Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS4 stenger ned av seg selv


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Har opplevd noen ganger at HS4 stenger ned av seg selv. PC er på og kjører som vanlig.

Mistenker det kan være update av pc, men er ikke sikker.

Jeg bruker Windows Update Minitool, slik jeg brukte på HS3 som fungerte utmerket.

Trengs det å gjøres noe anderledes med Minitool ved HS4?

 

Litt usikker om det er update også, da jeg oppdaget ved siste tilfelle at PC update hadde oppdateringer klare og ventet på å restarte. (skulle tro pc mest sansynlig hadde vært ferdig med oppdateringer da). Minitool var oppe og gikk, den starter automatisk ved start av PC. (Eneste forskjell er at jeg la inn autostart av Minitool ved oppstart av PC, i samme slengen jeg installerte HS4, brukte og starte den manuelt i HS3)

 

Loggen går ikke lengre tilbake enn siste oppstart av HS4, så jeg finner ikke noen info om HS4 har sent shutdown til seg selv.

Tror det i alle tilfeller har skjedd mens jeg har vært på jobb, mellom 7 og 16-17.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

Du kan jo bare sjekke når Windows sist installerte oppdateringer...? Stemmer det overens?

Jeg vet ikke hva "minitool" er så jeg kan ikke svare for det.

Skal sjekk når jeg kommer hjem :)

 

Jeg viste ikke hva Minitool var heller, før jeg leste guiden din :) Windows update minitool

https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/homeseer-skolen-del2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde idag igjen, bare noen dager siden sist.

Sjekket windows loggen for windows update, og ingen oppdateringer har blitt gjort.

Rimelig sikker på det da jeg i tilegg kjørte Windows Update Minitool, samt jeg hadde utsatt oppdateringer i 15 dager på windows update.

 

Ser ikke ut som pc har blitt restartet heller, skrev systeminfo | find /i “Boot Time” på command promt

image.png.321fbaf577dd96bc988fce86be9e4aa1.png

 

Dette er fra loggen ved oppstart av HS4

 

 

image.thumb.png.3dd86a9bcacb33709bf281bb6eaa64a0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.11.2020 den 21.48, Kenneth skrev:

 

Jeg har samme mld i loggen som deg.

Spørsmål, hvordan starter du HS4? Bruker du windows tasks?

Jeg starter HS4 automatisk igjen ved strømbrudd, brukte en guide fra Homeseer sor å sette det opp.

Denne:  https://docs.homeseer.com/display/HS4/Auto+Start+HS4+on+Windows  

 

På HS3 brukte jeg guiden fra Homeseer skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 8.37, Moskus skrev:

Tror du må sjekke Event Viewer hvis vi skal forstå det... Det står det forhåpentligvis hvis noe kræsjer.

Jeg har installert Event Viewer, men ikke sett så mye på den enda.

Jeg har prøvet forskjellige ting, men etter jeg slettet endel events har ikke HS4 shuttet ned igjen.

De eventene jeg slettet var disablet (ganske sikker på det).

Kan eventer forårsake HS4 til shutdown? Synes det er litt rart.

Sikkert nye rart i eventene jeg slettet, da det var forskjellige tester mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kenneth skrev:

Hei @Slabbedask,

 

Ok så da bruker du tasks, det jeg egentlig regnet med.

Kan du verifiserer at det "ikke" er huket av for "stop the task if it runs longer than"

 

homeseertask01.PNG.4a56d471d65b79ae98b5a690609b0b7a.PNG

 

Ikke sikkert dette er relevant til ditt "problem", men jeg gjorde den feilen da jeg startet med HS.

 

Dette er hos meg, den er huket av. Så det kan sikkert være en grunn.

Det som er rart at det står 3 dager, det gikk mist 1 uke noen ganger.

I det siste etter jeg jeg slettet noen events har HS4 ikke shuttet ned. (så langt ihvertfall)

 

image.png.72f82d4c37fe1d93d90249189cf2591c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kenneth skrev:

@Slabbedask,

 

Ok, den vil terminerer HS etter ca 3 dager. Så start med å huk av den og stop/start tasken på nytt igjen.

