Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart Plug/Adapter for Utendørs Bruk


Anbefalte innlegg

Jeg har noen av de Popp z-wave pluggene og er ikke imponert for å si det slik.

Det er radio/antenne kretsene som er begrensningen på disse.

Når man har annet z-wave utstyr i umiddelbar nærhet så fungerer de fint.

 

Jeg håper noen med den Osram/ledvance -skjøteledningen kan si litt om kvaliteten på den (Zigbee).

Jeg vurderer å bytte styringen av motorvarmere til disse, da det blir i utkanten av z-wave nettet mitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, NilsOF skrev:

Det er radio/antenne kretsene som er begrensningen på disse.

Da lodder du vel bare kjapt på en annen antenne?

 

Kan ikke si at jeg har vært plaget av dekningsproblemer, men så har jeg et solid utbygd Z-wave-nettverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Moskus skrev:

Da lodder du vel bare kjapt på en annen antenne?

Jeg prøvde å rette ut antenna uten at det hjalp.

Litt vanskelig å bedømme om det er antenna eller kretsen som er problemet uten å ha hf måleutstyr. Ut av boksen er det iallefall ikke noen god radiodel på den.

 

29 minutter siden, Moskus skrev:

men så har jeg et solid utbygd Z-wave-nettverk

Det har jeg også, i huset.

 I uthusene og spesielt der jeg trenger motorvarmere så stanger jeg mot 4-hopp grensa til z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NilsOF skrev:

I uthusene og spesielt der jeg trenger motorvarmere så stanger jeg mot 4-hopp grensa til z-wave.

Sett opp et nettverksinterface der ute, så får du dekning der og. :)

 

 

Det skal vel også nevnet at du sannsynligvis har dekningsutfordringer som ikke er vanlig for leiligheter og eneboliger... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Sett opp et nettverksinterface der ute, så får du dekning der og. 

Det problemet har jeg løst med zigbee.

 

Ja, jeg har nok flere bygninger og mere areal å dekke enn de fleste hær på forumet.

Men jeg vil tro at jeg ikke er alene med å ha utstyr plassert i litt avstand fra resten av meshet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

 

Kan ein kommunisere med denne innomhus eller må trafikken gå via en server i huttiheiti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, vestlenning said:

 

Kan ein kommunisere med denne innomhus eller må trafikken gå via en server i huttiheiti?

Det finnes også en metode for å flashe Tasmota eller ESPhome på Tuya-enheter, men har aldri prøvd det selv og det ser noe knotete ut ved første øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2020 den 13.43, Mathias skrev:

Det finnes også en metode for å flashe Tasmota eller ESPhome på Tuya-enheter, men har aldri prøvd det selv og det ser noe knotete ut ved første øyekast.

 

Det gikk helt greit for meg, det eneste problemet var å få med meg at det krevde en mal til bryteren før den funket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Mastiff said:

 

Det gikk helt greit for meg, det eneste problemet var å få med meg at det krevde en mal til bryteren før den funket...

Ok. Fant du en oversikt noe sted med maler eller måtte du finne ut av det selv?

Og hva brukte du for å gjøre det? Rpi, Linux?

 

Har litt lyst til å prøve meg på å dytte inn en ESPhome-bin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen som har noen oppdateringer her? Ser Nedis sin ikke fungerer med localtuya lenger da de ikke tillater dette på kontoer registrert etter 24 mars 2021..

Ser Ledvance har en Smart+ Outdoor Plug med WIFI og energimåling, men usikker på om det er noe å satse på.

Synd Ledvance(Osram) Smart+ Outdoor Plug ikke støtter energimåling, det hadde vært ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet annet en de Ledvance Outdoor på zigbee.

Nei, den har ikke måling, men den fungerer.

 

I ett forsøk på å Popp sine utendørs til å virke så har jeg plassert de nærmere senter av zwave nettet. Og jeg har fortsatt problemer med de. De begynner å blinke vekselvis rødt/grønt så de må nullstilles og legges til igjen..

 

Apex sine zigbee virker lovende, vurderer å sette de inn i plastboks.

Nå er firmwaren i min zigbee coordinator for gammel til å takle de, men har ny(e) coordinator(e) i hende om noen dager. Så skal prøve når jeg får de.

Men nårman først begynner å mikke med bokser så har man også andre muligheter med hva man stapper inn i boksen av logikk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den siste Popp med S2?

 

Har sett på Apex sine og de ser bra ut, hørte med Datek men de hadde ingen planer om utendørsplugg dessverre.

 

Hva slags boks har du sett på? Jeg ser på spesifikasjonene til Apex: Operating temperature: 0 to +40° C Storage temperature: -20 to +45° C

Vurderer å bokse den selv da jeg skal ha styring av terrassevarmer under tak utendørs.

Endret av ralph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ralph skrev:

Har du den siste Popp med S2?

Ja, den registrerer seg som POPE 700397, og det ser ut som den støtter s2 iflg. div. manualer jeg finner på nett.

Jeg har 4 stk. Alle oppfører seg litt buggy på andre måter også, uten at jeg helt klart å sette fingeren på det.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ralph skrev:

Hva slags boks har du sett på? Jeg ser på spesifikasjonene til Apex: Operating temperature: 0 to +40° C Storage temperature: -20 to +45° C

Jeg har ikke sett på noe boks ennå. Jeg tror ikke "Operating temperature" spiller så stor rolle, da den produserer varme selv.

Men hvordan det blir i 20 minus og under må nesten prøves.

Det blir kjedelig om det ikke virker da mitt bruksomeråde stort sett er motorvarmer.

Jeg har et par z-wave switcher (pucker) stående i en utelampe og en i plasboks.

Begge disse virket når vi hadde 30 minus. Det samme gjorde alle utelampene med 1000lm Ikea pærer.

 

Bare for å legge til: Den store motorvarmersessongen er over nå så det kan jo dukke opp egnede produktet før neste sessong.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, ralph said:

Noen som har noen oppdateringer her? Ser Nedis sin ikke fungerer med localtuya lenger da de ikke tillater dette på kontoer registrert etter 24 mars 2021..

Ser Ledvance har en Smart+ Outdoor Plug med WIFI og energimåling, men usikker på om det er noe å satse på.

Synd Ledvance(Osram) Smart+ Outdoor Plug ikke støtter energimåling, det hadde vært ypperlig.

Vet du om denne Nedis-enheten kan flashes med Tasmote ved hjelp av  tuya-convert eller har de sperret for det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mathias said:

Vet du om denne Nedis-enheten kan flashes med Tasmote ved hjelp av  tuya-convert eller har de sperret for det også?

Er du heldig får du en som man kan kjøre tuya-convert på, hvis det ikke er en av de nyere versjonene hardware revision. Komplett har vel åpent kjøp med fri retur så er bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 6.4.2021 den 22.16, ralph skrev:

Noen som har noen oppdateringer her? Ser Nedis sin ikke fungerer med localtuya lenger da de ikke tillater dette på kontoer registrert etter 24 mars 2021..

Ser Ledvance har en Smart+ Outdoor Plug med WIFI og energimåling, men usikker på om det er noe å satse på.

Synd Ledvance(Osram) Smart+ Outdoor Plug ikke støtter energimåling, det hadde vært ypperlig.

 

Satte akkurat opp local tuya mot Home Assistant på en konto registrert etter 24.mars 2021.

Brulte guiden i denne videoen for å få tak i Local Key som trengs for å sette opp Local Tuya.. 

 

https://m.youtube.com/watch?v=YKvGYXw-_cE

 

Enheten var dog en garasjeport åpner, men fremgangsmåten burde være den samme. 

 

/Thomas 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.