Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med iiglo WiFi smarte dingser


Anbefalte innlegg

Hei

 

komplett har tilbud på iiglo smart grenutak: https://www.komplett.no/product/1174244/hjem-fritid/smarte-hjem/smart-varme-stroem-inneklima/smart-stroemstyring/iiglo-smart-grenuttak-2-pack

 

Har noen brukt disse og kan si noe om dem? Ser også de har noen billige wifi plugger. Jeg kjøpte en pakke for å teste. Det jeg er mest redd for er at det er enda et lukka system og forholde seg til. Enda en jævla app. Noen som vet om det går ann å integrere dem i et fornuftig system som homeassistant? Har noen treff på smart life appen og noe som heter tuya men det virker veldig begrenset. Tips mottas med takk selv om det bare er en start på et større hacke prosjekt 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser at de på det ene bildet har lagt en Tuya-logo, så mitt tips er å prøve Tuya-integrasjonen i Home Assistant. Har Komplett/iiglo egen app eller brukes Tuya-appen?

 

image.png.5219d89b8dcf146c5090ea5a1f42390e.png

 

Blir nok ikke enkelt å komme seg bort ifra skytjeneste med denne, men hvis den kan integreres som en Tuya så bør det iallefall mulig å styre den fra HA :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker helt ypperlig, bare ikke enheten er oppdatert til den nyeste firmwaren fra i sommer, som ikke lar seg flashe. Jeg kjøpte en smartplugg fra Calex på Power, og den var ferdig flashet på noen minutter, da jeg hadde installert flashingen på Pi-en jeg brukte. En helt annen ting var at jeg brukte en time på å finne ut av at man måtte legge inn en mal på den for å få den til å funke... Det gjøres under "Configure", "Configure other", og "Template". Du finner dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær OBS på at mange tuyadingser er oppdatert nå. Så det kan lønne seg å kjøpe et sted der både frakt og retur er gratis, om det ikke fungerer. Eventuelt kan du flashe den manuelt, på mange dingser er ikke det så vanskelig. Gjorde det med et grenuttak selv tidligere i høst. Du trenger et serieportadapter, noen ledninger og gratis tilgjengelig programvare. Noen dingser krever imidlertid lodding også, der melder jeg pass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som sagt over funka ikke tuya convert. Ble en litt kronglete vei for å få disse inn i home assisant. Men når jeg endelig fikk tid til å se på det var det ikke veldig vanskelig. Dessuten veldig deilig å klare det uten å være i nærheten av å koble de opp i den Kinesiske skyen. (Tuya appen/skyen er noe av det verste jeg har sett, helt utrolig at de ikke har en åpen API. Disse dingsene uten tredjepart support er helt ubrukelige)

 

Kortversjon: Må åpnes og flashes manuelt.

 

Enhet: iiglo Wi-Fi Smart Power Strip (IISMART0003)

 

Lang:

  • Må åpnes.
    • + Bruker skruer.
    • - Triangel bit. (iFixit settene har dette)
  • Jordledningen må avloddes for å få ut PCBen.

 

411899834_Avloddingavjordledninger.thumb.jpg.d8254154565e9fbb50f53967ae9fe9ec.jpg

  • Når det er gjort må denne tracen kuttes:
    • Denne må loddes sammen igjen hvis du vil at port 2 skal funke etterpå 😛

757517316_tracesommakuttes.thumb.jpg.0d524be5271a0a3a83956cc290d3c8ae.jpg

  • koble / lodde på USB til TTL konverter:

1448084857_usbtilttl.thumb.jpg.f35063fcb2a30120e588a783f3f8fcf4.jpg

1901886471_klartilflash.jpg.542cc3211c096960bdff243f59a0ede3.jpg

  • For å få den i flash modus må du holde inne Knappen på pcben når du tar strøm på. Merk: GPIO0 er kobla til knappen så du slipper å jorde denne.
  • Koblingskjema: https://tasmota.github.io/docs/devices/TYWE3S/
  • Merk jeg måtte ha en ekstern 3.3v power for å få det til jeg tor min USB til TTL ikke klarer å levere nok strøm. (For guds skyld ikke gjør alt dette med kontakten i ☠️)
  • For firmware brukte jeg like greit esphome.io siden jeg vil ha det inn i homeassistant.
  • Her er konfigen jeg bruker:
substitutions:
  devicename: powerstrip1


esphome:
  name: $devicename
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:

  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Powerstrip1 Fallback Hotspot"
    password: "RmQ8eHEQY3lt"

captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: 0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: true
    name: "$devicename Button"
    on_multi_click:
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 0.5s
      then:
        switch.toggle: AC3
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 0.5s
      then:
        switch.toggle: AC2
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 0.5s
      then:
        switch.toggle: AC1
    - timing:
        - ON for 1s to 5s
        - OFF for at least 0.5s
      then:
        switch.toggle: USB

