Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre Flexit UNI anlegg med ESP32 og fuktføler (ikke modbus)


Mason83

Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har et flexit UNI3 balansert ventilasjonsanlegg. Dette styrer inn og utluft i huset og jeg har lest endel om dette modbus adapteret som ikke er å få tak i lenger og hvis man skulle få tak i det koster det meget mange penger ;)

 

Det jeg i utgangspunktet trenger er en automasjon som øker uttrekket av luft ifra huset når fukt på badet/vaskerommet overstiger en viss % luftfuktighet.

Jeg har en fuktføler (manuell/mekanisk) på badet idag (se bilde). jeg måler 5V over disse 2 lederne når den ikke er aktivert og 0V når den kjører opp anlegget.

 

Så kommer mitt store spørsmål. Jeg har kjøpt meg 2 stk ESP32 og 6 temperaturmåler og fuktmålere som jeg tenkte å koble opp mot ESP32. Kan jeg også bruke ESP32 eller noe annet til å slå inn disse 2 lederne når fuktighet overstiger x%?

 

Eller er det noen kloke hoder der ute som har noe bedre forslag? 

 20201116_215639.thumb.jpg.910c2413450afd4b6ea4196a3503b4fa.jpg

Endret av Mason83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

(gammelt innlegg men svarer likevel)

Flexit UNI 3 har en releinngang for å kjøre anlegget på maks ved høy luftfuktighet og en annen som kjører innluft på maks og avtrekk på minimum ved bruk av kjøkkenvifte. Fuktsensor kan nok kobles rett inn, har du flere kobles de i parallell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Var noe slik jeg fant ut av også. 

Har derfor enda en ESP32 og rele på vei for å kjøre en test. Tar vekk denne føleren og kobler ledningene (5V signal) inn på releet til ESP 32.Utfordringen min blir da selve programmeringen av hvordan dette skal trigge basert på input ifra temp/fukt sensoren på badet.

 

Hvis noen her har erfaring med en slik automasjon i HA så kom gjerne med input.

Endret av Mason83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stigvi nevner er ESPHome veien å gå her. Er kjempeenkelt, og det du ønsker her kan lett inkluderes. Satte selv opp DHT22 sensor, magnetsensor og releutgang for temo/humidity, kjøring av garasjeport og tilbakemelding på denne til garasjen. Fungerer kjempebra og er super responsivt over MQTT. 

 

Fuktmålerne som kommer med til flexit mener jeg bare er helt basic mekanisk releutgang som switcher ved oppnådd fuktighet. (og har sikkert høy hysterese). 

Kunne jo enten parallellkoblet et rele over denne, evnt. erstattet det helt. 

Automasjonen av dette kan jo enten legger i HA eller skrivers direkte på ESP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
13 hours ago, oyvindhauge said:

@Mason83 fikk du til det du ville? Kunne ønske meg å styre flexit uni 3.

Hei, ja jeg fikk det til.

Brukte ESP32 med en switch/rele og input ifra en BT temp/fukt føler på badet.

13 hours ago, oyvindhauge said:

@Mason83 fikk du til det du ville? Kunne ønske meg å styre flexit uni 3.

Her er det relevante i ESP32 konfigen relatert til dette :)

switch:
  - platform: gpio
    pin: 17
    name: "Rele-bad"
    inverted: True
    id: relebad1 

 

- platform: xiaomi_lywsd03mmc
    mac_address: XXXXXXX
    bindkey: "XXXXX"
    temperature:
      name: "Bad Temp"
    humidity:
      name: "Bad Fuktighet"
      on_value_range:
        - above: 59.0
          then:
            - switch.turn_on: relebad1
        - below: 58.0
          then:
            - switch.turn_off: relebad1

Endret av Mason83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.