Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Hvordan koble fibaro smart implant


Eivindsk

Spørsmål

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I følge manualen (tormatic-b600.pdf) kan det se ut til at du må koble det slik: (ny og mindre forvirrende illustrasjon her)

 

kobling.png.60d178869f5d5e3838f404b708298526.png

 

Men avvent gjerne en bekreftelse fra andre her inne før du begynner å koble. Du må ha signalkabel til å koble opp OUT1 mot åpneren, ellers har du vel det du trenger.

Endret av prk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk, men det reiser noen spørsmål.

 

Den klumpen som er tegnet inn til høyre for implanten, hva er det for noe? Er det en fysisk ting, eller bare en måte å vise hva ledningene gjelder? Hva betyr 2-tallet?

 

Den boksen som heter E43U på tegningen - skal det forestille det som kan kobles til, som f.eks implanten? 

 

Ang signalkabler ser jeg det er mye forskjellig. 

Kan du linke til en kabel jeg kan kjøpe og antall?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager det! Jeg antok at du hadde smart implant-manualen foran deg. Du finner diagrammet her: https://manuals.fibaro.com/smart-implant/

 

Der står det "Diagram 9: Example gate opener (1 – monostable button, 2 – gate opener controller)". Så 2-tallet er bare en illustrasjon av selve portåpneren, og viser som du sier hvor ledningene skal kobles. De videre strekene er det jeg som har tegnet på.

 

E43-U er etter det jeg kan google meg fram til en 433MHz-mottaker som fungerer stort sett på samme måte som smart implant, ja.

 

Jeg er ingen fagmann, men jeg antar at du kan bruke stort sett alt som er av svakstrømskabel. Du har sannsynligvis noe liggende hjemme. Nettverkskabler?

 

Her er et litt mindre forvirrende diagram:

kobling.thumb.png.8dfa89e741b9acd6eef8912441073ff6.png

Endret av prk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har også satt den opp slik som beskrevet på tegningen ovenfor. Den var mye mindre enn jeg trodde, og den fikk plass bak dekselet til portåpneren.

 

Funker fint med Homey, aqara zigbee bryter og dørsensor.

 

Jeg kjøpte strømledning på 1,5mm (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

 

Eg har en lik portåpner og har koblet opp likt som over, men har enda ikkje fått konfigurert implantet opp mot noe hub da jeg venter på homey i posten. Tenkte jeg skulle forberede litt og koble opp implant til garasjeporten for det om. Problemet nå er at med en gang jeg tilfører strøm til smart implant går porten opp og jeg får opp feilmelding på porten om at den får varig impuls fra implantet. Er det slik at implantet har normalt lukket krets ut fra out1 før implantet er konfigurert i en hub?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, 

 

Jeg har et tilsvarende problem som trådstarter. Jeg har en gammel portåpner fra 1992 og en Fibaro smart implant. Har koblet "Implant rød" til "14V lilla" på garasjeportåpner og "Implant blå" til "jord" på garasjeportåpner. Får ingen LED lampe som lyser eller noe indikasjon på at den får strøm. Har også prøvd "Implant rød" til "28V gul" uten hell. Jeg har en knapp på veggen som styrer portåpneren, men denne tenkte jeg å koble til når jeg hadde fått strøm på Implant slik at man hadde en mindre ting å forholde seg til. Ser at Implant trenger 9-30 V DC. Jeg aner ikke om min portåpner gir ut AC eller DC. 

 

 

Tips mottas med stor takk!

20220511_183732.jpg

20220511_183754.jpg

Endret av SonnyShogun
Oppdatert beskrivelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
prk skrev (På 11.11.2020 den 22.01):

Her er et litt mindre forvirrende diagram:

Dette er nydelig, prk. Har selv 2 stk Tormatic B-600 motorer i min garasje. Jeg har to impulsgivere oppkoblet som vist under:

image.thumb.png.432dc9a21f666a2ce2c962021426915c.png

1, 2 og 4 viser ting som allerede er vist i samtalen her: Motor, koblingskjema for impulsgiver og Fibaro Smart Implant. 2) viser hvordan jeg har koblet hver av mine givere 3) og 5) til connectorene på "F" på respektiv motor. Ville det ikka da være mulig å koble Fibaro'en i parallell som vist i 4) (Ja, Fibaro'en trenger strøm på P og GND)? Det er mitt første spørsmål.

 

Mitt andre er om jeg kan bruke den andre utgangen på Fibaroen 4) helt tilsvarende på motor #2 (ikke tegnet inn) i parallell med den andre giveren 5). Ser tegningen min er litt misvisende i 6). Der skal selvsagt ledningen fortsette til den andre motoren...

Endret av MrPilloft
Klargjøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.