Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Apex Smart Plug (16A ZigBee innstikkmodul med strømmåling)


Venin

Anbefalte innlegg

Datek Harald skrev (På 19.4.2021 den 8.31):

Hei. Dette kommer i neste versjon av pluggen. Det trengs en annen chip i enheten for å lagre slik data lokalt.Den kommer nok ikke før i 2022 slik det ser ut nå.

Hei, er det noen oppdatering på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev (På 14.2.2022 den 15.00):

Hei, er det noen oppdatering på dette?

Hei. Ja, det kommer en ny versjon av Smart Plug med ny chip som da også rapporterer strømforbruk. Det er imidlertid store problemer med tilgang på enkelte komponenter, så vi forventer dessverre ikke at disse vil være på markedet før oktober 2022. Denne vil hete Eva Smart Plug og ikke APEX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hyggern skrev (9 minutter siden):

@Datek HaraldVet du om det vil komme noen Device Handler til EVA Han Sensoren? Eller vil det bli en endring på dette når Smartthings går over til LUA og Edge baserte enheter?

 

Ove 🙂

Hei

Du trenger ikke device handler lenger. 
 

Problemet med feilmåling for APEX 16A-pluggen til samsung smartthings skyldes at applikasjonen legger til pluggen som feil type. Ved å logge inn på smartthings-kontoen i 'mine enheter'-fanen kan du endre den til 'Zigbee Metering Plug', så vises både wattmåling og strømforbruk korrekt.

Vet dessverre ikke hva som skjer når Smartthings legger om, men vil ikke tro at alt man har fra før slutter å virke.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
braekk skrev (På 27.4.2022 den 8.50):

Kjøpte en Alex plug og la den inn i Homey Pro. Er det ikke mulig å måle strømforbruket over tid, feks 24 timer med denne? Får bare opp effekt her og nå

Hei!

Med Power by the Hour-appen skal det la seg gjøre. Ikke testet det selv, men flere andre som har pluggen har sagt at dette skal fungere. Ville evnt forhørt meg i Homey-gruppa på facebook: https://www.facebook.com/groups/1749985315078059

Endret av Eva - Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er det noe snacks i firmware 2.5? Mulig den er gammel, men først nå Z2M kommer med en firmware OTA. Mine tre plugger er foreløpig på 2.1. EDIT: Merker ikke noe nytt med 2.5 bortsett fra at alle reporting-intervaller ble default igjen.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Skaffet en av disse fra Elektroimportøren i dag og ble noe skuffet når jeg koblet den rett mot z2mqtt og HA. For det første så eksponerer den ikke egen energy entity som måler kWh. Det er i for seg ikke det største problemet da man fint kan lage egen helper på det, men det jeg virkerlig stusser på er hvorfor den rapporterer sitt eget strømforbruk i power-entityen? Uten å ha koblet noe i pluggen ligger den og rapporterer rundt 2-8 W forbruk (den kan da umulig bruke så mye alene?). Skal jeg finne riktig forbruk på enheten som er koblet i må jeg da finne en lur måte å offsette dette på, noe som virker unødvendig og tungvindt.

Modellen i følge z2mqtt er HLU2909K, med firmware versjon 2.5 (620782928).

Har sendt en e-post til EVA om dette. Får se hva de sier.

Endret av Atrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har EVA/APEX plugen mulighet for å sette "last state", "on" eller "off" ved strømavbrudd?  Ser etter plug for frostsikring og må ha en som automatisk settes til "on" eller husker sist status når strømmen er borte i tilfelle styreenhet tar kvelden. Flere plugger som ikke har dette dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

backspace skrev (1 time siden):

Har EVA/APEX plugen mulighet for å sette "last state", "on" eller "off" ved strømavbrudd?  Ser etter plug for frostsikring og må ha en som automatisk settes til "on" eller husker sist status når strømmen er borte i tilfelle styreenhet tar kvelden. Flere plugger som ikke har dette dessverre.

 

Sjekket min, og den har støtte for det, IKEA sine smartplugger har også støtte for dette.

Endret av slippern
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, slippern said:

 

Sjekket min, og den har støtte for det, IKEA sine smartplugger har også støtte for dette.

Supert, takker! Har IKEA selv og de har også dette, men de manger strøm måling som jeg også trenger på disse som skal brukes på "hytte" styring så da får jeg prøve disse.

 

...og til info: Namron sine har ikke "last state" hvis noen er på jakt etter det samme. De går automatisk til "off" så var noe kaldt i hytta når jeg fant ut dette etter et strømbrudd med slike.

Endret av backspace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.