  - platform: status
    name: "$devicename Status"

switch:
  - platform: gpio
    pin: 16
    name: "$devicename Led"
    inverted: true
    id: led
  - platform: gpio
    pin: 15
    name: "$devicename AC1"
    id: AC1
  - platform: gpio
    pin: 3
    name: "$devicename AC2"
    id: AC2
  - platform: gpio
    pin: 14
    name: "$devicename AC3"
    id: AC3
  - platform: gpio
    pin: 13
    name: "$devicename USB"
    id: USB

    
sensor:
  - platform: hlw8012
    sel_pin: 
      number: GPIO12
      inverted: true
    cf_pin: GPIO4
    cf1_pin: GPIO5
    current_resistor: 0.001 #Rough fit
    voltage_divider: 871 # Rough need calibartion
    current:
      name: "$devicename Current"
      filters:
      - calibrate_linear:
        - 0.0 -> 0.0
        - 9.1 -> 8.9
    voltage:
      name: "$devicename Voltage"
      filters:
      - calibrate_linear:
        - 248.8 -> 228.52
        - 244.2 -> 224.35
    power:
      name: "$devicename Power"
      id: power 
      filters:
      - calibrate_linear:
        - 0.0 -> 0.0
        - 4208.8 -> 2000.0
    update_interval: 10s
    
  - platform: integration
    name: "$devicename Energy Counter"
    sensor: power
    time_unit: h
    restore: true
    filters:
        - multiply: 0.001
    unit_of_measurement: kWh
  - platform: total_daily_energy
    name: "$devicename Daily Energy"
    power_id: power
    filters:
        - multiply: 0.001
    unit_of_measurement: kWh

 

Puh. Gikk mye fortere med nr 2 :P

Ble akkurat som jeg ville når jeg først kjøpte disse:

image.png.723c229189e96857f0d2d5d8360bfdc5.png

Strømmålingen er sånn nogenlude. Men det er ser ut som vær enkelt powerstrip må kaliberers for seg. Jeg skal se om jeg får verifisert det sendere i dag.

Endret av thoj
Formattering / la til type / spesifisere at tracen må loddes sammen igjen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Gammel tråd, men prøver meg. Har kjøpt ein power strip og styrer med tilkobling til wifi. Mitt nettverk har bpde 2.4 ghz og 5ghz og enhetene switcher automatisk mellom de to, noe som fungerer fint her. Har liten leilighet, så synes 5g er greit å ha. Men powerstripen krever 2.4g tilkobling. Vil det si at jeg må skru av dual funksjonen og evt opprette to tilkoblinger - en for 2.4 og en for 5? Eller bør den i teorien kunne være tilkoblet på en dualfunksjon? Hvis jeg deler de opp - vil jeg ha tilgang til powerstripen når den er koblet til 2.4g mens jeg er koblet til 5g? Eller må jeg da koble til 2.4 hver gang jeg skal styre powerstripen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Flere problemer med mange produkter?

Da er det nok WiFi -aksesspunktene som tuller.

Mere spesifikt vil jeg tro at det er en altfor agressiv metode for å tippe klientene over på 5ghz.

Dette gjøres ved at klienten sparkes ut av 2.4ghz i det håpet at klienten skal kople opp på 5ghz. 
Aksesspunktet må huske at klienten ikke koplet seg på 5ghz og la klienten bruke 2.4ghz neste gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en eller annen innstilling som knoter med sånt som bare kan ta 2.4gHz. Jeg husker det fordi jeg hadde det problemet med en IKEA-høyttaler (Sonos kjører bare 2.4gHz inn, men kommuniserer vel seg imellom på 5). Det funket da jeg slo av den innstillingen. Men jeg husker ikke hva det var, det kan ha vært roaming assistent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NilsOF skrev:

Da er det nok WiFi -aksesspunktene som tuller.

Nei da, det er jo en kjent sak at det er flere dingser der ute som ikke liker at 2.4 GHz og 5 GHz er på samme nettverk uavhengig av hvilket aksesspunkt man bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Moskus skrev:

Nei da, det er jo en kjent sak at det er flere dingser der ute som ikke liker at 2.4 GHz og 5 GHz er på samme nettverk uavhengig av hvilket aksesspunkt man bruker. 

Og da må man spørre seg hvorfor 🙂

Det at klientene sparkes ut fra aksesspunktet i håp om at klienten skal velge 5ghz er ikke noe annet enn en grov hack. Det var nødvendig i offentlige nett som skoler og idretshaller da alle begynte mer og mer å gå med telefoner som foretrakk 2.4ghz som førstevalg. 
I hjemmenettverk i dag gjør denne funksjonen mere skade enn godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NilsOF skrev:

Og da må man spørre seg hvorfor 🙂

Dårlige wifi chips, dårlige wifi chips everywhere.

 

10 timer siden, NilsOF skrev:

I hjemmenettverk i dag gjør denne funksjonen mere skade enn godt.

Tror det enda er mange år til at det blir sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Stor takk til thoj som beskriver flashing og demontering her. Eg flasha ein "liten stabel" nylig, den første var kjempe enkel å lodde av jordleder på, men resten var svært varierende. Veldig greit å slippe å være avhenig av skyløsningen!

