Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill ovn og UniFi og viktig info


Anbefalte innlegg

1. Mill sender ut ny firmware neste uke så ha ovnene online og ikke kluss for mye. Håper dette retter connection problem

 

2. Det er mange som sliter med å holde dem koblet til. Jeg har en oppskrift for UniFi som trolig fungerer på andre.

 

Etter 3x inkluderingen overlevde den to netter og en reboot i dag ny rekord. For å gjenta er 3x inkludering. 

1. Inkluder med alternativ (via AP) - da kommer ovnen inn i Unifi og du får pinget den, men den kommer ikke inn i mill appen. Bruker du delt 2.4 og 5 ssid slett det og koble til under konfigurere da du trolig har 5 GHz mac.

 

2. Resett ovnen (ikke fjern fra unifi) og legg til via UI på vanlig måte (dette kan feile, bare pass på å koble til med korrekt SSID som du satte den opp i steg 1 men det er greit)

3. Klikk på reconnect (IKKE FORGET) i Unifi - sjekk du får pinget ovnen

4. Legg til ovnen igjen via UI, ikke resett denne gang

5. Klikk på reconnect i Unifi og sjekk du får pinget

6. Skru ovnen av og på, vent 5-6 sekunder og sjekk om wifi-lyset blir grønt og ping den.

Fungerer det er det mulig den holder seg koblet til. For meg er det 24 timer nå.

Dette er uten noen særlig innstillinger endret i Unifi, men kjører på et dedikert 2.4 nett. WPA2 only etc (standard)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hatt litt trøbbel med Unifi mot Mill ovnen jeg kjøpte. Måtte til slutt sette opp et dedikert 2.4 GHz nett for den. Ikke et veldig stort problem da de fleste IoT devicer klarer seg fint på 2.4 GHz og kanskje tom foretrekker det. Litt skuffet over Mill for klønete WiFi implementering og manglende API, Ddet finnes et API, men de svarer ikke på noen henvendelser. Har forsøkt i over et år å få tilgang: https://api.millheat.com/share/apidocument.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 10.11.2020 den 7.24, aleks skrev:

Etter 3x inkluderingen overlevde den to netter og en reboot i dag ny rekord. For å gjenta er 3x inkludering. 

 

Hei, fikk du løsning på dette etter hvert? Har en ovn som er kranglete på denne måten. Har to like av den som krangler, så er 50% av samme "batch" fra fabrikken.

Har eget wlan som gir 2,4 GHz ut på et singelt aksesspunkt, så mesh og 5 GHz er ute av problemstillingen.

 

Fikk ca 2800 ping svar før den døde, legger ved syslog av det AP så i tiden den var online.

Har forsøkt en 4-5 ganger med samme resultat, denne gangen med ca 50 minutter online er nesten rekord.

Felles debug er alltid en gode.

 

Skjermbilde 2020-12-13 kl. 13.43.56.png

Skjermbilde 2020-12-13 kl. 11.55.08.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det virket siden, ingen flere problemer. Hvis det er G2 av ovnen du har, få den online og snakk med mill på messenger. De har en ny firmware, så kan være du er på gammel firmware. 

 

Det er dog interessant jeg ikke har hatt noen problemer etter rutinen over, til og med skiftet fra USG til USM pro og den fungerte fint uten å måtte inkludere på ny så jeg tror det er appen som er problemet her, ikke utstyret til folk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aleks skrev:

De har en ny firmware, så kan være du er på gammel firmware. 

Mange takk for svar, når du sier "ny firmware" åssen fikk du den?

Har gen 2. på samtlige.

Om det er firmware jeg kan pushe på en måte, så er jo det neste steg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Snowman skrev:

Snåle greier, forsøkte en gang til, og nå virker den "stabil" Var vel 6 gangen. Så får vi se om det er liv i den i morgen

 

Hei,

Har 3 stykk Mill ovner med G2 versjon kjørt på USG og UAP-AC-LITE i 2år uten noen problemer. Byttet i går fra USG til UDM-Pro, ovnene like stabile.

 

Har du et eller flere AP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2020 den 17.52, Offpiste skrev:

Har du et eller flere AP?

Jo har jo det, men nå den 6 gangen har den forblitt stabil.

Har forøkt med at det rene 2,4 nettet finnes på en eller flere AP´r

Mulig teori er at de gangene den kom online at den da foretokk en firmware oppdatering, den har vert offline i en periode.

Ikke funnet noen måte å se firmware versjoner på dem, og derav heller ingen anelse om de faktisk oppdater seg.

 

Uansett, stabil nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Irritert meg litt over integrasjon på disse. Demonterte en G3 i dag å ser at det er en ESP32-WROOM-32D.

Display driveren er en CMS79FT738 2128CNW som jeg ikke kjenner til, men som det finnes kinesisk doc på.

men alt av ESP kjører jo Tasmota, noen som har prøvd?

MillOvnGen3-MainPCB.jpg

MillOvnGen3-DisplayPCB.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese ut eksisterende binærkode fra flash, så har du noe å gå tilbake til skulle det trenges. Tror forøvrig det ikke er noe problem å finne egnet config for tasmoto på disse. Utifra bildet ville jeg ohmet meg fram til hvilken io som styrer triac-en (via opto-kobleren). Det er denne du må trigge for å skru av/på varmen, skal jeg tippe. Som du sier trenger man jo ikke display uansett. 

 

Du kan også revers-kompilere binæren som er der, og få noen hint om hvordan den er programmert.

Tipper LCD-driveren er koblet til på I2C eller SPI, så vha. det nevnte kinesiske databladet finner du sikkert protokollen til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har også samme problem med UDM Pro. Har prøvd alt og ovnen kobler seg fint og får tildelt IP men appen klarer ikke å legge den til.

Fikk løst det ved å "dele" ut samme SSID på en annen mobil over 4G (først slo jeg av egen Wifi lokalt først) så dukket den opp i appen.

Etter dette var det bare å skru på wifi igjen på UDM Pro boksen og etterpå fungere det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

ntc.thumb.png.7bde5ba50b7a609dea70bff7695ebedc.png

Hello, I have mill wifi generation3. So far I've found out that:

gpio 19 is i2c sda

gpio 18 is i2c scl

GPIO 4 and GPIO 17 must be turned on together for the heater to heat

GPIO 32 is an NTC temperature sensor

I have a problem with calibrating the NTC sensor. Any ideas?

Sitat

  - platform: ntc
    sensor: resistance_sensor
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
    icon: "mdi:thermometer"
    calibration:
      b_constant: 5950
      reference_temperature: 25°C
      reference_resistance: 10kOhm
    name: NTC Temperature

  - platform: resistance
    id: resistance_sensor
    sensor: source_sensor
    configuration: DOWNSTREAM
    resistor: 10kOhm
    #reference_voltage: 3.6V
    name: Resistance Sensor

  - platform: adc
    id: source_sensor
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
    pin: A4
    icon: mdi:thermometer
    filters:
      - multiply: 3.0

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.