay.

Strømsatte enheter som Smart Plug, lyspærer og annet fungerer som repeater i zigbee nettverk, og kan settes mellom Hub/dongle og enheten.  Jo flere du har jo bedre blir nettverket ditt. Batterienheter fungerer ikke som repeatere, og kan ikke brukes for å bedre signalene.

 

Forøvrig har jeg dårlig erfaring med CC2531 dongler selv og de er ikke lenger anbefalt på Zigbee2MQTT sine sider. Styr også unna Conbee II. Selv bruker jeg Electrolama sin som funger helt ypperlig.

Se: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

 

Endret av Datek Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Datek Harald skrev (På 5.10.2021 den 15.23):

Hei. Ja Thorsteinn Tomas Broddason har laget en device handler. Kan sende deg kode på mail hvis du ønsker.

Hei @Datek Harald. Er dette noe jeg kan få tilsendt også? har ikke helt fått integrert min EVA med riktig device handler i Smartthings så den fungerer. send gjerne på [email protected]

Endret av Hyggern
tagget riktig person
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggern skrev (På 4.1.2022 den 17.27):

Hei @Datek Harald. Er dette noe jeg kan få tilsendt også? har ikke helt fått integrert min EVA med riktig device handler i Smartthings så den fungerer. send gjerne på [email protected]

 

Snippen skrev (På 4.1.2022 den 18.45):

Heisann. Er devicehandleren mulig å få tilsendt til meg også, hadde vært supert 😃

[email protected]

 

Følger opp denne jeg. Har dere fått tilsendt noe? Hvis ikke kan jeg se hva jeg får ordnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med feilmåling for APEX 16A-pluggen til samsung smartthings skyldes at applikasjonen legger til pluggen som feil type. Ved å logge inn på smartthing-kontoen i 'mine enheter'-fanen kan du endre den til 'Zigbee Metering Plug', så vises både wattmåling og strømforbruk korrekt.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.