 

Noen som har prøvd å bytte hele esp8266 modulen med en ESP32-C3 som er tilgjengelig i moduler som muligens er pin-kompatible med esp8266? Å få til BLE gateway i tillegg til forgrener og usb lader ville heva produktet noen hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bra at noen hadde bruk for dette! :D

 

Jeg har også flasha totalt 6 stk av disse nå. Det vanskeligste synes jeg er å få jordledningen på plass igjen etter flashing. passer jo aldri i hullet! 😁 Fant dessuten en usb-ttl flasher som kunne levere nok strøm så jeg slapp ekstern power.

 

Har du noen link til den ESP32-C3 modulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/12/2021 at 18:06, thoj said:

Har du noen link til den ESP32-C3 modulen?

 

Eg har bestillt denne https://www.aliexpress.com/item/1005002760799398.html (4M-12F) til test, men reel mulighet for at det tar bokstavlig talt både vinter og vår!

(Kilde som omtaler kompatibilitet  https://www.cnx-software.com/2021/04/24/ai-thinker-esp32-c3-modules-compatible-esp8266-esp32/ Eg har ikkje finlest om det funker siden ikkje har noe skjema til iiglo allikevel blir det bare å ta en test)

 

Lodde sammen var greit, alle krevde at eg tvinnet sammen kordelane igjen for å få jordleder av - men med Weller WMRT micro tweezers var det greit skuring; men eg hadde nok slitt uten den. Tinnsuger til å gjøre hull rent og tang til å kaldforme ledere kan kanskje hjelpe med å få dei tilbake på plass om en ikkje har slik luksus som WMRT. Men ja, eg bestiller neppe flere.

Edit: lekte litt med tanken om å legge frem en 4pins kontakt for fremditig recovery om OTA svikter; lodde kontroll for uttak nr 2 til en annen pinne burde være overkommelig. Får ta og teste det i samme slengen som ESP32.

Edit2: ESP32-C3 dukka opp i dag, størrelsen passer, får sjå om eg får bytta og flasha i romjula:)

Endret av bearer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

D'oh .. skulle kanskje sjekka litt nøyare ... ESP32-C3 er ikkje heilt samme sak som ESP32. Ser ut som tasmota har binærfiler men trur det får ligge på hylla til esphome er litt meir klar. Men den passa nå på footprint i det minste :D

 

Quote

 

Note

Support for the ESP32-S2 and ESP32-C3 is currently in development.


Edit: Hm, får bygga denne hvertfall - får prøve flashing en annen dag.

esphome:
  name: powerstrip-c3

esp32:
  board: esp32-c3-devkitm-1
  framework:
    type: esp-idf
    version: recommended
  variant: esp32c3

wifi:
  ssid: !secret iot_ssid
  password: !secret iot_password
  domain: !secret iot_domain


logger:

api:

ota:

Dammit, legger til ble så svikter det. Dette må nok modnes litt ja
https://github.com/esphome/issues/issues/2648

Ser også ut som at en må flashe over uart om en legger til ble, så ikkje noe poeng i å få det opp med kun wifi i første omgang.

edit2: denne lar seg bygge med ble, men må grave litt i hva som gjorde at eg ikkje fikk flasha c3 etter den var lodda på iiglo kortet.
 

esphome:
  name: testing
  platformio_options:
    platform_packages:
      - framework-arduinoespressif32 @ https://github.com/espressif/arduino-esp32.git#2.0.1
    platform:
      - https://github.com/platformio/platform-espressif32.git#feature/arduino-upstream
esp32:
  board: esp32-c3-devkitm-1
  framework:
    type: arduino
  variant: esp32c3

esp32_ble_tracker:

 

Endret av bearer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/12/2021 at 16:49, bearer said:

må grave litt i hva som gjorde at eg ikkje fikk flasha c3 etter den var lodda på iiglo kortet.

 

Okay, ett steg nærmare.

 

Det om var IO15 heter nå IO08 og denne må være 1 ikkje 0 for å få flasha.

IO0 har blitt til IO9 og denne skal fremdeles være 0.


Det som nå er IO8 har intern pull-up, men iiglo kortet har en mindre pull-down på kortet så den vinner. Modulen starter uavhenig av IO8 så lenge IO9 er høy så det burde funke gitt den er flasha før den blir installert.

Relè og USB virker, men hlw8012 skaper utfordringer med kompileringsfeil. Bluetooth ser ut til å virke dog! Samme gjør OTA etter den er tilbake på iiglo kortet (med Arduino framework som siste config over)

 

Usikker om eg er villig til å offre effektmåling for bluetooth enn så lenge blir det nok bare den ene på benken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er alt ordna, men tar sikkert litt tid før det er main-steam. Bruke "bleeding edge" fikser pulse counter/hlw8012 til effektmåling og  og legge config under fikser ble tracker under esp-idf.

 

esp32:
  board: esp32-c3-devkitm-1
  framework:
    type: esp-idf
    sdkconfig_options:
      CONFIG_BT_BLE_42_FEATURES_SUPPORTED: y

 

Husk å flashe c3 modul før den loddes inn siden rele1 har pull-down der en trenger pull-up for å få til flashing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.