At andre "ting" kan forsårsake et HS terminerer, helt sikker, men dette var det første jeg kunne tenke meg at var årsaken.

Takker, skal fjerne avhukingen :)

Tror det var Startup Launcher jeg brukte på HS3, denne har jeg ikke gjort noe med etter jeg oppdaterte til HS4. Kan den være noe som ligger og forstyrrer, da mappen fortsatt heter HS3 etter oppdateringen. Mulig både Tasks og Startup Launcher prøver å gjøre samme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme i natt!

Sto opp til nada automasjon, ingen kontakt med HS4.

Logget inn på PC og måtte starte opp HS4 manuelt.

Det var ikke noen nylige update til windows, og PC'en ser ikke ut til og ha tatt en omstart.

Fra loggen til HS4 ser eg at sirkuset startet klokka 01:01:01 i natt og 07:44 startet jeg opp manuelt igjen.

 

1032923451_HS4log.thumb.JPG.4e5644a0b5c3295e8fcecf70d904d71b.JPG

 

Bruker "task scheduler" for automatisk oppstart og verifiserer at det ikke er huket av for "stop the task if it runs longer than"

Merkelige greier, flere som opplever det samme?

 

Skjønner ikkje helt de første log oppføringene (nederst), hvor HS har "disconnected" enheter/plugin for så og stenge de ned rett etterpå, og så kommer "request from UI to shutdown". 
Kanskje det er en normal sekvens?  

 

 

Ole

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stigvi skrev:

Det er ikke kontoen du har logget inn med da, som blir logget av?

Ser ikkje slik ut i loggen.

 

Bruker script for og stenge ned HS ved for eksempel en eller annen automatisk oppdatering av PC.
Ved oppstart, bruker jeg task scheduler for og starte HS samt at eg også bruker Microsofts autologon (logger inn for og starte opp HS og så logge av automatisk). 
Dette har fungert utmerket siden August, med mange omstarter grunnet oppdateringer. 

Heller til at det skyldes en eller annen glitch i en plugin eller HS.

Selve PC'en har jo tuslet og gått i hele natt, men uten HS kjørende.

Har testet at automatisk nedstenging og oppstart av HS fungerer som det skal, ikke noen problemer her.

 

Har sendt dette til HS support, får vel svar til neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Olex skrev:

Har sendt dette til HS support, får vel svar til neste år...

De er ikke vanligvis så treige, men det er litt ekstra belastning nå visstnok etter Black November.

 

Men personlig tror jeg ikke det er så mye de kan si... iallfall det som er mulig å lese ut av loggen, så er det ingen kræsj eller noe slikt, og HS stenger ikke seg selv ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

De er ikke vanligvis så treige, men det er litt ekstra belastning nå visstnok etter Black November.

 

Men personlig tror jeg ikke det er så mye de kan si... iallfall det som er mulig å lese ut av loggen, så er det ingen kræsj eller noe slikt, og HS stenger ikke seg selv ned.

Takk for svar.
Ser på HS forumet (har og lagt dette ut der) at det og er ein annen kar som har samme problem, da er vi i hvert fall to :)
Avventer HS support, blir vel uoppklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen nedstegninger i det siste. Jeg hadde huket av "stop the task" men det gikk mange flere dager en 3 mellon shutdown, nærmere en uke sånn ca. Et par ganger ca 2-3 dager.

Jeg fjernet som sagt noen events som ikke var enabled. (test events) og etter det har det vært bra. Litt rart hvis events stenger HS? Fjernet avhukingen "stop task" en god stund senere, samt startup launcher da denne kjørte dobbelt med tasker.

Hvordan ser du loggen i HS før shutdown? blir jo slettet ved ny oppstart.

 

Er rimelig sikker at det ikke var windows update. Bruker Windows Update Minitool, samt at jeg hadde utsatt oppdatering i windows update til maks antall dager. Shuttet ned likevel, og ikke noe update i updateloggen til windows

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.