Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Standardisering av protokollene


aeklo

Anbefalte innlegg

Muligens. Man kan jo legge til både Cree og GE Link til Hue Bridge. (Men nå vet jeg ikke om Cree og GE Link fins som 220V?)

 

Dersom du leser denne: http://www.developers.meethue.com/content/philips-hue-and-ikea-trådfri

og denne: http://www.developers.meethue.com/content/trouble-cree-bulb

 

Ser du at det var mulig med en tidligere Hue brige-firmware og at det er eller ser ut til å bli mulig. Stabiliteten og den praktiske nytten er dog uviss...

 

Edit: Dette var jo da et svar på spørsmål om man kunne legge til IKEA Trådfri til en ZIgbee hub, men lurer på om det er flyttet? Uten den bakgrunnsinfo'en virker svaret mitt litt non-sequiteur.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee er på det jevne mye friere enn f.eks. Z-wave. Det har sine fordeler med at det flere kan bruke det, og at det ikke er noen ekstra kostnader eller lisenser som skal betales. Ulempen er at man også kan velge hva man vil støtte eller ikke. Philips kan altså i praksis selv velge hva de vil støtte helt uten at noen fra Zigbee kan blande seg inn i det.

 

De har derimot fått merke at forbrukerne ikke er særlig fornøyde hvis de prøver å blokkere andre, billigere lyspærer. Sånt sett er det et selvregulerende system. Men det er ingen garantier eller krav om å måtte støtte alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig litt på siden av spørsmålet men men.. ;-) 
Osram lightly og Philips hue virker meget bra sammen. Har nå 24 Osram pærer og 3 philips hue.

Husk å oppgrader firmware på Osram pærene om du vil styre dem via philps hue app eller via Domoticz - Via HS trenger man ikke siste firmware. Feilen er at du ikke får skrudd av lyset de dimmes ned til 6% bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.11.2016 klokken 12.12, Moskus skrev:

De har derimot fått merke at forbrukerne ikke er særlig fornøyde hvis de prøver å blokkere andre, billigere lyspærer. Sånt sett er det et selvregulerende system. Men det er ingen garantier eller krav om å måtte støtte alt.

Man skulle tro det, men man ser jo på f.eks Apple's suksess at det å begrense brukerens frihet kan være lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2016 at 11:07, DiderikFrom said:

Når jeg leser nøyere det jeg selv har linket til, ser jeg at Philips nettopp har sagt følgende:

 

"Philips Hue has been designed as an open system. This is why the Philips Hue bridge implements the ZigBee Light Link standard, that makes it possible for ZigBee Light Link compliant third party bulbs to connect to the Philips Hue bridge. The new IKEA Smart Lighting bulbs do not respond in the way we expect from a ZigBee Light Link compatible product and can therefore not be connected to the Philips Hue bridge."

 

Muligens kan dette fikses i en TRÅDFRI firmwareoppdatering? Dog skal IKEA komme med en egen bridge før sommeren, MEN den vil ikke ha åpen API.

 

 

2 hours ago, Superzite said:

Husk å oppgrader firmware på Osram pærene om du vil styre dem via philps hue app eller via Domoticz - Via HS trenger man ikke siste firmware. Feilen er at du ikke får skrudd av lyset de dimmes ned til 6% bare.

 

Må man da ha en Lightify base? Vurderer å krype til korset å kjøpe noen Lightify E14-pærer, men kan ikke skjønne hva Osram tenkte på da de gjorde dem tunable fra 2700K til 6500K? Da kunne de like gjerne ha hatt dem konstant på 2700K, men smaken er vel delt.

Og "feilen" fikses ved å oppdatere firmware?

 

29 minutes ago, Evelen said:

Man skulle tro det, men man ser jo på f.eks Apple's suksess at det å begrense brukerens frihet kan være lønnsomt.

Det lønner seg nok å begrense brukerens frihet, men da skal du også ha et veldig bra produkt -- ellers gidder ingen bruke det. Philips har veldig godt lys i pærene sine, og det er jo faktisk det viktigste, spør du meg. Jeg mener de der ikke har noen reelle konkurrenter -- det måtte være den gamle glødepæren (som jo av andre årsaker ikke er aktuell). Pærene deres er dog klumpete, og de mangler E14!

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, DiderikFrom said:

Må man da ha en Lightify base? Vurderer å krype til korset å kjøpe noen Lightify E14-pærer, men kan ikke skjønne hva Osram tenkte på da de gjorde dem tunable fra 2700K til 6500K? Da kunne de like gjerne ha hatt dem konstant på 2700K, men smaken er vel delt.

Og "feilen" fikses ved å oppdatere firmware?

 

Må ha base for å oppgradere firmware :-(, de jeg kjøpte kom med firmware 1.03.07 og de måtte oppgraderes til 1.04.12.  Smaken er nok delt på kelvin skalaen ja.. noen som liker kaldt lys også.. ;-) Minne står for det meste på rundt 3200k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en liten ting.. Homeseer / Philips gateway mener jeg skal slippe å bytte pærer på en stund da. Info om en av pærene. 

Light usage:  2 Days, 0 Hours, 30 minutes and 9 seconds(48,5 hours) Expected lifetime left: 19951,5 hours Expected end date: 19.08.2071
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Superzite said:

Må ha base for å oppgradere firmware :-(, de jeg kjøpte kom med firmware 1.03.07 og de måtte oppgraderes til 1.04.12.  Smaken er nok delt på kelvin skalaen ja.. noen som liker kaldt lys også.. ;-) Minne står for det meste på rundt 3200k. 

 

Takk!

Fargetemperatur er selvfølgelig en smakssak (og en lang diskusjon), men jeg vil hevde de hadde kommet mye lenger med 2200-6000K enn 2700K-6500K. Sistnevnte er ubrukelig dersom man skal emulere varmt kveldslys eller soloppgang, og det vil mange enten for å hjelpe på søvnen eller bare fordi de synes det er fint eller behagelig. 3200K er utmerket på høylys dag når man jobber.

Men jeg skjønner jeg er over gjennomsnittet interessert.

 

Til spørsmålet: Synes du det har fungert bra med Lightify på Hue? Jeg har så mange ganger tenkt å hoppe i det, men hver gang kommer jeg over en eller annen som advarer om at det ikke blir stabilt selv om man oppdaterer firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har opplevd er at jeg har "overbelastet" gatewayen.  Rettet dette ved å dele opp eventen i flere events. Jeg sendte rett og slett for mange komandoer til huben på en gang så den klarte ikke å utføre alle, men tror ikke dette har noe med om man har osram eller philips sine pærer. 

 

Sier dem noe om hva som er ustabilt ? Så kan jeg teste litt rundt det, har jo bare 22 stk i drift hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.